جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر موسسه اشراق با آیت الله اعرافی

حوزه/ سوگی بالاتر از سوگ عاشورا نیست و سوگواره سید وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جایگاه مهم و رفیعی دارد که در این قصه مهم عناصری همچون شجاعت، حماسه، اخلاق، فقه ، معنویت و بسیاری دیگر از ارزش ها و کمالات دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هفتمین دوره سوگواره مجازی اشراق در فضای مجازی از سوی معاونت فضای مجازی، هنری و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بخش‌های گرافیک، عکس و کلیپ، متون ادبی و ایده‌های نو و همچنین بخش کنشگران عاشورایی با یاد روحانی مجاهد مرحوم  حجت الاسلام احمد خسروی برگزار خواهد شد و فعالان فضای مجازی در رقابت با یکدیگر  اقدام به تولید و نشر آثار می‌کنند.

بیشتر بخوانید

 «اشراق»؛ سوگواره ای به وسعت ایران

شخصیت سیدالشهدا(ع) فراملی و جهانی برای تمامی انسان‌های آزاده دنیا است

تصاویر دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه

بر اساس این گزارش: آیت الله اعرافی امروز در دیدار با دبیران «هفتمین سوگواره مجازی اشراق» که در دفتر مدیرحوزه های علمیه در قم برگزار شد، به تبیین اهمیت سوگ و حزن عقلانی و نقش آن در رشد و تعالی بشریت پرداخت.

وی گفت: لازم است که سوگ و حزن در مبانی دینی بازشناسی شود، چرا که اگر این اتفاق بیفتد و مشخصات و عناوین آن در اسلام تبیین شود مشخص می شود که درست عکس آنچه تصور می شود، این حزن و سوگ متعالی، امری ارزشی خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: سوگ و حزن با یک سری مشخصات و مختصات امری ضد ارزش و ضدهنجار می شود و به مختصات دیگری همین سوگ و حزن امری ارزشی و الهی خواهد بود که بشریت را به قله های معنویت و رشد و تعالی می رساند.

امام جمعه قم افزود: اگر سوگ و حزن در شعاع عقل قرار گیرد و طبق مختصات عقلانی و الهی تعریف شود موجب نشاط و تعالی بشریت است اما اگر تنها به خاطر شهوات مادی صورت گیرد موجب پژمردگی می شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به فواید سوگ و حزن مقدس برای بشر خاطر نشان ساخت: بشریت برای تخلیه خودش و تعالی، نیاز به سوگ و حزن و غم مقدس دارد و این نیاز امروزه به خوبی احساس می شود؛ و به عبارت دیگر انسان هم به سوگ نیاز دارد و هم به جشن و این دو هرکدام به دو قسم تقسیم می شوند سوگ و جشن عقلانی یا سوگ و جشن مادی و شهوانی که اگر در مسیر درست خودش قرار گیرد همانند دو بال برای رشد و پیشرفت و تعالی انسان ضروری خواهند بود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه قله سوگ الهی و مقدس، قصه عاشورا است تاکید کرد: سوگی بالاتر از سوگ عاشورا نیست و سوگواره سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) جایگاه مهم و رفیعی دارد که در این قصه مهم عناصری همچون شجاعت، حماسه، اخلاق، فقه، معنویت و بسیاری دیگر از ارزش ها و کمالات دیده می شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) یک امر عاطفی محض نیست خاطر نشان ساخت: این سوگ مقدس انسان را به آرمان های بزرگ و بلندی می رساند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه تمدن غرب به دنبال ساخت اسطوره های خیالی است خاطر نشان ساخت: ملت ها و تمدن های دیگر غربی برای اینکه جوامع خود با به ارزش های متعالی تشویق کنند به دنبال ساخت اسطوره های خیالی و وهمی هستند تا جامعه را به سمت آن قله ها ببرند اما افتخار ما این است که واقعه مهم و بزرگ عاشورا یک واقعیت محض است.

مدیر حوزه های علمیه در توصیه ای به دبیران هفتمین سوگواره مجازی اشراق و سایر کسانی که در این عرصه مهم فعالیت می کنند گفت: سوژه یابی در قصه عاشورا بسیار مهم است و جای کار فراوانی دارد تا لایه های عمیق و ژرف قصه عاشورا برای همگان به خوبی مشخص و بیان شود و. از منظرهای مختلف به قصه عاشورا نگاه شود.

وی در همین رابطه افزود: هنرهای متفاوت را در خدمت عاشورا و فرهنگ حسینی قرار دهید چرا که این کار یک رسالت مهم و اساسی برای همه کسانی است که در این عرصه مشغول خدمت هستند.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار که حجت الاسلام والمسلمین برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز حضور داشت، حجت الاسلام مرتضی حاجیانی دبیر هفتمین سوگواره مجازی اشراق به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته توسط این مرکز پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha