پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار در مشهد با حضرت آیت الله سید محمدتقی مدرسی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان از قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری که سه رویکرد کارآمدی، روزآمدی و پاسخگویی آن برای امروز مورد تاکید است، نام برد و قرارگاه قرآن و عترت را یکی دیگر از فعالیت ها برشمرد که کارهای خوبی در این زمینه نیز انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار آیت الله سید محمدتقی مدرسی از علمای کربلا با اشاره به برنامه های تحولی این حوزه، گفت: شورای عالی حوزه علمیه خراسان بعد حکم انتصاب رهبر معظم انقلاب، چشم انداز مناسبی را مبتنی بر رهنمودهای امام راحل و مطالبات مقام معظم رهبری تنظیم و تدوین کرد و بر همان اساس نظام های مورد نیاز  در رابطه با فعالیت های حوزه تنظیم و ارائه شد.

وی با بیان اینکه تحول متناسب با اقتضای زمان به صورت کارآمد، روزآمد و پاسخگو یک ضرورت برای حوزه علمیه است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند، اظهار کرد: بر اساس این لازمه، رویه های اجرایی طبق رسالت حوزه علمیه که باید در بخش درون حوزوی به تعلیم و تربیت و برآوردن نیازهای حوزه در این عرصه بپردازد، طراحی شد و در بخش برون حوزوی نیز برنامه هایی برای عرصه نظام، جامعه و بین الملل مد نظر قرار گرفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان یادآور شد: با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری، فقه و اصول به عنوان اصل و نیز قرآن و تفسیر به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های اساسی فعالیت‌های حوزه مورد توجه قرار گرفت و از سوی دیگر برای علوم عقلی که ایشان آن را پشتوانه نظریه شریعت برشمردند، در کنار اخلاق، تهذیب و سیاست برنامه ریزی شد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان اینکه فعالیت های یاد شده به کارویژه هایی نیاز داشت، ابراز کرد: برای تامین نیازهای درون حوزوی و انجام برنامه هایی در راستای تربیت طلاب، توانمندسازی اساتید و غیره، قرارگاه‌هایی ایجاد شد که به ساماندهی، تنظیم و تبیین دانش مورد نظر حوزویان به صورت اولویت دار می پردازند.

مدیر حوزه علمیه خراسان از قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری که سه رویکرد کارآمدی، روزآمدی و پاسخگویی آن برای امروز مورد تاکید است، نام برد و قرارگاه قرآن و عترت را یکی دیگر از این فعالیت ها برشمرد که کارهای خوبی در این زمینه نیز انجام شده است.

ایجاد قرارگاه علوم عقلی یکی دیگر از کارهایی بود که حجت الاسلام و المسلمین عاملی به آن اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد این قرارگاه ها ناظر به فرمایشات معظم له بود که اولویت حوزه به شمار می رود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره پاسخگویی به عرصه‌های نظام، جامعه و بین الملل به ‌عنوان بخش برون حوزوی رسالت روحانیت نیز گفت: هیئت های اندیشه ورز در همین زمینه راه اندازی شد که مسئله محور و ناظر به نیازها می‌باشد. این رویه تاکنون نتایج خوبی داشته ولی به هر حال به برنامه‌ریزی‌های دقیق تر و کار بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: مهم این است که این نگاه گفتگانی و عمل تحولی در حوزه علمیه جایگاه خودش را پیدا کرده و مطالبات طلاب نیز تحول خواهانه است که امیدواریم این حرکت با برکت به نتیجه مطلوب برسد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، همچنین در پایان، تلاش در جهت تامین منابع پایدار و ظرفیت سازی برای حوزه علمیه را از کارهایی دانست که در رابطه با معیشت طلاب به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در حال انجام می باشد.

گفتنی است در این دیدار که در محل دفتر آیت الله  مدرسی در مشهد انجام شد، تعدادی از معاونان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به ارائه گزارشی از فعالیت های تحولی اقدام شده پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha