شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مکانیسم ماشه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته مشکوک سفارت رژیم صهیونیستی را امنیتی کرد

دریافت دو بسته مشکوک توسط سفارت رژیم صهیونیستی در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان باعث محاصره پلیس در اطراف این سفارت شد.دریافت دو بسته مشکوک توسط سفارت رژیم صهیونیستی در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان باعث محاصره پلیس در اطراف این سفارت شد. این دو بسته به وزن ۷ کیلو از مقصد تل آویو به شهر آلماتی حمل شده بود. در بازرسی پلیس هیچ گونه موارد مشکوک مشاهده نشده است.

رویترز ادعای دروغ آمریکا علیه ایران را فاش کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که شرکت های مالک محموله های نفتی‌ که به‌تازگی توسط آمریکا مصادره شده، در یکی از دادگاه‌های منطقه کلمبیای آمریکا با ثبت شکایتی خواهان عودت نفتکش‌ها و محموله های نفتی خود شده‌اند؛ کشتی ها و محموله هایی که واشنگتن مدعی بود متعلق به ایران و در مسیر حرکت به سوی ونزوئلا است. بنابر گزارش این خبرگزاری انگلیسی، شرکت های مزبور با رد این ادعا که مقصد نفتکش ها ونزوئلا بوده است، خاطرنشان کرده اند که بنا بود این شناورها به کشور جزیره ای ترینیداد و توباگو در دریای کارائیب بروند تا محموله آنها به مشتریانی در پرو و کلمبیا فروخته شود. وزارت دادگستری آمریکا ماه پیش اعلام کرده بود که یک میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه سوخت "به مقصد ونزوئلا" را توقیف کرده است. این شرکت های بین المللی در شکایتی که دیروز تسلیم دادگاه کردند، عبارتند از شرکت مبین (Mobin International Limited) مستقر در امارات متحده عربی که اعلام کرده مالک محموله نفتکش های "بِلا" و "برینگ" است، شرکت سوخت عمان (Oman Fuel) که در انگلیس ثبت شده و اعلام کرده که مالک محموله نفتکش های "پاندی" و "لونا" است و شرکت سوخت سوهر (Sohar Fuel) که اعلام کرده مالک بخشی از محموله نفتکش "لونا" است. این شرکت ها گفته اند که محموله ها را به شرکت سیتی انرژی (Citi Energy FZC) مستقر در امارات متحده عربی، پیش فروش کرده بودند ولی پرداخت وجه در هنگام تحویل بار انجام می شد که با توقیف نفتکش ها توسط آمریکا مختل شده است. حدود ۲۰ روز پیش یک مقام آمریکایی مدعی شده بود که دولت واشنگتن برای نخستین بار کشتی‌ هایی را که گفته می‌شود حامل سوخت از ایران به سمت ونزوئلا بوده‌اند، توقیف کرده است.

رئیس جدید شورای امنیت هم آمریکا را خلع سلاح کرد

 نیجر که در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور نیز هیچ اقدامی درباره ابلاغیه آمریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اتحاد نخواهد کرد، چون در میان پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل در این باره اجماعی وجود ندارد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز ۲۰ آگوست روند سی روزه اعمال مجدد تمامی تحریم‌های بین المللی علیه ایران را که با نام اسنپ بک شناخته می‌شود، فعال کرد. وی این اقدام را با ارائه ابلاغیه‌ای به شورای امنیت انجام داد که طی آن پامپئو مدعی شد، ایران توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نقض کرده است. اما اندونزی که در ماه اگوست ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، گفت: در جایگاهی قرار ندارد که اقدامی در زمینه ابلاغیه آمریکا انجام دهد، چون سیزده عضو شورای امنیت مخالفت خود با این اقدام آمریکا را ابراز داشتند. دولت آمریکا بعد از آنکه روز ۲۵ مردادماه پیش‌نویس قطعنامه‌اش برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد اعلام کرده، در تلاش است با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند.

تی -4 زیر باران موشکی اسرائیل رفت

منابع خبری از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مواضعی در سوریه خبر دادند. رسانه‌های سوریه به نقل از منابع نظامی گزارش دادند رژیم صهیونیستی چندین موشک از منطقه «التنف» به سمت فرودگاه تی‌فور شلیک کرده‌اند. خبرگزاری «سانا» گفته پدافندهای هوایی سوریه با تجاوز دشمن اسرائیلی به سمت فرودگاه «تی‌فور» در ریف حمص مقابله کرده‌اند. طبق گزارش این رسانه، این حمله تلفاتی نداشته است. دولت سوریه بارها اعلام کرده است رژیم اسرائیل و متحدان منطقه‌ای و غربی آن از گروه‌های تکفیری تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنند. ارتش سوریه همچنین تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی و مهمات ساخت اسرائیل را از گروه‌های تروریستی در سوریه کشف کرده است.

عربستان به مقصد اسرائیل اجازه پرواز داد

اداره کل هواپیمایی عربستان سعودی موافقت خود را با درخواست امارات متحده عربی برای عبور پروازهای این کشور از حریم هوایی عربستان به مقصد «تمام کشورها» از جمله رژیم صهیونیستی و بالعکس اعلام کرد. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، یک مقام مسئول در اداره کل هواپیمایی عربستان اعلام کرد که ریاض با درخواست اداره کل هواپیمایی امارات برای عبور پروازهای اماراتی از حریم هوایی عربستان به مقصد همه کشورها و بالعکس موافقت کرد. هفته گذشته هواپیمای بوینگ شرکت اسرائیلی «العال» در نخستین پرواز مستقیم خود به مقصد امارات با عبور از حریم هوایی عربستان،‌ در فرودگاه ابوظبی بر زمین نشست. این هواپیما حامل هیات آمریکایی و صهیونیستی برای پیشبرد مذاکرات صلح بین امارات و اسرائیل بود. فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان ظاهرا اعلام کرده که تصمیم این کشور برای اجازه دادن به پروازهای مستقیم بین امارات و اسرائیل تاثیری بر موضع ریاض در قبال مسئله فلسطین ندارد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پرواز این هواپیما از حریم هوایی عربستان را یک روز تاریخی توصیف کرد. امارات و اسراییل ۲۳ مرداد ماه گذشته از توافق عادی سازی روابط بین خود با وساطت آمریکا خبر دادند. طی روزهای اخیر تماس‌ها و روابط دیپماتیک میان امارات و رژیم صهیونیستی طبق توافق یادشده افزایش یافته است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز دوشنبه در واکنش به نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از تل آویو به ابوظبی،‌ تاکید کرد: مواضع حکام ابوظبی مسیر تاریخ را تغییر نمی‌دهد و این اقدام، خنجر زدن به پشت مردم فلسطین است.

ملک سلمان برای ولیعهد کویت نامه نوشت

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روز گذشته نامه‌ای برای شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت فرستاد. طبق اطلاعات منابع مربوطه «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه سعودی در جریان دیدار با ولیعهد کویت در کاخ السیف نامه ملک سلمان را به وی تحویل داد. دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات مشترک بحث و گفتگو کردند. دیدار وزیر خارجه سعودی با ولیعهد کویت و نامه ملک سلمان برای وی در حالی صورت می‌گیرد که «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از دوشنبه گذشته سفر خود را به خلیج فارس از امارات تا عربستان و بحرین و قطر آغاز کرد. روز گذشته شیخ تمیم٬ امیر قطر در دفترش در کاخ البحر با جرد کوشنر دیدار و گفتگو کرد.

مقر امنیتی بریتانیا در بغداد مورد حمله موشکی قرار گرفت

یک منبع امنیتی گزارش داد که افراد ناشناس در ساعات اولیه شامگاه گذشته مقر شرکت امنیتی «جی ۴ اس» بریتانیا در منطقه القادسیه بغداد را با موشک کاتیوشا هدف قرار دادند. این منبع توضیح داد که اصابت موشک خسارت­‌های مادی هنگفتی وارد کرده است، اما میزان خسارت‌های جانی آن مشخص نیست.

کویت به هواپیماهای اسرائیلی نه گفت

پس از انجام نخستین پرواز مستقیم تل‌آویو به ابوظبی و عبور هواپیمای صهیونیستی از حریم هوایی عربستان٬ منابع دولتی کویت اعلام کردند که هواپیماهای رژیم صهیونیستی برای رسیدن به امارات هرگز از آسمان کویت عبور نخواهند کرد. این منابع تصریح کردند که خط ناوبری هوایی که روز گذشته از رژیم اسرائیل به امارات افتتاح شد، از حریم هوایی کویت نمی‌گذرد و از مسیر دیگری پرواز کرده است. طبق اطلاعات منابع دولتی کویت این امر نشان می‌دهد که شایعه‌های منتشرشده در خصوص امکان اجازه عبور هواپیماهای صهیونیستی از آسمان کویت برای رفتن به امارات کاملاً اشتباه و کذب است. این منابع همچنین بر موضع کویت در رد عادی‌سازی با رژیم اشغالگر صهیونیستی تأکید کردند.

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس آغاز شد

تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از بامداد امروز آغاز شد.بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور؛ تبلیغات تا یک هفته ادامه می‌یابد و ساعت ۸  پنجشنبه ۲۰ شهریور به پایان می‌رسد. دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ شهریور همزمان در ۹ استان برای ۱۱ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود. در این دوره ۲۲ نفر از نامزدهای انتخابات برای ورود به مجلس یازدهم رقابت خواهند کرد. براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، عمده فعالیت نامزدها در فضای مجازی و شبکه‌های استانی خواهد بود و نامزدها حق راه اندازی ستاد انتخاباتی نخواهند داشت. توزیع اقلام تبلیغاتی هم ممنوع است.

برد رادارهای ایران بیشتر شد

رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا گفت: در زمان دفاع مقدس عمق نگاه ما این بود که راداری داشته باشیم که بتواند ۲۵ کیلومتر را رصد کند، ولی امروز ما رادارهایی داریم که ۳ هزار کیلومتر برد دارند.به نقل از روابط عمومی ارتش، سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی به مناسبت دهم شهریور ماه روز پدافند هوایی با حضور در گروه واکنش سریع راهبردی امام علی (ع) روز پدافند هوایی را تبریک گفت. وی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: خداوند ذکر، نام و یاد امام حسین (ع) را موجب برکت و نورانیت کار ما قرار داده و ان‌شاءالله توفیق دهد که این مسیر نورانی که خود نشان ما داد و با پیروزی انقلاب اسلامی جلوه کرد را بتوانیم تا آخر ادامه دهیم. سردار شیرازی با مقایسه وضعیت امروز کشور با قبل از انقلاب ضمن بیان خاطره‌ای گفت: من قبل از انقلاب در ارتش خدمت می‌کردم و با آمریکایی‌ها در یک پادگان بودیم، آن موقع دانشجوی وظیفه بودم اساتید من که ستوان و سروان بودند حق نداشتند به بخش تعمیر و نگهداری که در اختیار درجه دار آمریکایی بود نزدیک شوند؛ استاد ایرانی که واقعاً هم در کار خودش استاد بود حق نداشت به بخش‌های فنی نزدیک شود آن روز من به عنوان یک ایرانی احساس خفت می‌کردم، این حال و روز ما در آن ایام بود و آمریکا آن روزها هم مثل امروز به غلط تبلیغات می‌کرد که ما آمده ایم و به ایرانیان خدمت می‌کنیم. وی به تحولی که در پدافند هوایی از دوران دفاع مقدس تا کنون رخ داده اشاره کرد و گفت: در دوران جنگ هواپیمای دشمن روی مناطق عملیاتی ما حضور پیدا می‌کرد بعضی از این هواپیماها مانند میراژ می‌آمدند و با خیال راحت بمباران می‌کردند و می‌رفتند و توانمندی ما آن روز محدود بود، ولی امروز سلاح‌های راهبردی پدافند هوایی در اختیار ما قرار دارد. این مقام عالیرتبه نظامی گفت: آن روزها عمق نگاه ما این بود که راداری داشته باشیم که بتواند ۲۵ کیلومتر را رصد کند، ولی امروز ما رادارهایی داریم که ۳ هزار کیلومتر برد دارند. سردار شیرازی با اشاره به نگاه بلند مقام معظم رهبری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در بحث توانمندی‌های داخلی گفت: در سال ۵۸ چند نفر از کارکنان نیروی هوایی ارتش آمدند محضر حضرت آقا، قطعه‌ای هم به همراه داشتند گفتند این قطعه ما تمام شده است، حضرت آقا فرمودند باید خودمان ببسازیم؛ من حالت این دوستان را فراموش نمی‌کنم که آنچنان جا خوردند و گفتم ما برویم بسازیم حضرت آقا با این نگاه، از ابتدا معاونت خودکفایی را در ارتش ایجاد کردند. رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: بیگانگان طی ده‌ها سال این باور را در جوانان ما نهادینه کرده بودند که ما نمی‌توانیم و قادر به تولید هیچ چیز نیستیم، اما امروز ما به خودکفایی رسیده‌ایم. سردار شیرازی تصریح کرد: دشمن از ابتدای پیدا شدن زمینه انقلاب اسلامی، عملیات‌های مختلفی را برای مقابله با آن آغاز کرد، از همان آغاز شمشیر را از رو بست و تحریم‌ها از همان زمان شروع شد؛ آن‌ها نمی‌خواستند انقلاب اسلامی ادامه پیدا کند، چون اسلام را می‌شناختند. وی انگیزه توانستن را از خود توانایی مهمتر دانست و افزود: مهمتر از توانمندی که امروز به واسطه نگاه عمیق فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) داریم این است که ما به این امید و انگیزه رسیده‌ایم، انگیزه جوانانی که امروز چه در بخش تولید و چه تعمیر قطعات نظامی کار می‌کنند باعث افتخار است. رییس دفتر فرماندهی معظم کل قوا یادآورشد: ظرفیت نظام اسلامی ظرفیت بینظیری است که باید مورد استفاده قرار گیرد، ظرفیتی که ما با تجربه ۴۰ ساله در نیروهای مسلح داریم، با ادامه این روند و انگیزه و توان و علاقه شما، وضعیتی حاصل خواهد شد که دشمن هرگز تصور آن را نخواهد کرد. سردار شیرازی به تاکید فرمانده معظم کل قوا به استفاده بهینه از نیروی جوان سرباز اشاره کرد و گفت: تربیت نیروهای جوان متدین، پایه کار، معتقد و با انگیزه بالاترین سرمایه ماست؛ این جوانان در اختیار ما قرار گرفتند و باید آن‌ها را دریابیم و بشناسیم و درست به کار بگیریم که هم خودمان استفاده ببریم و هم انگیزه‌ای در آن جوان ایجاد کنیم، یعنی جوان ببیند توان و تخصصی دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما وظیفه داریم این زمینه را برای او مهیا کنیم.

لاهه امریکا را محکوم کرد

دیوان بین‌المللی کیفری تحریم‌ دولت آمریکا علیه مقام‌های این دادگاه را محکوم کرد.رئیس مجمع کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی با رد تحریم مقامات این نهاد توسط آمریکا گفت: اقدام آن‌ها در جهت تضعیف تلاش مشترک ما در مبارزه با مصونیت از جنایات دسته جمعی است. وب سایت رسمی دادگاه کیفری بین المللی، "او گون کان" دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: امروز دولت آمریکا علیه دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی و یک کارمند ارشد دفتر وی اقداماتی(تحریم) انجام داد. به گفته کان، من چنین اقدامات بی‌سابقه و غیر قابل قبولی علیه یک سازمان بین‌المللی مبتنی بر معاهده را به شدت رد می‌کنم. اقدامات آن‌ها فقط در جهت تضعیف تلاش مشترک ما برای مبارزه با مصونیت از جنایات دسته جمعی است. رئیس مجمع کشورهای عضو در ادامه افزود: دیوان یک نهاد قضایی مستقل و بی‌طرف است و با رعایت دقیق مفاد اساسنامه رم عمل می‌کند. دادگاه بین المللی کیفری مکمل حوزه‌های قضایی ملی است و صلاحیت اصلی کشورها را به رسمیت می‌شناسد. به گفته کان، ما در کنار دادگاه کیفری بین المللی و کارمندان آن و همچنین افرادی که در اجرای حکم قضایی با آن همکاری می‌کنند ایستاده‌ایم. به زودی جلسه دفتر مجمع برای بررسی اقدامات تحمیلی ایالات متحده، و حمایت از دیوان برگزار می‌شود. وزیر خارجه آمریکا از تحریم دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی خبر داد و گفت هر فرد حقیقی یا حقوقی که از این مقام بین‌المللی پشتیبانی مادی کند هم مشمول مجازات خواهد شد. مجمع کشورهای عضو نهاد نظارت و قانونگذاری دادگاه کیفری بین‌المللی متشکل از نمایندگان کشورهایی است که اساسنامه رم را تصویب کرده و یا به آن پیوسته‌اند. او گون کان در دسامبر سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس مجمع برای یک دوره سه ساله انتخاب شد. دادگاه کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد. این دادگاه به جرایمی رسیدگی می‌کند که توسط اتباع یا در قلمرو یکی از کشورهای عضو انجام شده باشد یا اینکه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به این دیوان احاله شده باشد.

گروه‌های فلسطینی برای نشست بیروت بیانیه‌ای دادند

قرار است نشست دبیران کل گروه‌ه فلسطینی در بیروت، پایتخت لبنان برگزار شود و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن سخنرانی خواهد کرد. بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، گروه‌های مقاومت فلسطینی به همین بهانه بیانیه‌ای صادر و اعلام کردند، این نشست گامی مهم برای بازگرداندن وحدت و مقابله با پروژه‌هایی است که برای نابودی مسأله فلسطین چیده شده‌اند. گروه‌های مقاومت در این بیانیه بر شش موضوع زیر تأکید کردند؛اول؛ از نشست دبیران کل گروه‌ها در بیروت استقبال می‌کنیم و آن را گامی مهم برای تجدید وحدت بر اساس شراکت می‌دانیم؛ پس از این نشست باید گام‌های عملی در راستای تحقق وحدت صورت بگیرد. دوم؛ شناسایی رژیم صهیونیستی، توافق اسلو و ملحقات آن باید لغو شود. سوم؛ بر حق ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی با تمام انواع مقاومت و در رأس آن مقاومت مسلحانه تأکید می‌کنیم. چهارم؛ به توافق بر یک برنامه فلسطینی جامع برای حفاظت از اصول ثابت فلسطینی فرا می‌خوانیم. پنجم؛ در ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» باید بازنگری شود تا چارچوبی جامع برای تمام فلسطینی‌ها و در رأس آن گروه‌های مقاومت باشد. ششم؛ خواستار توسعه چهارچوب رهبری (سازمان ساف) هستیم تا شامل گروه‌های مقاومت نیز بشود و پس از آن انتخاباتی فراگیر با مشارکت همه فلسطینی‌ها برای اصلاح ساختار ساف برگزار شود. هفتم؛ به توافق بر راهبرد ملی فلسطینی بر اساس اصول ثابت برای مقابله فراگیر با رژیم اشغالگر فرامی‌خوانیم. «جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی فتح اعلام کرد، در نشست بیروت درباره سازوکار پایان اختلافات، تحقق آشتی فلسطینی، عینیت‌بخشی به مشارکت ملی، وحدت موضع سیاسی، مبارزه‌ای و سازمانی در این مرحله سخت در کنار تأکید بر طرح صلح عربی و تصمیم‌های مشروع بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. در همین زمینه، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس روز سه شنبه وارد بیروت شد.

ترامپ از الان ساز مخالف کوک کرد

ایندیپندنت گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات آتی این کشور، در آخرین تلاش خود برای زمینه سازی جهت به چالش کشیدن نتایج انتخابات در صورت شکست، گفت انتخابات ماه نوامبر«فاسدترین» انتخابات تاریخ خواهد بود. ترامپ بدون ارائه هیچ مدرک و شاهدی سعی دارد مردم آمریکا را متقاعد کند که رأی گیری ماه نوامبر عادلانه نخواهد بود. وی با این کار تلاش دارد زمینه را برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در صورت شکست خود فراهم آورد.در حالی که ۶۲ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، جدیدترین نظرسنجی ملی کالج گرینل نشان می‌دهد، جو بایدن هشت امتیاز از دونالد ترامپ پیش است. بر اساس این نظرسنجی، بایدن ۴۹ درصد و ترامپ ۴۱ درصد از حمایت مردمی برخوردار هستند. دونالد ترامپ از رای دهندگان در ایالت کارولینای شمالی خواسته است که در انتخابات یک بار به صورت پستی رای دهند و یک بار هم در پای صندوق رای حاضر شوند. ترامپ در حالی مردم آمریکا را به دو بار رای دادن تشویق می‌کند که این اقدام غیرقانونی است. وی ۲ ماه قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برگزاری انتخابات از طریق پستی را مورد انتقاد قرار داد. دموکرات‌های آمریکا در پی رأی‌گیری پستی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) هستند، اما ترامپ قصد دارد راه‌های رأی‌گیری پستی را مسدود کند. او این نوع رأی‌گیری را خطری برای خود می‌داند. ترس ترامپ از این است که با افزایش امکان رأی‌گیری پستی، شانس او برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری کمتر شود.انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود.

بزرگ‌ترین شبکه جعل مدرک تحصیلی متلاشی شد

اداره کل اطلاعات استان گلستان با همکاری ادارات کل دیگر استان‌های مرتبط با این شبکه جعل (۱۲ استان کشور از جمله تهران) بزرگترین شبکه جعل مدرک تحصیلی و همه عناصر آن از هسته اصلی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا صادرکنندگان مدارک جعلی، شبکه دلالین و دریافت کنندگان شناسایی و مورد اقدام و ضربه اطلاعاتی قرار گرفته‌اند. این شبکه گسترده با جعل مدرک تحصیلی برای وزارتخانه‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف در قوای سه‌گانه و ارسال و تامین مدارک جعلی برای تمامی سطح کشور با گردش مالی چند صد میلیارد ریالی برای عاملان، زمینه استخدام، ارتقا، تمدید به کار، احراز پست حساس و مدیریتی را برای متخلفان و دریافت‌کنندگان در سراسر کشور و حتی ادامه تحصیل و اقامت در برخی کشورهای خارجی را فراهم آورده که با این اقدام و برخورد صورت گرفته ضمن جلوگیری از ادامه تحقیقات، تمامی مدارک جعل شده شناسایی و از ادامه روند فعالیت غیر قانونی افراد ذی‌نفع ممانعت به عمل آمد.

برلین سفیر روسیه را فراخواند

دولت آلمان از قطعیت مسمومیت "آلکسی ناوالنی"، منتقد کرملین با ماده شیمیایی نوویچوک بر اساس تحقیقات انجام شده خبر داد. وزارت امور خارجه آلمان به دلیل مشخص شدن نتیجه تحقیقات برلین درباره مسمومیت ناوالنی، سفیر روسیه را برای ارائه توضیحات در این باره فراخوانده است. "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی در برلین خواستار شفاف سازی کامل درباره مسمومیت این منتقد کرملین که حالا مسمومیت وی به زعم آلمان اثبات شده است شد. استفن شیبرت، سخنگوی دولت آلمان هم اعلام کرد که در آزمایش‌های صورت گرفته از آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس دولت روسیه مشخص شد که وی با ماده شیمیایی نوویچوک که در درمان بیماری‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مسموم شده است. وی مسموم کردن ناوالنی را یک «حمله» دانسته و تاکید کرد دولت آلمان این اتفاق را به شدت محکوم می‌کند.. 20 آگوست 2020 مقامات وزارت بهداشت روسیه در شهر اُمسک اعلام کردند که آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور به کما رفته و به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده است. زایبرت افزود، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان موضوع را ارزیابی کرده و برای برداشتن گام‌های آتی با مقامات دولتش از جمله هایکو ماس وزیر خارجه، هورست زیهوفر وزیر کشور، کریستینا لامبرشت وزیر دادگستری و وزیر دفاع هماهنگی‌های لازم را انجام داد. دولت آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این یک اتفاق حیرت آور است که "آلکسی ناوالنی" در روسیه قربانی حمله با یک ماده شیمیایی عصبی شده است. دولت آلمان این اقدام را شدیدا محکوم می کند. از دولت روسیه فورا درخواست می شود در این باره شفاف سازی کند. وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت فورا شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو را در جریان این مسئله قرار خواهد داد. وی افزود: در روزهای آینده مشترکا در اتحادیه اروپا در این باره مشاوره خواهد شد که چگونه در اروپا به صورت مناسب به این مسئله باید واکنش نشان داد. به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل" نتایج بررسی های انجام شده در آلمان درباره چگونگی مسمومیت این منتقد کرملین می تواند مناسبات متشنج بین روسیه و آلمان و همچنین دیگر کشورهای غربی را بدتر کند.

قطار رزمندگان روی ریل پیروزی قرار گرفت

تحولات میدانی یمن پس از نزدیک به ۶ ماه پیروزی خیره کننده نیروهای ارتش و رزمندگان جبهه مقاومت انصارالله در استان های «صنعاء، مارب، الجوف، البیضاء و ...» بالاخره در روزهای گذشته بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت تا اهمیت شکست های اخیر ائتلاف سعودی برای افکار عمومی آشکارتر شود. موفقیت های نیروهای یمنی در استان الجوف که از اوایل اسفندماه سال ۹۸ با آزادسازی شهر راهبردی الحزم (مرکز استان) و چند بخش دیگر آغاز شده بود در اواخر مردادماه امسال نیز با پاکسازی ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع دیگر از مساحت اشغالی در بخش «خب و الشعف» ادامه یافت. نیروهای یمنی تاکنون ۴۵ درصد از مساحت استان الجوف را پاکسازی کرده اند و اغلب مناطق اشغالی که بیابانی هستند در بخش خب و الشعف واقع شده اند؛ این بخش ۸۰ درصد از خاک استان الجوف را تشکیل می دهد و ۴۳ درصد از مساحتش همچنان در اشعال ائتلاف سعودی است؛ از سویی دیگر رزمندگان کنترل ۱۱ بخش دیگر استان الجوف که نقاط پرتراکم و جمعیت نشین به شمار می آیند را در کنترل دارند. استان الجوف دروازه شرقی استان صعده (مهم ترین پایگاه جبهه مقاومت انصارالله در یمن) و پایتخت (شهر صنعاء) به شمار می آید؛ مساحت این استان که با عربستان حدود ۲۴۷ کیلومتر مرز مشترک دارد و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهر صنعاء واقع شده، حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع است. در حال حاضر درگیری ها میان رزمندگان یمنی و نیروهای ائتلاف سعودی در استان الجوف در محور شمال غرب، مرکز و جنوب غرب بخش مهم و حساس «خب و الشعف» در جریان است؛ در محور نخست، (شمال غرب) منطقه «الیتمه» و کوه «حشیفا» در نزدیکی جاده راهبردی «البقع - الحزم» خطوط تماس محسوب می شوند و البته تغییر خاصی در این بخش صورت نگرفته است. به گزارش مشرق، حدود ۱۱۲ کیلومتر از جاده راهبردی «الحزم - البقع» پاکسازی شده و رزمندگان یمنی باید ۲۰ کیلومتر دیگر از این مسیر مهم که در شمال منطقه «الیتمه» واقع شده را از اشغال خارج کنند تا این جاده به طور کامل در محدوده استان الجوف آزاد شود.  در محور دوم (مرکز بخش خب والشعف) نیروهای یمنی در تلاش هستند از سمت «برقا خلیله، قوع، کوه الحیض و...» به پیشروی ها ادامه دهند و منطقه و رشته کوه های «الریان» که قلب بخش خب و الشعف به شمار می آیند را به کنترل دربیاورند و پیروزی در این محور به معنای ساقط شدن بیشتر مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی در استان الجوف است. براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در محور سوم (جنوب غرب بخش خب و الشعف) نیز نیروهای یمنی توان خود را در کوه «السَک» متمرکز کردند و بیشترین درگیری ها با ائتلاف سعودی در این منطقه گزارش شده است. در روزهای گذشته عملیاتی در این محور با هدف پاکسازی کوه های «العلم ابیض و العلم اسود» و نزدیک شدن به جاده بین المللی «شهر مارب- العبر» و فشار بیشتر بر نیروهای ائتلاف سعودی در پایگاه و کوه «الرویک» آغاز شده و درگیری ها ادامه دارد. در مجموع با تثبیت مواضع در محور سوم (کوه السَک) در جنوب استان الجوف دو محور برای رزمندگان یمنی باز شده تا عملیات را به سمت استان مارب ادامه دهند؛ در محور نخست نیروهای یمنی می توانند عملیات را به سمت محور جنوب پیش ببرند و با پاکسازی چند منطقه، جاده بین المللی مارب - العبر (صنعاء - حضرموت) را قطع و خود را به پالایشگاه و میدان نفتی «الصافر» در حومه شرقی شهر مارب برسانند. در محور دوم نیز پیشروی ها می تواند از حومه کوه «السَک» به سمت مناطق جنوبی شرقی ادامه یاید و رزمندگان با آزادسازی کوه و پایگاه نظامی «الرویک» به ورودی جاده بین المللی «العبر - مارب» خواهند رسید و بخش شرقی استان مارب از اشغال خارج و ارتباط نیروهای ائتلاف سعودی در شهر مارب با استان حضرموت مسدود می شود. اگر رزمندگان یمنی بتوانند عملیات را در سه محور با موفقیت به سرانجام برسانند علاوه بر این که استان الجوف از اشغال نیروهای ائتلاف خارج می شود، معادلات در مارب به طور کامل دگرگون می شود چرا که تحولات در این استان با آنچه که در الجوف می گذرد در ارتباط مستقیم است.

ترکیه ازنخستین موشک لیزری رونمایی کرد

رسانه های ترکیه از موفقیت وزارت دفاع این کشور در ساخت نخستین موشک هدایت لیزری سطح به سطح  خبر دادند. به نوشته وبگاه «احوال» وزارت دفاع ترکیه از موفقیت شرکت «راکستان» در ساخت نخستین موشک هدایت لیزری سطح به سطح این کشور خبرداد. موشک «TRGL-۲۳۰» قرار است در پهپادهای «تی بی ۲»  این کشور نصب شوند. شرکت ترکیه ای سازنده این موشک اعلام کرده که این پروژه بومی از آوریل (اردیبهشت) ۲۰۲۰ شروع شد. وزارت دفاع ترکیه به دلیل حساسیت موضوع از ذکر جزئیات فنی این موشک خودداری کرده است. ترکیه در زمینه ساخت پهپاد نیز به موفقیتهایی رسیده و  هم اینک ۷۵ فروند پهپاد تی بی۲ ساخت ترکیه از سوی ارتش این کشور در شمال عراق  و نبرد علیه عناصر «پ ک ک» مورد استفاده قرار میگبرد . ترکیه چندی قبل نیز از آزمایش موفق موشک برد بلند کروز خود به نام «آتماجا» خبر داد.«اسماعیل دمیر» مدیر بخش صنایع دفاعی ترکیه با اعلام شلیک موفق موشک آتماجا گفت که برد این موشک بیش از ۲۰۰ کیلومتر بوده و با توجه به آزمایش موفق آن، آماده ورود به بدنه نیروهای مسلح ترکیه است. به گفته مقامات ترکیه، آتماجا موشکی بسیار دقیق، برد بلند و سطح به سطح است که میتواند اهداف مختلف دریایی از جمله قایق های توپدار، کشتیهای رزمی و ناوچه را هدف قرار دهد. مقامات مطلع گفته اند که این موشک با ورود به نیروی دریایی ترکیه جایگزین موشک «هارپون» میشود. پیشتر برخی رسانه‌ها از تلاش‌های ترکیه در ساخت یک ناو هواپیمابر خبر داده بودند. نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در این زمینه نوشت که  ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود است و به همین منظور قصد دارد ناو هواپیمابر چند منظوره بسازد. ناو هواپیمابر ۲۲۵ متری ترکیه «آناتولی» نام دارد و در سال ۲۰۲۱ عملیاتی می‌شود و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه، اقیانوس هند و اطلس استفاده شود.

طرح جدید واشنگتن و تل‌آویو علیه مقاومت لو رفت

«علی مراد» کارشناس سیاسی لبنانی، می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا از طریق فعالسازی نیروهای خود در جامعه مدنی در دو عرصه عراق و لبنان، وجهه الحشد الشعبی و حزب‌الله را تخریب کنند. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد:  این دشمن معتقد است که دور کردن محور مقاومت از قدرت بر قضیه فلسطین نیز اثر می‌گذارد و در روند موفقیت تحمیل معامله قرن سهیم خواهد بود. این تحلیل‌گر در ادامه با اشاره طرح جدید واشنگتن و تل آویو علیه محور مقاومت گفت: آمریکایی‌ها تا زمانی که در جیب‌هایشان برگه‌ای دارند با آنها بازی می‌کنند، انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از این رژیم و اعلام عادی‌سازی روابط اماراتی - صهیونیستی نیز در همین راستا است. وی تاکید کرد: ترامپ و نتانیاهو در حال حاضر تلاش دارند تا با تخریب و فعالسازی نیروهای خود در جامعه مدنی در دو عرصه عراق و لبنان، چهره‌های الحشدالشعبی و حزب‌الله را تخریب کنند.

رادار کاشف-۹۹ رونمایی شد

آیین رونمایی از دستاوردهای دفاعی در حوزه پدافند هوایی با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد. در این مراسم از رادار کاشف-۹۹ رونمایی شد. کاشف-۹۹ راداری سه بعدی و آرایه فازی و متحرک است که به منظور کشف ریزپرنده ها در مرکز تحقیقات فناوری های نوین نیروی پدافند هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است. این رادار با برد ۱۲ کیلومتر قابلیت کشف همزمان ۳۰۰ هدف را دارد.

مجلس برای مافیای کنکور طرح دو فوریتی گذاشت

علی بابایی‌کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو ، درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون سراسری اظهار داشت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته من و حضورم در چندین محل برگزاری آزمون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنکور راضی‌کننده دانستم ولی از عملکرد مجری کنکور رضایتی ندارم. وی در این راستا توضیح داد و افزود: من به عینه مافیای کنکور را در سال جاری دیدم لذا از رئیس مجلس می‌خواهم هر چه سریع‌تر طرح دو فوریتی درباره نابودی مافیای کنکور و تعیین تکلیف آینده این جوانان در دانشگاه‌ها با حذف کنکور را اعلام وصول کند که برای همیشه این مافیا دست از سر داوطلبان و خانواده‌های آنها بردارد. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: آزمون کنکور سراسری سال جاری پایان یافت ولی ما شاهد آن هستیم که همچنان مافیای کنکور در کشور جولان می‌دهد. بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول‌های سال‌های اخیر عده‌ای خاص برگزارکننده انحصاری کنکور بوده‌اند که وزارت علوم برای آنکه مشکلات اجرایی این موضوع را سر خود کم کند برگزاری کنکور را به این افراد واگذار کرده و حتی دانشگاه‌های کشور و به ویژه دانشگاه استان مازندران هم در این باره کاره‌ای نبوده و نسبت به اقدامات مافیای کنکور در مجری‌گری برگزاری آن معترض بودند. وی خاطرنشان کرد: مافیای کنکور با اعمال سلیقه و نظر به مراکز آموزشی و دانشگاهی در فرآیند برگزاری کنکور دخالت کرده و نیتی خاص را دنبال می‌کند.

موشک احتمالی کره شمالی آمریکا را شوکه کرد

مقام‌های دولت آمریکا از احتمال رونمایی کره شمالی از نوع جدیدی از موشک‌های دوربرد با قابلیت حمله اتمی به سرزمین‌های آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. یک مقام ارشد کاخ سفید و چند مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با نشریه نشنال‌اینترست ابراز نگرانی کرده‌اند که کره شمالی ممکن است در مراسم رژه سالانه روز ۱۰ اکتبر که قرار است به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس حزب کارگران کره برگزار شود از موشک قاره‌پیمای سوخت جامد خود رونمایی کند. مقام ارشد کاخ سفید که اشاره‌ای به نامش نشده گفت: «این محتمل‌ترین سناریویی است که می‌توان بر اساس تاریخچه رفتاری آنها انتظار داشت- ما هم احتمال می‌دهیم که این اتفاق بیفتد و البته امیدواریم که انتظارمان درست نباشد.» رونمایی از موشک قاره‌پیمای سوخت جامد به منزله یک تغییر نسلی در فناوری موشکی پیونگ‌یانگ خواهد بود، زیرا موشک‌های دوربرد فعلی این کشور از سوخت مایع استفاده می‌کنند. پیش از این، رسانه ها از اقدام مشترک آمریکا و ژاپن در ساخت ماهواره‌های جاسوسی برای رهگیری موشک‌های جدید کره شمالی خبر داده بودند.

کشتار آگوست نیویورک را داغ کرد

پلیس شهر نیویورک اعلام کرده میزان تیراندازی‌ها در این شهر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. به گزارش نیویورک‌تایمز، روند قابل مشاهده در آمارهای منتشرشده در روز چهارشنبه مشابه با روندی است که در اکثر شهرهای آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا وجود داشته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرده از افزایش میزان خشونت‌ها در آمریکا برای پرت کردن حواس عموم مردم از مدیریت ضعیفش در شیوع کرونا استفاده کند. ترامپ افزایش خشونت در آن دسته از ایالت‌های آمریکا که فرمانداران دموکرات دارند را فرماندارهای آنها دانسته است. جرائم خشونت‌بار هر سال در تابستان افزایش پیدا می‌کنند اما این افزایش امسال در نیویورک بسیار شده بوده است. از ماه «می»، ۷۹۱ تیراندازی در نیویورک اتفاق افتاده که بیش از ۱۴۰ درصد افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. همچنین در همین بازه زمانی ۱۸۰ قتل اتفاق افتاده که معادل با بیش از ۵۱ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۹ است. تنها در ماه آگوست، ۲۴۲ تیراندازی در نیویورک اتفاق افتاده. سال گذشته، این رقم ۹۱ مورد بوده است.

برق مجانی به روستاییان رسید

رییس جمهور گفت: از لحاظ آب و برق می توانیم کشور را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم که همه مردم در شهرها از برق و نود و نه درصد در روستاها از برق استفاده می کنند. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های وزارت نیرو با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در بیست و دومین هفته از افتتاح طرح‌های ملی کشور، افتتاح های جدید، بزرگ و ملی داشتیم، اظهار کرد:  از لحاظ آب و برق می توانیم کشور را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم که همه مردم در شهرها از برق و نود و نه درصد در روستاها از برق استفاده می کنند. روستاهایی با بیست خانوار، ده خانوار و کمتر از برق استفاده می کنند. مردم روستا مثل شهر  باید از همه نعمت های اساسی استفاده کنند. آبادانی روستا یعنی مهاجرت معکوس و خدمت به مردم روستا. وی ادامه داد: هر پنجاه روز قادریم یک سد مخزنی را افتتاح کنیم که این آمار هیجان انگیز است. هر هفته سی روستا را به آب وصل کنیم. در زمینه زیرساخت و نیازمندی های حیاتی و سلامت مردم، اقدامات بسیار اساسی در حال انجام است. از ۱۸۸ سد کشور، ۴۴ سد در این دولت افتتاح شده است. زیرساخت ها برای حرکت آغاز شده است. روحانی با ابراز خوشحالی برای دادن پاداش به کم مصرف ها، تصریح کرد: وزارت نیرو پیشنهاد برق مجانی را ارائه کرد و این پیشنهاد در دولت تصویب شد و سی میلیون نفر از دو ماه آینده پولی برای مصرف برق نمی دهند و تا زمانی که کم مصرف هستند، برق آنها مجانی است. این یکی از آرزوهای ما بود که هدیه ای به مردم کم درآمد و کم مصرف برق  بدهیم. این طرح بیشتر شامل حال روستاییان می شود. رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید روستا از نعمت آب، برق، گاز، مخابرات و آموزش برخوردار باشد، گفت: آبادانی روستا به معنی حرکت در مسیر تولید است. رئیس جمهور گفت: بسیار خوشحال هستم که این روزها افتتاح‌های بزرگی انجام می‌دهیم. غیر از افتتاح‌های هر روزه امروز بیش از 3200 میلیارد تومان طرح افتتاح شد؛ البته هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر دو ماه یک تصفیه‌خانه آب افتتاح می‌شود. ما در شرایط عادی این افتتاح‌های بزرگ را انجام نمی‌دهیم بلکه در سخت‌ترین شرایط تحریم هستیم. روحانی افزود: در تاریخ ایران این فشارها سابقه نداشته است. مردم ما با استقامت در برابر توطئه‌ها ایستادگی کردند و ما ثابت کردیم که آمریکا شکست خورده است. این را به طور قطعی به دنیا اعلام می‌کنیم که طرح‌های آمریکا برای شکست مردم ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. هدف نهایی آمریکا تسلیم مردم ما بود. آن‌ها می‌خواستند دولت در برابر آمریکا تسلیم شود که این نشد و نمی‌شود. وی با بیان اینکه کاخ سفید خطای بزرگ استراتژیک انجام داد، تاکید کرد: آمریکا در این مسیر شکست صد در صدی خورد و ما به راهمان ادامه می‌دهیم. البته برای مردم سخت گذشت و اگر این فشارها نبود شاید چندین برابر این طرح‌ها را افتتاح می‌کردیم، اما آمریکا نتوانست ما را از مسیر توسعه بازدارد. روحانی ادامه داد: این دولت فقط به فکر گذراندن شرایط یک ساله آینده نیست بلکه طرح‌هایی اجرا می‌کند تا دولت‌های بعدی هم از آن استفاده کنند زیرا بحث این دولت و دولت بعد نیست بلکه مسیر توسعه کشور است. دولت یازدهم او دوازدهم خادم مردم است و دولت سیزدهم هم خادم مردم خواهد بود. روحانی با بیان اینکه مردم می‌دانند که آمریکا در هفته‌های اخیر شکست‌های بزرگ سیاسی را متحمل شد که در تاریخ این کشور و سازمان ملل بی‌سابقه بود، خاطرنشان کرد: در سوابق سازمان ملل نمی‌بینید آمریکا قطعنامه‌ای علیه ملت ما طراحی کند ولی در شورای امنیت فقط یک کشور به آمریکا رأی بدهد و 13 کشور دیگر یا رأی مخالف بدهند یا ممتنع. طرح ماشه را هم 10 روز قبل مطرح کردند اما از 14 عضو حتی یک عضو شورای امنیت هم از آن حمایت نکرد و آن را رد کرده و غیرقابل قبول دانستند. این شکست در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌نظیر است و البته این موفقیت به خاطر ایستادگی ملت ما است. اگر ملت ایستادگی نمی‌کرد قطعنامه‌های بدتری توسط آمریکا تصویب می‌شد. ایستادگی ملت موجب شکست آمریکا و همچنین آبادانی کشور شد. وی ادامه داد: تا پایان دولت 20 هزار مگاوات به برق کشور افزوده می‌شود. در این دولت هر ساله 2500 مگاوات برق افزوده شد البته در دولت‌های گذشته هم حدود 1700 مگاوات برق افزوده می‌شد. رئیس جمهور در پایان گفت: ملت با وجود تحریم‌ها در برابر ویروس کرونا ایستادگی کرد و دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کرد. ما بهتر از کشورهای دیگر از موج اول عبور کردیم و قدم‌های پایانی موج دوم را داریم طی می‌کنیم. امیدوارم با همکاری همه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد موج سوم بیماری نباشیم.

نقشه مکرون برای حزب‌الله فاش شد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: امانوئل مکرون می‌خواهد نقش سیاسی حزب‌الله لبنان را در این کشور گسترده کند تا از میزان فعالیت‌های امنیتی این گروه کاسته شود و به مرور زمان حزب‌الله لبنان خلع سلاح شود. سید هادی سید افقهی با اشاره به دو سفر اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان و برخی از حواشی ایجاد شده در پی آن گفت: بعد از اینکه انفجار بیروت صورت گرفت فرانسه تحولات در لبنان را فرصت خوبی دانست که بتواند بار دیگر نقش خود در خاورمیانه را پررنگ کند و با توجه به سابقه حضور در لبنان از این موضوع برای قدرت نمایی استفاده کند. وی با بیان اینکه مکرون در جریان سفر اول خود به لبنان با تعدادی از مقامات سیاسی این کشور رایزنی کرد، گفت: همچنین در نشستی با حضور احزاب مختلف از جمله 14 مارس و 8 مارس شرکت کرد و در آن جلسه تاکید کرد که اگر اصلاحات اقتصادی و سیاسی در لبنان صورت نگیرد این کشور باقی نخواهد ماند. این حرف مکرون مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت و صحبت از این بود که منظور مکرون از اینکه لبنان باقی نخواهد ماند ،چیست؟افقهی ادامه داد: مکرون در همان سفر گفت من اول سپتامبر به لبنان باز می گردم و اگر اصلاحات در لبنان صورت نگرفته باشد من خود اقداماتی را انجام می دهم که این سخن  نیز با بازتاب های منفی و مثبت در لبنان و عرصه بین الملل مواجه شد. وی با بیان اینکه فرانسه ارتباط نزدیکی با مصطفی ادیب نخست وزیر منتخب لبنان برای تشکیل کابینه دارد و گویی این انتخاب بر اساس تصمیمات پشت پرده ای بوده که اتفاق افتاده است افزود: در سفر اول و دوم آقای مکرون به لبنان او موضع معتدلی در ارتباط با حزب الله لبنان گرفت. در سفر اولش به بیروت با یکی از نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان دیدار و رایزنی کرد و تاکید کرد که ما حزب الله لبنان را به عنوان یک واقعیت قبول داریم و نمی توان حزب الله را از صحنه سیاسی لبنان خارج کرد. او همچنین تاکید کرد که باید آشتی ملی در لبنان ایجاد شود. اصلاحات سیاسی صورت بگیرد که راه برای ارسال کمک های بین المللی به این کشور باز شود. این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مکرون در جریان سفر به بیروت بر اهمیت مبارزه با فساد سیاسی، اقتصادی و اداری در لبنان تاکید کرده است، گفت: همسو با مواضع مکرون، آقای میشل عون  رئیس جمهور لبنان نیز تاکید کرده است که دوران دولت طایفه گرا و سهم گرا به پایان رسیده است و باید به دنبال یک سیستم مدنی جدید باشیم. البته در این زمینه این سوال نیز مطرح است که مقامات لبنان چگونه می خواهند چنین دولتی را ایجاد کنند و با زالو های بزرگ شده در عرصه اقتصادی و اداری لبنان که در حال انجام فساد هستند، مبارزه کنند. وی با بیان اینکه مکرون معتقد است که اگر چنین اتفاقاتی در لبنان صورت نگیرد دیگر کسی نمی تواند به این کشور کمک کند افزود: مکرون روی حزب‌الله لبنان حساب باز کرده است و می داند که این گروه نیروی موثری در لبنان برای برقراری ثبات و تحقق اصلاحات است، از دیگر سو مکرون می‌داند که دیگر نیروهای موجود در لبنان از توان حزب‌الله برخوردار نیستند. افقهی با اعتقاد بر اینکه فرانسه به دنبال راهی است که حزب الله لبنان را خلع سلاح کند و حساب کردنش بر روی حزب الله لبنان برای نقش آفرینی در عرصه سیاسی این کشور یک نقشه است خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها می خواهند حجم سیاسی حزب الله را با افزایش مشارکت آن در قدرت افزایش دهند تا حجم امنیتی آن کاهش پیدا کند و به مرور زمان حزب الله را تبدیل به یک گروه سیاسی کند. اسلحه را از آن بگیرد تا اسرائیل خواب راحتی از دست حزب الله داشته باشد. وی با بیان اینکه از لابه لای صحبت های مکرون می توان فهمید که او می خواهد حزب الله لبنان را درگیر نقش آفرینی در دولت لبنان کند تا حزب الله از این طریق با توجه به درگیری هایی که در عرصه اداری و پیشبرد کشور پیدا می کند کمتر به موضوع مبارزه با صهیونیست ها توجه کند، افزود: اما از طرف دیگر حزب الله دست فرانسوی ها را خوانده است. حزب الله می گوید سلاحی که در دست ماست برای مبارزه در داخل لبنان نیست بلکه برای مقابله با صهیونیست هاست و از طرف دیگر ما در قدرت و در پارلمان لبنان حضور داریم. این کارشناس مسائل غرب آسیا در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه مصطفی ادیب چهره ای است که دارای سابقه کار اجرایی نیست و در این زمینه از تخصص چندانی برخوردار نیست، گفت: از طرف دیگر او فرد جوانی است که دارای انگیزه و پتانسیل است و دارای روابط قوی و گسترده با کشورهای عربی و غربی است. در حال حاضر یک اجماع نسبتا کلی بین گروه های سیاسی لبنان برای انتخاب او به عنوان نخست وزیر این کشور وجود دارد و باید دید که او در موضوع انتخاب وزرا چگونه عمل می کند. افقهی ادامه داد: یک سری از احزاب سیاسی که در پارلمان لبنان حضور دارند اعلام کرده اند که ما به دولت مصطفی ادیب رای اعتماد می دهیم ولی وزیری را به آن معرفی نمی کنیم تا ببینیم عملکردش چگونه است. در واقع برخی از گروه های سیاسی می خواهند با احتیاط بیشتری با دولت مصطفی ادیب برخورد کنند. از طرف دیگر خود ادیب نیز اعلام کرده که می خواهد یک دولت تکنوکرات ایجاد کند. وی همچنین با بیان اینکه مصطفی ادیب ،پرونده های چالشی و سنگینی در پیش رو دارد که از جمله می توان به تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در لبنان، بازسازی بندر بیروت، مبارزه با فساد، حفظ امنیت لبنان و ... اشاره کرد، گفت: باید ببینیم که با توجه به این مسائل مصطفی ادیب که یک شخصیت مستقل و بدون حاشیه است چگونه می تواند امور را در لبنان به پیش ببرد.

امارات قول جبران داد

امارات متحده عربی با تولید ۲.۶۹۳ میلیون بشکه در روز در اوت، ماه گذشته سهمیه تولید نفت تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس را نقض کرد. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات با اشاره به افزایش تقاضا برای برق که با استفاده از گاز طبیعی استخراج شده به همراه نفت تولید می شود، در توییتی از نقض سهمیه تولید اوپک پلاس خبر داد و گفت: اگرچه تولید امارات متحده عربی در اوت به ۲.۶۹۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت اما اقداماتی اتخاذ شده تا این افزایش موقتی که به دلیل پیک تقاضای برق در ایام تابستان روی داده و مستلزم افزایش تولید نفت و گاز مرتبط با آن بوده است، جبران شود. تولید نفت امارات ۱۰۳ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه ۲.۵۹۰ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس و ۲۹۳ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید این کشور در ژوییه بوده است. نقض سهمیه تولید از سوی امارات متحده عربی که متحد نزدیک عربستان سعودی است، قابل توجه بوده است. ریاض ریاست کمیته نظارتی اوپک پلاس را برعهده دارد که مسئول کنترل پایبندی اعضا به پیمان محدودیت عرضه است و آنها را برای پایبندی کامل به توافق تحت فشار گذاشته است. امارات نیز در این کمیته حضور دارد. نیروگاههای امارات برای تولید برق در ایام تابستان که استفاده از دستگاههای تهویه افزایش پیدا می کند، به گاز بیشتری نیاز داشتند و بنابراین کشور ناچار شد برای تامین تقاضا برای گاز، نفت بیشتری تولید کند. مزروعی اعلام کرد شرکت ملی نفت ابوظبی که عمده نفت امارات را تولید می کند، قصد دارد حجم فروش همه گریدهای نفتی خود در اکتبر را ۳۰ درصد کاهش دهد که به جبران مازاد تولید اوت کمک خواهد کرد. تحت توافق اوپک پلاس، اعضایی که فراتر از سهمیه شان تولید داشته اند، باید به همان میزان تولیدشان را برای جبران مازاد تولید کاهش دهند. وزیر انرژی امارات اعلام کرد این کشور همان طور که در ژوئن با کاهش اضافی ۱۰۰ هزار بشکه در روز نشان داد، به توافق اوپک پلاس کاملا پایبند است. طبق آمار کپلر، صادرات نفت امارات متحده عربی در ژوییه و اوت افزایش پیدا کرد اما این افزایش تا حدود زیادی به دلیل برداشت از ذخایری بود که در آوریل و در زمان جنگ قیمت کوتاه مدت ایجاد شده بود. اوپک پلاس که شامل اوپک، روسیه و شماری دیگر از تولیدکنندگان نفت است، از اول ماه مه توافقی را برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی به اجرا گذاشت و از اول اوت میزان کاهش تولیدش را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کرد و تا دسامبر به این روند ادامه می دهد. سهم اوپک از این کاهش تولید، ۴.۸۶۸ میلیون بشکه در روز است. بر اساس گزارش پلاتس، کپلر برآورد کرده که صادرات نفت امارات در اوت به ۲.۷۴۸ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۷۱۱ میلیون بشکه در روز در ژوییه و ۲.۲۶۳ میلیون بشکه در روز در ژوئن رسید. اوپک اول سپتامبر اعلام کرد که برای رهگیری محموله های نفتی و آمار ذخایر از اطلاعات شرکت کپلر استفاده خواهد کرد. نشست آینده کمیته نظارتی مشترک اوپک پلاس به صورت آنلاین در ۱۷ سپتامبر برگزار می شود.

عریقات جزئیات پیشنهاد کوشنر را فاش کرد

دبیرکل کمیته اجرایی ساف جزئیات پیشنهاد خارج از چارچوب ملی مشاور رئیس جمهوری آمریکا برای فلسطینی‌ها را افشا کرد. به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اظهار کرد: جارد کوشنر، مشاور (دونالد ترامپ) رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که پیشنهادی برای فلسطینی‌ها روی میز است. با این حال او گفت: کوشنر نگفت که این پیشنهاد خارج از چارچوب ساختار کشور ملی است. عریقات افزود: کوشنر نگفت که قدس شرقی احتمالا به صورت کامل به اسرائیل ملحق می‌شود و ۳۳ درصد از کرانه باختری نیز ملحق خواهد شد، او نگفت که حاکمیت ملی به طور کامل از نهر تا بحر (از رود اردن تا دریای مدیترانه) به دست اسرائیل خواهد بود. دبیرکل کمیته اجرایی ساف ادامه داد: امیدوارم مشاوران و دستیاران ارشد تصمیم‌گیرندگان در کشور عربی با رعایت دقت و امانت و به صورت حرفه‌ای طرح ترامپ-نتانیاهو را بررسی کنند. کوشنر پیشتر در پیامی خطاب به مردم فلسطین گفته بود: جهان برای شما زندگی بهتری را می‌خواهد اما شما باید یک رهبری که قادر به چنین چیزی باشد، داشته باشید. جارد کوشنر بعد از گفت‌وگو با امیر قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خطاب به ملت فلسطین ادعا کرد: جهان برای شما زندگی بهتری می‌خواهد اما شما باید رهبری داشته باشید که قادر به آن باشد. مشاور ترامپ درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات هم گفت: ما در پس پرده توافق، دیپلماسی داشتیم و امیدواریم تحقق این توافق به حل بحران قطر و کشورهای عربی کند. کوشنر به الجزیره گفت، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به صراحت گفته‌اند که خواهان خاورمیانه بهتر و امن‌تر هستند. مشاور ارشد ترامپ اشاره کرد، رهبران عربستان تا حد زیادی روی کشورشان متمرکز هستند و اوضاع و تحولات مربوط به امارات را از نزدیک دنبال می‌کنند. مشاور ترامپ افزود: طرحی امنیتی ضامن امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها وجود دارد و همچنین پیشنهادی برای فلسطینی‌ها روی میز است، امیدواریم رایزنی کنند و آن را بپذیرند. او اشاره نکرد که منظور از طرح امنیتی که می‌گوید روی میز است طرح معامله قرن است یا طرح دوم دیگر. قطر شناسایی اسرائیل را به راه حل "دو کشور" مشروط کردهمچنین بی‌بی‌سی گزارش داد، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در ملاقات با جارد کوشنر گفته است که عادی سازی روابط با اسرائیل مستلزم تشکیل کشور مستقل فلسطینی است که پایتخت آن بیت المقدس باشد. از کوشنر به عنوان عامل اصلی در فراهم کردن زمینه عادی سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل نام برده می‌شود. وی پس از سفر به اسرائیل و امارات به عربستان سفر کرد و از آن کشور عازم قطر شد. امیر قطر به وی گفته است که کشورش به ابتکار صلح مصوب اتحادیه عرب در سال 2002 متعهد است. براساس این راه حل که پادشاه وقت سعودی مطرح کرد، کشورهای عرب پس از تشکیل دولت مستقل فلسطینی و خروج اسرائیل از اراضی اشغال شده در جنگ سال 1967 آماده شناسایی اسرائیل خواهند بود. قطر دارای رابطه غیررسمی با اسرائیل است و روز دوشنبه این هفته با میانجیگری بین اسرائیل و گروه حماس توافق دو طرف را برای کاهش تنش در مرز غزه و اسرائیل به دست آورد. جارد کوشنر امیدوار بوده است که طی ماه‌های آینده، چند کشور دیگر عرب نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل مبادرت کنند. در حال حاضر، تنها کشورهای مصر، اردن و امارات دارای روابط رسمی با اسرائیل هستند هرچند گفته می‌شود بین اسرائیل و چند کشور عرب دیگر ارتباط‌های غیررسمی و در مواردی محرمانه وجود داشته است. صبح چهارشنبه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر حمایت کشورش از "هرگونه تلاشی برای برقراری صلح در منطقه و تامین حقوق مشروع مردم فلسطین" تاکید نهاد. وی از نخست وزیر اسرائیل خواست تا از هرگونه اقدام یکجانبه خودداری ورزد و "حفظ متانت و خونسردی" در برخورد با گروه حماس را لازم دانست.

کنگره به ترامپ تاخت

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از تصمیم دولت این کشور در تحریم مقامات دادگاه کیفری بین‌المللی گفت: ترامپ توانایی ایجاد اجماع جهانی را از دست داده و آمریکا را منزوی کرده است. الیوت انگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی در واکنش به تحریم مقامات دادگاه کیفری بین‌المللی افزود: این دولت مصمم است آمریکا را در صحنه جهانی منزوی کند، اعتبار ما را تضعیف سازد و ظرفیت دولت بعد برای ترمیم آنچه که در طول چهار سال شکسته شده است را تخریب کند. وی ادامه داد: این تصمیم مشکلات موجود در دادگاه کیفری بین‌المللی را مورد توجه قرار نخواهد داد و ممکن است سرانجام به بغرنج کردن وضعیت آمریکایی‌ها و تضعیف تلاش‌های مهم در برخورد با نسل‌کشی در میانمار، نیکلاس مادورو مرد قدرتمند ونزوئلا و دیگران بینجامد. رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: رهبری جهانی به ایجاد حمایت بین‌المللی در پشت موضع آمریکا نه قلدری و شلاق‌زدن نیازمند هستند. این رئیس جمهوری و آنهایی که این سیاست‌های ناشیانه او را اجرا می‌کنند، مدت‌ها است توانایی ایجاد اجماع جهانی را از دست داده‌اند. انگل خاطرنشان کرد: شاید تنها اجماع ایجاد شده، این است که سیاست خارجی ترامپ خطرناک و لجوجانه است.  بدون یک استراتژی یا پشتیبانی از دوستان و متحدان، رئیس جمهوری تاکتیک‌هایی را بازگرداند که او را کمتر به عنوان یک رهبر جهان آزاد نشان می‌دهد. وی ادامه داد: این سیاست‌ها او را به یک مرد قدرت‌طلب و مستبد شبیه کرده است. رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: بدون تردید در آینده، چنین رفتارهایی به اقدامات امروز اشاره خواهند داشت تا به ممانعت از دادگاه در پاسخگوساختن امیدوار شوند. مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ که در خروج از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مهارت ویژه‌ای دارد، روز چهارشنبه اعلام کرد ۲ مقام ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی را تحت تحریم قرار داده است. دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی در حال انجام تحقیق درباره جنایت سربازان آمریکایی در افغانستان است.

ترامپ دست به شوی ضد قانونی زد

دونالد ترامپ در اقدامی عجیب گفت که برای آزمایش کردن سیستم رای‌گیری پستی، مردم آمریکا باید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دو بار رای بدهند. به گزارش ایرنا از تارنمای آکسیوس، بر اساس آخرین نظر سنجی‌ها شانس پیروزی ترامپ که در برابر جو بایدن کاهش یافته است، در کارولینای شمالی گفت: مردم باید یک بار از طریق پست و بار دیگر شخصاً در جریان انتخابات (به صورت حضوری) رأی دهند. ترامپ افزود: اجازه دهید مردم در انتخابات یک بار به صورت پستی رای دهند و یک بار هم در پای صندوق رای حاضر شوند. اگر رای گیری پستی آنگونه که می‌گویند درست انجام شده باشد، آنها به صورت حضوری نخواهند توانست رای بدهند. به گفته رییس جمهوری آمریکا، اگر انتخابات جدول بندی شده باشد، آنها می‌توانند رأی دهند و این همان کاری است که باید انجام دهند. ترامپ درحالی مردم آمریکا را به دوبار رای دادن تشویق می کند که این اقدام غیرقانونی استرییس جمهوری آمریکا ۲ ماه قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برگزاری انتخابات از طریق پست الکترونیک را تضعیف می‌کند. دموکرات‌های آمریکا در پی رأی‌گیری پستی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) هستند اما ترامپ قصد دارد راه‌های رأی‌گیری پستی را مسدود کند. او این نوع رأی‌گیری را خطری برای انتخاب مجدد خود می‌داند. ترس ترامپ از این است که با افزایش امکان رأی‌گیری پستی، شانس او برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری کمتر شودانتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود. در نظرسنجی‌هایی که تا کنون صورت گرفته، جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ به طور محسوسی جلوتر از اوست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha