پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی
عکس آرشیوی

حوزه/ برخی گفته اند اصول امروز فقط به روایات و اجماع بسنده می کند و از قرآن و عقل بحثی در آن نیست. این دسته یا اصول را نخوانده اند یا نفهمیدند. در اصول امروز، ۴۰ قائده فلسفی مطرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله  محمد جواد فاضل امروز در ابتدای درس خارج اصول که در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به ضرورت علم اصول در فهم دین و استنباط مسائل شرعی گفت: باید بدانیم هر چه قدر زمان می گذرد ضرورت علم اصول بیشتر برای اهل علم مشهود می شود چرا که هر نیازی که برای بشر پیش آمده و فقیه مراجع کرده و در آیات و روایات دلیل روشنی پیدا نکرده، به سمت مباحث اصولی و قوائد اصولی می آید و چه بسا باید قوائد جدید برای فهم دین و استنباط مسائل مستحدثه بیان شود و در این رابطه می توان به قائده ظن در حجیات اشاره کرد که در ایام کرونا کار گشا بوده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هر چه قدر نیاز بشر بیشتر شود، به موازات آن قوائد علم اصول هم ضرورت پیدا می کند و نباید در چرایی این قوائد ماند عنوان کرد: اینها نشانگر اهمیت علم اصول است چرا که مسئله ای از علم اصول نیست که در فقه بی اثر باشد بلکه بسیار اثرگذار است.

این استاد درس خارج گفت: استنباط احکام یکی از آثار علم اصول است اما در علم اصول قوائدی برای فهم دین است که از آثار بسیار مهم علوم اصول به شمار می رود.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: ادعای ما این است که علم اصول این چنین است. در این رابطه باید گفته شود که مدتها این مغالطه را مطرح می کنند که بین دین و برداشت دین فرق است و آنچه بیان می شود، برداشت فقها از دین است بلکه خود دین نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: باید پاسخ داد که براساس مبانی دینی و الهی، برای برداشت دین قوائد و ضابطه مطرح شده و آن ضابطه علم اصول است. این گونه نیست که هر طوری و  هرکسی بخواهد از دین برداشتی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: جایگاه علم اصول این است کسی که علم اصول را نداند، نمی تواند مفسر، محدث و... باشد و از طرفی کسی که مأنوس با علم اصول باشد، می توان فقیه، محدث و مفسر و... باشد.نمونه ای را مثال بزنم بحث پزشکی و...؛ بدون علم اصول نمی توان سراغ این مسائل جدید و روز رفت و مشکل را رفع کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: تحقیقاتی که مرحوم محقق اصفهانی در حاشیه کفایه دارد، امروز کلید حل بسیاری از مسائل و مسائل مستحدثه است. آن وقت اگر کسی اصول رایج بلد نباشد، نمی تواند فهم دقیقی از مسائل اصول داشته باشد تا نهایتا بتواند مسائل مستحدثه را درست کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: این که بعضی ها می گویند این مباحثی که مطرح می شود، تکراری است، باید گفت مباحث اصولی بسیار دقیق است و اگر کسی فهم دقیق از اصول نداشته باشد، نمی تواند مسائل مستحدثه را پاسخ دهد، چرا که بعضی از مسائل جدید نیازمند به قوائد جدید اصولی است و باید با بررسی بیشتر مورد مداقه قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: یا برخی گفته اند اصول امروز فقط به روایات و اجماع بسنده می کند و از قرآن و عقل بحثی در آن نیست. این دسته یا اصول را نخوانده اند یا نفهمیدند. در اصول امروز، ۴۰ قائده فلسفی مطرح است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با این شرایط علم اصول بیگانه از عقل نیست. بحث ملازمه و تعادل و تراجیح یکی از این موارد است.نهایتا این که نباید با این سخنان وهن آمیز، ارزش اصول را بین طلاب پایین آورد و متهم کنیم که بین علم اصول و عقل و قرآن ارتباطی نیست.
۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha