جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: تهذیب و شب زنده داری را نمی توان به طلاب دیکته یا بخشنامه کرد. آنچه مهم است این که ابتدا اساتید و کادر مدارس باید خودشان اهل تهجد باشند تا روحیه و نَفس آنها در طلاب عزیز اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا ظهر امروز در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه استان قزوین گفت: مسئولان تهذیب حوزه علمیه قزوین در رابطه با موضوع سحرخیزی طلاب قبل از اذان صبح و بعد از اذان برنامه ریزی داشته باشند تا نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین با اشاره به راز و نیاز رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس افزود: راز و نیاز در پیشگاه الهی نعمتی بزرگ برای بندگان است و با مشاهده تهجد و عبادت رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل متوجه می شویم که عبادت از عوامل اصلی رسیدن رزمندگان به اوج عبودیت و بندگی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با بیان اینکه هیچ عبادتی به پای شب زنده داری نمی رسد و عبادت شبانه نزدیکترین راه رسیدن به مقام قرب الهی است، اظهار کرد: در جبهه های حق علیه باطل آنقدر زمینه برای عبادت و راز و نیاز مهیا بود که اگر راز و نیاز رزمنده ای اتفاق نمی افتاد احساس کمبود می کرد و یقین داشت که از بقیه عقب افتاده است در واقع عبادت و تحجد شبانه نوعی رقابت سالم بین رزمندگان دلیر در جبهه ها بود.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: نماز شب که یکی از عبادات خاصّ اولیاء خدا و از برنامه های سازنده به شمار می رود انسان را به وادی معنویات نزدیکتر می کند و درس خودسازی و خلوت کردن با خالق خود را که از نیازهای طبیعی انسان است به او می آموزد. لذا با توجه به اهمیتی که شب زنده داری دارد شایسته نیست که انسان از آن غفلت ورزد و آن را ترک کند.

وی اضافه کرد: البته تهذیب و شب زنده داری را نمی توان به طلاب دیکته یا بخشنامه کرد. آنچه مهم است این که ابتدا اساتید و کادر مدارس باید خودشان اهل تهجد باشند تا روحیه و نَفس آنها در طلاب عزیز اثرگذار باشد و دیگر اینکه فضای معنویت، عبادت و تهجد باید به تدریج تقویت شود تا طلاب علوم دینی نداشتن تهجد را برای خود نقصان و عقب ماندگی بدانند.

در ادامه حجت الاسلام سیدرضا موسوی، معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین در خصوص برگزاری برنامه جامع تربیتی مطالبی را بیان کرد.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha