پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 910599
۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
استاد آبایی

حوزه/استاد دانشگاه مهم ترین راهکارهای بالابردن عزت نفس در فرزندان را گفتن مکرر کلمات تو محبوبی، محترمی، مهمی، مفیدی، مطرحی، می فهمی و می توانی  را بیان کرد و علل تباهی عزت نفس را هم بیان برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در یزد، احمدآبایی، پیش از ظهر امروز در نشست مجازی پژوهشی با موضوع «شیوه های نهادینه کردن حجاب در فرزندان»، در یزد با طرح این سؤال که آیا حجاب فطری است یا نه؟ اظهار داشت: یکی از نشانه های فطری بودن حجاب، برای زمانی است که آدم  و حوا در بهشت از  میوه ممنوعه تناول کردند. سپس آدم و حوا پس از آشکار شدن اعضای بدنشان، بدون دریافت هیچ حکمی از برگ درخت برای خود «حجاب» درست کردند که نشان می دهد در فطرت بشر حیا و عفت قرار دارد و فطرت انسان بر خود نگه داری قرار گرفته است.

استاد دانشگاه با بیان این که از گذشته بشریت برهنه نبوده است و معمولا دارای لباس های بلند، گشاد و ضخیم بوده است، بیان کرد: بعد از رنسانس برای کشاندن زنان به محیط کار و بالابردن فرهنگ تجمل، از زن به عنوان یک ابزار استفاده شد.

*حجاب برای دیده شدن زنان در اجتماع

 آبایی یکی از اهداف حجاب برای زنان را دیده شدن در اجتماع دانست و خاطر نشان کرد: در مراسم حج پوشش کامل برای زنان حرام است و در آن جا جدا بودن زن و مرد شرط نیست، بنابراین اگر خواسته می شد که زن دیده نشود باید در جایی مخفی بود و این نشان می دهد که خداوند می خواهد شخصیت زن دیده شود و رنگ و لعاب جایگاهی ندارد بلکه تحکیم بنیان خانواده و حفظ حرمت و جایگاه زن به حجاب است.

وی انواع پوشش را شامل  «خمار»( جمع خمر؛ روسری یا مقنعه به اندازه سر و پوششی که برآمدگی را بپوشاند)، «معجر» و «جلباب» نام برد و افزود: داشتن عفت و عصمت و حجاب کامل به داشتن جلباب است.

*چگونگی انتقال نفاهیم به فرزندان

استاد دانشگاه، چهار نکته اساسی انتقال مفاهیم به فرزندان را معرفت، آیت، حکمت و عبرت برشمرد و گفت:  همچنین با بیان فلسفه امور برای فرزندان و به تفکر واداشتن ایشان و حساس بودن به محیط لازم و ضروری است.

آبایی، وجود داستان، شعر، بازی و نمایش خلاق را  برای انتقال پیام ضروری دانست و اظهار داشت: جهت دادن امور  باعث انتقال فرهنگ می شود و در امر تربیت باید مسائل کوچک ، تربیت پنهان و الگوی غیرمستقیم را در نظر داشت.

*چگونه از تربین الگویی بهره ببریم

وی در خصوص تربیت «الگویی» سه مؤلفه اخلاق خوب و خوش، پایبندی و الگوی قوی تر را لازم دانست و گفت: تربیت «عمودی» را باید تعطیل کرد و تحکم و آمرانه در تربیت جایی ندارد.

استاد دانشگاه در زمینه خلق فضا و جوّ ( فضای حجاب و حیا در خانه) و تمرکز و حساسیت در محیط اطراف و وسایل فرزندان را ضروری دانست و افزود: در امر تربیت در عین محبت باید قاطعیت داشت و فرزندان را به حال خود رها نسازیم.

*راهکارهای نهادینه کردن ححاب در فرزندان

آبایی، راهکارهای نهادینه کردن حجاب در فرزندان را شرح چرایی حجاب، فطری بودن عفاف و حجاب، پاسخ به سئوالات فرزندان، استفاده از تمثیل و تشبیه، تقویت باور به مبدأ و معاد ، ثبت اعمال توسط دو ملک، تقویت عاطفه مذهبی، پاسخ زیبا به شبهات، خدا را حاضر و ناظر در اعمال، مطابق با ذائقه فرزند، بالابردن اطلاعات والدین و بیان این مسائل با زبان کودکانه را برشمرد.

وی با بیان چهار مؤلفه ژن، وراثت، لقمه و معلم و مربی که باعث شکل گیری شخصیت فرزندان می شود گفت: در تربیت صحیح داشتن سعه صدر و صبر و تکرار و تمرین لازم است و بدانیم که نهادینه شدن امور، میلیمتری عمل می کند و نباید انتظار اجابت سریع را داشته باشیم.

*علل افزایش عزت نفس و علل تباهی فرزندان را بدانیم

استاد دانشگاه برای ایجاد عزت نفس در فرزندان و دورماندن آنان از آفات را هفت مؤلفه شامل اینکه به آنان بگوییم تو محبوبی، محترمی، مهمی، مفیدی، مطرحی، می فهمی و می توانی  برشمرد و تأکید کرد: البته تشویق ها باید به اندازه، به جا و در جمع باشد و با رعایت این مسائل دیگر فرزندان  برای پر کردن خلاء های خود و برای دیده شدن نیازی نخواهند داشت.

آبایی، هفت مؤلفه؛ تنبیه، تحقیر، توهین، تهدید، تنفر، تبعیض و ترس را عامل تباهی دانست و افزود: باید در امر تربیت از خداوند استمداد گرفت و آیه ۷۴ سوره فرقان ودعای ۲۵ صحیفه سجادیه توصیه شده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha