شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشنواره طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی

حوزه/ جشنواره طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی تلاش کرد که بستری را برای آشنایی هرچه بیشتر  مراجع و فضلاء و اندیشمندان حوزوی با موضوعات و سوالات جدید فضای مجازی و تاثیرات آن بر زندگی مردم فراهم نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام زنگنه مصمم، دبیر اجرایی اولین جشنواره طراحی سؤالات فضای مجازی در گفت و گویی به تبیین اهداف و جزئیات جشنواره طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی پرداخت است:

· هدف از برگزاری این جشنواره را تشریح بفرمایید؟

گسترش فضای مجازی در زندگی بشر امروزی مساله غیر قابل انکاری است و تقریبا تمامی ابعاد جامعه کنونی را متحول و دگرگون ساخته است؛ این تحولات حکومت(مدیران و قانون گذاران)، تولید کنندگان و کاربران را با چالش های فکری و فقهی جدیدی مواجه ساخته است.

فقیه در مقام استنباط با دو عنصر موضوع و حکم رو به رو است، موضوع در مرتبه پیش از حکم و به منزله علت آن است و تا فقیه موضوع را به درستی نشناسد و اقسام آن را تشخیص ندهد، روا نیست حکمی را بر آن بار کند. هر چه دامنه آگاهی‌های فقیه گسترده‌تر و آشنایی وی با دانش‌های رایج زمان خود، بیشتر باشد، موضوع‌ها و رخدادهای زمان را بهتر تشخیص می‌دهد و دریافتن حکم آن‌ها تواناتر خواهد بود.

این جشنواره تلاش کرد که بستری را برای آشنایی هرچه بیشتر  مراجع و فضلاء واندیشمندان حوزوی با موضوعات و سوالات جدید فضای مجازی و تاثیرات آن بر زندگی مردم فراهم نماید.

· شرایط برای شرکت در جشنواره چه بود؟

سعی کردیم در این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت و طرح سوالات نداشته باشیم. لذا هر عزیزی با هر سطح تحصیلی و از هر طریقی اعم از پیامک و یا شبکه های اجتماعی در این جشنواره شرکت داده شد.

· مهلت ارسال آثار چگونه بود؟

جشنواره از تاریخ ۲۰ تیر ماه کار خود را شروع کرد و تا تاریخ ۳۱ مرداد ماه ادامه داشت علی رغم استقبال زیادی که از جشنواره انجام گرفت، تاریخ جشنواره تمدید نشد.

· چه تعداد شرکت کردند؟

تعداد ۷۳ نفر از طلاب و دانشجویان دغدغه مند حوزه فضای مجازی در این جشنواره شرکت کردند و از این تعداد شرکت کننده ۳۰۰۰ هزار سوال فقهی ثبت شد

میزان تحصیلات مخاطبان و جامعه آماری شما چگونه بود؟

با توجه به اهمیت موضوع جشنواره تمامی شرکت کنندگانی که در جشنواره طرح سوال کردند از تحصیلات بالایی برخوردار بودند.از این تعداد ۴۵ نفر آقا و ۲۸ نفر خانم هستند..۴۳ نفر دارای مدرک حوزوی ۲۷ نفر دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند. و دو نفر نیز دارای تحصیلات زیر دیپلم بودند.

· محورهای همایش چه بود؟

 سعی شده در این جشنواره از محور های تخصصی و مبتلا به این حوزه (کاربران، تولید کنندگان، حکومت، مرتبط با فقیه)استفاده شود.که در مجموع توانستیم ۲۰ محور برای این جشنواره طرح کنیم.این محور ها عبارتند از: ۱.هوش مصنوعی ۲.زنجیره بلوکی ۳.بازی های رایانه ای ۴.شبکه های اجتماعی ۵کلان داده ۶.فضای ابری. ۷اینترنت اشیاء ۸.دولت الکترونیک ۹.سیستم عامل ۱۰.مرورگر و جستجوگر ۱۱.بدافزار و ضد بدافزار ۱۲.نقشه ۱۳.فناوری۵g ۱۴.محتوای متنی ۱۵.محتوای صوتی ۱۶.محتوای تصویری ۱۷.رمز ارز ۱۸.دانش نامه های آزاد ۱۹.کسب و کار اینترنتی ۲۰.iptv و ipmedia

· روند جشنواره و جزئیات آن چه بود؟

 تبلیغات جشنواره دو هفته قبل از برگزاری جشنواره از طریق فضای مجازی و خبرگزاری های مختلف انجام شد عزیزان سوالات خودشان را به صورت پیامکی و یا از طریق پیام رسان های داخلی برای ما ارسال کردند که دبیرخانه این ۳۰۰۰ سؤال را در پس از تنظیم و دسته بندی در محورها و موضوعات جشنواره برای هیأت محترم داوران ارسال کرد.

بعد از مراحل داوری و ارزیابی سوالات، با مشخص شدن نتایج و اعلام برگزیدگان، این جشنواره فعالیت خود را  در تاریخ ۲۰ شهریور به پایان رساند.

· شرایط انتخاب داوران در دبیرخانه چه بود؟

برای داوری این جشنواره هم از متخصصین فنی و هم از متخصصین مباحث فقهی در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی استفاده کردیم.

· معیار های انتخاب آثار برتر چه بود؟

 هدف از برگزاری این جشنواره طرح سوالات برتر فقهی در چند حوزه؛۱.مسائل مرتبط کاربران ۲. مسائل مرتبط تولید کنندگان ۳. و مسائل مرتبط با حکومت و۴. مسائل مرتبط با فقیه  و ۵.سوالات طلایی است. آثار و سوالاتی که در این جشنواره شرکت داده شدند باید حداقل در یکی از این حوزه ها باشد. امتیاز دهی این سوالات نیز به تناسب هر قسمت متفاوت است.مسائل مرتبط با کاربران یک امتیاز، مسائل مرتبط با تولید کنندگان ۲ امتیاز، مسائل مرتبط با حکومت و فقیه ۳ امتیاز و سوالات طلایی ۱۰ امتیاز دارند.

· برندگان در اولین جشنواره طراحی سؤالات فقهی فضای مجازی چه کسانی بودند؟

۱۱ نفر به عنوان منتخبان این جشنواره انتخاب شدند که به نفر اول مبلغ ۳میلیون تومان و به نفرات بعدی هر کدام ۱ میلیون تومان  به عنوان جایزه پرداخت می­گردد که اسامی آن­ها به شرح ذیل است:

۱.حسین فاطمی

۲.رضا صفری

۳.محمد امین حسنی

۴.اسماء حسن زاده

۵.احسان الله کفشدار طبرسی

۶.علی شهمنا

۷.زهرا لطفی

۸.وحید امیدی

۹.الناز کارکن شندی

۱۰.سید علیرضا سید صالحی

۱۱.سحر میرزاخانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha