شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برگزاری سالانه مراسم محرم در روستای غیرمسلمان

حوزه/ روستایی با ۲ هزار و ۵۰۰ سکنه در منطقه گاداگ در شمال ایالت کارناتاکا در هند، که هیچ یک از ساکنان آن مسلمان نیستند، هر ساله مراسم محرم را برگزار کرده و روحانیونی از روستاهای مجاور برای برپایی مراسم دعوت می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia، ساکنان روستایی در منطقه گاداگ در شمال ایالت کارناتاکا در هندوستان که هر ساله مراسم و آیین‌های مذهبی محرم را برگزار می‌کنند، هیچ کدام شان مسلمان نیستند.

این روستا با نام هریمانور در ناحیه رون تالوک،  ۲ هزار و ۵۰۰ تن سکنه داشته و هرساله مراسم دهه محرم را به صورت عمومی برگزار می‌کنند که به نام محلی «علی حبه» شناخته می‌شود.

آنداپا جیگالور یکی از بزرگان روستا می‌گوید: ما هر ساله علی حبه را با تعهد برگزار می‌کنیم.

شیواپا الیکار یکی دیگر از ساکنان این روستا افزود که بحران کرونا سبب شده به اقتصاد محلی روستاییان ضربه وارد شود و امسال مراسم همانند سال‌های گذشته با شکوه برگزار نشده است.

وی گفت: در نتیجه تنها تعداد معدودی از ساکنین توانستند در محرم امسال شرکت کنند. ما هر ساله مقدار زیادی کمک مالی از هر خانوار در روستا برای مراسم جمع می‌کردیم اما امسال با وجود مشکلاتی که مواجه بودیم، کمک های جمع شده زیاد نبود.

وی با بیان اینکه روحانیون مسلمان از روستای هولور، یک روستای مجاور برای اجرای مراسم محرم هر ساله دعوت می‌شده‌اند، گفت: روحانیون از روستاهای اطراف می‌آمدند تا ما را راهنمایی کنند که کی و چطور می‌توانیم مراسم محرم را برگزار کنیم. به علاوه بسیاری از جوانان روستای ما در «روایت خوانی» و «مرثیه سرایی» که بخش جدایی ناپذیر محرم هستند، آموزش دیده‌اند.

به گفته جوانان این روستا هیچ سازمان و انجمن و نهاد اعتمادی مسئولیت برگزاری رویدادهای محرم در روستا را به عهده نداشته و برگزاری مراسم تماما به صورت داوطلبانه و به صورت خودجوش توسط مردم صورت می‌گیرد.

تلوار و جاکاناوار از دیگر ساکنان غیرمسلمان این روستا افزودند: ۵۰ سال پیش یک مسجد توسط اجداد ما در اینجا ساخته شد اما این مسجد چند سال پیش فرو ریخت. ما به هیات اوقاف رفتیم و از آن‌ها برای ساخت مسجد کمک خواستیم اما آن‌ها گفتند که برای بازسازی مسجد لازم است که یک سازمان رسمی اقدام کند. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم پروژه مرمت و بازسازی مسجد را با کمک‌های دریافتی از مردم پیش ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha