شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رامیان

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان با اشاره به شرایط کنونی جامعه، گفت: تهاجم فرهنگی و آلودگی فضای مجازی، جوانان به ویژه دختران، زنان و خانواده را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم شمسی طاهری در نشست پژوهشی که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و گرامیداشت دهه کرامت به صورت مجازی برگزار شد، به بحث پیرامون «جایگاه و ارزش دختران در اسلام» پرداخت و بیان کرد: میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به عنوان روز ملی دختر نام گذاری شده است، لذا تبیین جایگاه و ارزش دختران در دین اسلام ضروری است تا آنان با مقام خود آشنا شده و با الگوگیری از شخصیتی همچون کریمه اهل بیت و در پرتو عمل صالح به درجات معنوی والایی دست یابند.

وی با اشاره به روایت امام رضا(علیه السلام) «من زار المعصومه بقم کمن زارنی»، تشریح کرد: امام رضا(علیه السلام) لقب معصومه و عصمت را به خواهر بزرگوار خود عطا کرد که نشان دهنده شخصیت و شأن والای حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است.

مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، با استناد به آیه ۵۹ و ۵۸ سوره نحل «و إذا بشر أَحدهم بالأُنثی‏ ظل وجهه مسودا وهو کظیم»، بیان کرد: اعراب جاهلی دختر را موجب ننگ و عار می دانستند، اما پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با سنت ها و ضد ارزش هایی مانند تحقیر و زنده به گور کردن دختران مبارزه کرد.

طاهری، رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) را بنیانگذار تکریم دختران و زنان معرفی کرد و افزود: ایشان با مبارزه با افکار غلط جاهلی، جایگاه اصلی بانوان را در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به منصه ظهور رساند.

وی با استناد به روایت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) «نعم الولد البنات، ملطفات مجهزات، مونسات، مبارکات، ملفیات»، بیان کرد: تأمل در معانی عمیق این عناوین، نشان دهنده توجه ویژه دین به دختران است.

استاد حوزه، با اشاره به برکات وجودی دختران و جایگاه رفیع آنان در روایات ائمه اطهار(علیهم السلام)، تشریح کرد: اگر کسی دختر را به نیکی تربیت کرده و معارف اسلامی را به او تعلیم داده و از آنچه که خداوند به او روزی کرده به دختر ارزانی دهد، این کار موجب دوری از آتش شده و به منزله سپری از آتش جهنم است.

طاهری با استناد به کلام حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) زنان را نیمی از پیکره اجتماع معرفی کرد و افزود: تربیت نیمی دیگر در دست آنان است؛ لذا رفتار و اندیشه های آنان در شکل گیری و رشد و تعالی جامعه تأثیرگذار است.

وی با بیان این که روایات اهل بیت(علیهم السلام) توجه ویژه ای به دختران دارد، اضافه کرد: نگاه دین اسلام به این مسئله، جنسیت گرا نیست، بلکه هر یک از مخلوقات خداوند جایگاه و تکالیفی داشته که مکمل یکدیگر هستند.

مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان افزود: اگر زن با وجود زیبایی ها و لطافت هایی که خداوند به او عطا کرده، در مسیر درست قرار بگیرد، بستر رشد خود، خانواده و جامعه را فراهم می کند، اما اگر راه تبرج و غفلت را پیش گیرد، جامعه را به بیراهه می کشاند.

طاهری با اشاره به شرایط کنونی جامعه که تهاجم فرهنگی و آلودگی فضای مجازی، جوانان به ویژه دختران، زنان و خانواده را هدف قرار داده، خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، تبیین جایگاه دختران و هویت بخشی و تعمیق باورهای دینی آنان از وظایف طلاب و مبلغان است.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha