جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید محمد مهدی حسینی همدانی

حوزه/ آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حوزه علمیه استان البرز از طریق ویدئوکنفرانس با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی، امروز آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حوزه علمیه استان البرز از طریق ویدئوکنفرانس با تأکید بر اینکه در ابتدای سال تحصیلی نیت خود را خالص برای خدا قرار دهید، خطاب به طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه بیان داشت: برای خدا درس دهید و برای خدا درس بخوانید.

وی در ادامه بابیان اینکه هدف اصلی از طلبگی را تربیت جان خودتان بدانید، توصیه کرد: بانظم و برنامه امورات علمی و معنوی خود را دنبال کنید و وقت خود را ضایع نکنید چراکه فرصت‌ها زود می‌گذرد.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه امروز جامعه مسلمین بیش از هر زمانی نیاز به علمان ربانی که خود را تربیت‌کرده باشند؛ دارد، اظهار داشت: غیر از ایران اسلامی کل عالم به عالِم تراز نیاز دارد و در کشور و همین استان خودمان نیز این کمبود احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه افزود: امروز دین‌شناسی که با حوصله و سعه‌صدر و با هنرمندی و استفاده از شیوه‌های نوین بتواند پاسخ سؤالات نسل جوان را دهد، کم است.

وی بابیان اینکه حوزه‌های علمیه غیر از «تعلیم احکام»، «تبلیغ شریعت» و «آموزش وحی الهی» وظایف مهم دیگری نیز بر عهده‌دارند، با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه که می‌فرماید «وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»، گفت: یکی از وظایف فقیهان این است که بتوانند انذار کنند و بترسانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه هدف اصلی انبیاء الهی انذار بوده است، گفت: انبیای الهی از خدا می‌ترسیدند و سپس مردم را می‌ترساندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با اشاره به روایتی از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله که می‌فرماید: «رأسُ الحِکمَهِ مَخافَهُ اللَّهِ»، گفت: هر چه انسان از حکمت بیشتر بهره ببرد، ترس او از خدای تبارک‌وتعالی بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کسی که علم دارد می‌تواند علم را به دیگری آموزش دهد، گفت: در بحث انذار نیز کسی که از خداوند متعال ترسیده باشد می‌تواند دیگران را نیز بترساند لذا ما باید از انذار بهره ببریم تا بتوانیم آن را انتقال دهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به اینکه قرآن کریم شأن اصلی پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه را انذار می‌داند، گفت: قرآن کریم درآیات متعددی چون آیه ۱۲ سوره مبارکه هود که می‌فرماید: «إِنَّمَا أَنْتَ نَذِیرٌ» یا آیه ۲۵ سوره مبارکه هود که می‌فرماید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلی‌ قَوْمِهِ إِنِّی لَکُمْ نَذِیرٌ مُبِینٌ» یا آیه ۲۳ سوره مبارکه فاطر که می‌فرماید: «إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِیرٌ» بر این موضوع دلالت دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر انسان خداترس شد زیر بار ظلم و ترس دیگران نمی‌رود، گفت: کسانی که با خوف، نسبت به جامعه جهانی موضع‌گیری دارند و مردم کشورشان را خوار می‌کنند تحت تعلیم انبیاء نبوده‌اند.

وی با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از ایشان به‌عنوان یکی از برترین کسانی که خداترس بود نام برد و یادآور شد: در شراشر وجود حضرت حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا رشادت بود که برای امروز ما این درس مهم را دارد که با هیچ بیگانه‌ای سر تسلیم نداشته باشید و خودتان را ذلیل نکنید.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با تأکید بر اینکه عالم ربانی مرعوب هیچ مکتب و سیاست کاری نمی‌شود، گفت: عالمان ربانی چون آیت‌الله مدرس که خداترس بودند نگذاشتند که جامعه‌شان ذیل شود و آن را نجات دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام که می‌فرماید: «لا یستغنی أهل کلّ بلد عن ثلاثه یفزع إلیهم فی أمر دنیاهم و آخرتهم فإن عدموا ذلک کانوا همجا: فقیه عالم ورع و أمیر خیّر مطاع و طبیب بصیر ثقه.»، گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مردم هر جامعه‌ای به سه چیز نیازمندند که در کار دنیا و آخرت خود به آن‌ها رجوع می‌کنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار پریشانی می‌شوند: فقیه دانا و پارسا، فرمانروای نیکوکار و مُطاع و پزشک حاذق و مطمئن».

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر آینده‌ی جامعه انقلابی ما به سمت تمدن نوین اسلامی است در کنار امیر نیکوکار و طبیب بصیر به فقیه خداترس پرهیزکار کار که تمام دین را بلد است نیازمندیم که امام صادق علیه‌السلام نیز از آن به‌عنوان اولین مورد نام بردند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان البرز با تأکید بر اینکه مقدمات «فقیه عالم خداترس» از دوران تحصیل فراهم می‌شود، گفت: باید پرهیزکار بود و در کنار درس و بحث، تهذیب نفس نیز داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی بابیان اینکه کسی که به دنبال مال دنیا باشد در حیات خود هم زنده نیست، گفت: کسی که به دنبال کسب آثار معنوی باشد بعد از حیات خود نیز زنده و ماناست.

وی در ادامه بابیان اینکه عالم و فقیه باید زمان‌شناس هم باشد تا بتواند رسالت خود را انجام دهد، گفت: عالم باید عالم به زمان خود و افکار زمان باشد تا بداند جامعه جهانی چه چیزی را به فکر و اندیشه‌ها هدایت می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در بخش دیگری با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید قسمتی از زمان خود را به مسائل اجتماعی اختصاص دهند، گفت: حوزه‌های علمیه باید در محدوده خود منشأ آثار و برکات علمی و اجتماعی باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در ادامه خدمات حوزه‌های علمیه و طلاب را در طرح «مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه» چشمگیر و قابل‌توجه دانست و عنوان داشت: حوزه‌های علمیه و طلاب در این مدت بیماری کرونا خدمات قابل‌توجهی را ارائه کردند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید مأمن و ملجأ مردم باشند، اظهار داشت: دشمن با تمام قوا و تشکیل گروه‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی تلاش می‌کند تا با القا و انتشار موضوعاتی، حوزه‌های علمیه را از مردم جدا کند لذا باید روابط خودمان را با مردم تقویت کنیم.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در بخش دیگری با اشاره به آغاز سال تحصیلی به ارائه آموزش‌ها به‌صورت حضوری تأکید کرد و گفت: باید با رعایت دستورالعمل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی سعی کرد دروس آموزشی را به‌صورت حضوری و در صورت اضطرار به‌صورت تلفیقی مجازی و حضوری برگزار کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی با اشاره به اهمیت رابطه استاد و شاگرد، گفت: رابطه استاد و شاگرد از اهمیت بالایی برخوردار است لذا لازم است اساتید مدتی بعد از تدریس در محل درس خود حضورداشته و پاسخگوی سؤالات طلاب باشند و آن‌ها را راهنمایی کنند.

وی با تأکید بر اهمیت پژوهش، شعار امسال حوزه‌های علمیه استان البرز را «هر طلبه و استاد؛ یک مقاله» نام‌گذاری کرد و گفت: با توجه به اهمیت تحقیق، پژوهش و مطالعه در دروس حوزوی امسال باید تمامی طلاب و اساتید یک مقاله ارائه دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در خاتمه با تأکید بر دسته‌بندی و موضع یابی جهت عدم ارائه مقالات با موضوعات مشابه، گفت: طلاب و اساتید سعی بر ارائه مقالات کاربردی داشته باشند که راهکارهای اجتماعی شدن حوزه‌های علمیه در استان البرز می‌تواند یکی از موضوعات کاربردی و مفید باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق خوئینی مدیر حوزه علمیه استان البرز، در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از برنامه‌های سال تحصیلی جدید نمدارس علمیه استان البرز پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha