چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
ویژگی های مبلغان

حوزه/ حجت الاسلام حسینعلی شیخ گفت: "اخلاص" شریف ترین مرتبه رفتار و زمینه ‌ساز کسب عالی ترین مراتب اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، میزگرد علمی_پژوهشی "ویژگی های اخلاقی_رفتاری مبلّغ از دیدگاه آموزه های دینی که با حضور حجت الاسلام حسینعلی شیخ در سامانه سیما با حضور طلاب و کارکنان مدرسه علمیّه الزهرا(سلام الله علیها) آزادشهر برگزار شد، بیان کرد: تبلیغ؛ رساندن پیام دین به مخاطب به وسیله ابزار و محتوایی که داشتن آنها باعث توانمندی مبلغ می شود، است.

وی با تاکید بر آیه ۲۴ سوره سجده، به ویژگی های رفتاری و اخلاقی مبلغان اشاره کرد و گفت: باور قلبی مبلّغ به هدف، به او جهت داده و یاری رسانش در تمام مراحل تبلیغ است و ایمان از روی علم، علاوه بر جنبه شناختی جنبه عاطفی و قلبی نیز دارد.

استاد حوزه افزود: با توجه به آیه  ۲ و ۳ سوره زمر دلیل اساسی ای که، اخلاصِ نیّت را در رفتار انسان به ثمر می رساند؛ تصفیه و پالایش درون از هرگونه آلایش است؛ به این معنا که انسان باید با عبادت و بندگی سر و باطن خویش را از توجه به غیر خدا دور کند.

حجت الاسلام شیخ، عمل به علم را از دیگر ویژگی‌های پیشرفت مبلغان دانست و توضیح داد: یکی از دلایل پیشرفت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) در تبلیغ رسالت الهی، توجه به همین امر مهم بود که تاثیر کلام آن حضرت را پیوسته در قلوب مردم می افزود.

وی گفت: از منظر قرآن، اراده، صلابت و قاطعیت در اجرای فرمان الهی و صبر بر مشکلات، لازمه وجودی یک مبلّغ دین است زیرا نداشتن روحیه قوی که در ایمان و اعتقادات وی ریشه دارد، باعث دلسرد شدن او در برابر موانع و مشکلات راه می شود.

استاد حوزه، ویژگی های دیگری همچون مهربانی، عدل ورزی، صداقت، سعه صدر، توکل به خدا را نیز از دیگر ویژگی های یک مبلغ موفق دانست و بر لزوم عمل به آن تاکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha