پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پاکستان

حوزه/ استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب در اجرای طرح عادی سازی روابط با کشورهای مسلمان در صدد انحراف افکارعمومی ملت ها و توده های مسلمان از اهمیت و جایگاه قدس شریف است و همواره با فتنه انگیزی و شیطنت می خواهد افکار عمومی مسلمانان را از مساله فلسطین و قدس شریف منحرف نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علی امیرخانی در نوشتاری با موضوع «حوادث و اختلافات اخیر در پاکستان و رسالت حوزه های علمیه» به این مبحث پرداخته است که متن این نوشتار بدین شرح است:

  

ساختار فرهنگی کشور پاکستان همانند سایر کشورهای تحت استعمار، ساختاری دوگانه ای است؛ از یک سو برخی از نهادها مبتنی بر عقاید، آداب و رسوم فرهنگ بومی هستند و از سوی دیگر بعضی دیگر از هنجارها و آداب و رسوم به جای مانده از دوران استعمار و یا ارتباطات بعد از آن برگرفته شده اند.

پاکستان بعد از چین، هند، آمریکا، اندونزی و برزیل ششمین کشور پر جمعیت جهان است و به زودی با پیشی گرفتن از برزیل جای خود را با آن عوض خواهد کرد. همچنین دومین کشور پرجمعیت اسلامی است که با بیش از ۲۰۰ میلیون جمعیت که اکثر قریب به اتفاق آنان را مسلمانان تشکیل می دهند یکی از چهار قطب بزرگ جمعیتی مسلمان جهان(اندونزی، هندوستان، بنگلادش، پاکستان) را تشکیل می دهد

این در حالیست که پاکستان از نظر جمعیت شیعی نیز یکی از مراکز اصلی تجمع شیعیان اثنی عشری بوده و بعد از ایران و در کنار هند یکی از ۳ قطب مهم جمعیتی شیعیان را شکل می دهد و جمعیت بیش از ۴۰ میلیونی پیروان اهل بیت  علیهم السلام را در خود جای داده است. ویژگی جمعیتی مسلمانان و شیعیان پاکستان در کنار ایران و هند اهمیت فوق العاده ای را برای این کشور رقم زده و در آینده نیز بر اهمیت آن افزوده خواهد شد

حکومت در پاکستان، معمولا از تعامل نظامیان، سیاستمداران سکولار و اسلام گرایان شکل می گیرد و در واقع این سه گروه، صحنه گردان سیاست در پاکستان هستند. پس از اهل سنت، دومین گروه مذهبی عمده در پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند.

کشور پاکستان در طول تاریخ همواره آبستن حوادث و اتفاقات زیادی بوده که غالب آنها این فتنه ها و توطئه ها دستپخت دشمنان ملت و مسلمانان پاکستان است که حوادث و درگیری های اخیر مذهبی نیز از این قبیل می تواند باشد که در این باره چند نکته خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می شود: 

  

۱. در روزهای اخیر و در ماه محرم یک روحانی منتسب به شیعیان در مجلس عزای امام حسین (علیه السلام) در یکی از مساجد کراچی پاکستان به برخی از خلفا و همسران پیامبر توهین می کند و به دنبال آن برخی از اهل سنت دست به اعتراضات می زنند و ضمن حضور در خیابان های شهر کراچی، اقدام به دادن شعار هایی از قبیل شیعه کافر و حمله مسلحانه به عزاداران حسینی می کنند که به کشته و زخمی شدن تعدادی منجر می شود و به دنبال آن علما و بزرگان دینی از شیعه و سنی مردم و طرفین را به وحدت و هم بستگی دینی دعوت می کنند و با تشکیل جلسات و صدور بیانیه و مصاحبه مردم را به وحدت دعوت می کنند و آنها را از هر گونه توهین به مقدسات یکدیگر باز می دارند، برخی از شیعیان هم علیه آن روحانی منبری که به مقدسات اهل سنت توهین کرده است شکایت می کنند و آن روحانی هم به کشور انگلیس فرار می کند و از دسترس خارج می شود.

   

۲. دشمنان ملت پاکستان همواره در طول حیات این کشور به دنبال ایجاد اختلاف و توطئه میان شیعیان و اهل سنت بوده اند، تا وحدت و همبستگی شیعه و سنی را در این کشور برهم زنند و به اهداف شوم خود برسند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نفوذ آن در پاکستان و محبت و حمایت مردم و علما و اندیشمندان کشور پاکستان نسبت به انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) دشمنان به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای مرتجع منطقه از جمله عربستان از این ناحیه احساس خطر بیشتری کردند، لذا تلاش کردند تا  مانع نفوذ و محبوبیت  انقلاب اسلامی در کشور پاکستان شوند غافل از آن که پیوند بین مردم و علما شیعه و سنی ایران و پاکستان محکم تر از آن است که با فتنه انگیزی آسیبی به آن برسد و نمونه بارز آن سفر حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و از اعضای شورای نگهبان قانون اساسی ج. ا.ا  در سال گذشته بود که  به عنوان سفیر انقلاب اسلامی مورداستقبال با شکوه علما و بزرگان و مسئولین و مردم پاکستان قرار گرفت و یا آن که مدیر محترم حوزه های علمیه در جریان موضوع ویروس فراگیر کووید ۱۹ نامه های را برای علما  وبزرگان دینی  وفرهنگی جهان از جمله کشور پاکستان نوشت که با استقبال گرم علما و بزرگان و فرهیختگان دینی و فرهنگی پاکستان مواجه شد.

افزون بر این علمای پاکستان به ویژه علمای بزرگ اهل سنت کشورپاکستان در موضوع تحریم های ظالمانه جهان استکبار بر ضد ج. ا.ا و در موضوع فلسطین با صدور فتوا و بیانیه و مصاحبه های خود همواره همراه و یاور علمای شیعه و مسلمانان به ویژه شیعیان و  کشور ج. ا.ا بوده اند.

   

۳.  در پاکستان شیعه و سنی همواره در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته اند علما و شخصیت‌های اهل سنت و شیعه همواره در کنار هم برادرانه مردم را به اسلام، تقریب و وحدت میان مذاهب دعوت کرده‌اند و آنها را از هر گونه تفرقه و اختلاف بر حذر داشته اند،  شیعه و سنی در پاکستان با اخوت و همبستگی و حتی پیوند خویشاوندی با هم زندگی می کنند، ولی دشمنان ملت پاکستان و برخی از ایادی داخلی آنها و افراطیون و تند روها، چشم دیدن این اتحاد و همبستگی را ندارند، و به کمک استعمار و دشمنان اسلام آسیب هایی را به مردم پاکستان رسانده و حتی گاهی این توطئه ها و فتنه‌ها منجر به تکفیر و یا مشرک خواندن دو طرف شده است.

   

۴. افراط و تفریط در کشور پاکستان به اشکال مختلف می تواند ظهور و بروزکند؛ گاهی در قالب تکفیر و مشرک خواندن سایر مسلمانان است و در مواردی غلو کردن در مقام و جایگاه اهل بیت و پیشوایان معصوم(علیهم السلام) است و زمانی به شکل توهین به مقدسان مذهب مقابل است و گاهی هم در قالب اظهار برائت و مشرک خواندن و طرد هم کیشان خود است که همه این موارد نادرست است و به وحدت و همبستگی مسلمانان آسیب می رساند و موجبات تفرقه و اختلاف میان مسلمانان را تشدید می کند.  

   

۵. برخی از افراطی‌های اهل تسنن مسئله ترور و تکفیر را به اهل سنت نیز تعمیم داده و حربه تکفیردامن گیر برخی از شخصیت های تقریبی و مردم اهل سنت نیز شده است، دولت پاکستان این موضوع را فهمیده و و از این ناحیه عمیقا احساس خطر کرده و به این نتیجه رسیده است که باید با افراط و تند روی های گروههای افراطی و تندرو مذهبی و فرقه ای با جدیت بیشتری مقابله نماید.

   

۶. در پاکستان با تلاش و مجاهدت علمای بزرگ شیعه و سنی تاکنون دشمنان اسلام نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند، اما اخیراً به دنبال نقشه استکبار جهانی با هدف به حاشیه راندن و منحرف کردن افکار عمومی مسلمانان جهان نسبت به عادی سازی روابط کشورهای مسلمان با رژیم غاصب اسرائیل، دست به  ایجاد بحران و اختلاف در کشورهای مسلمان زده است، لذا دشمنان ملت پاکستان باکمک برخی از روحانیون افراطی و تندرو شیعه و سنی با توهین به مقدسات همدیگر احساسات و حس مذهبی و مقدس مردم را تحریک کردند و در مناطقی از پاکستان به ویژه کراچی اختلافاتی را بین مردم ایجاد کردند و منجر به درگیری و ایجاد خسارت‌هایی به اماکن مقدس شیعه و سنی شد، در حالی که جهان اسلام با چالش های بزرگ و مشکلات عدیده ای روبروست، توهین یک روحانی فریب خورده شیعه به مقدسات اهل سنت و تظاهرات و حملات وحشیانه عده ای از افراد متعصب و افراط گرا در کشور پاکستان بر ضد هموطنان مسلمان شیعه خود، باعث تاسف و تأثر مسلمانان و انسان های آزاده شد. که البته این  توهین ها و حملات بار دیگر چهره ناموجه افراط، خشونت و نفرت را به نمایش گذاشت، و این در حالی است که دین عزیز اسلام و در رأس آن پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) همواره بر برادری و اخوت بین مسلمین تأکید ورزیده و آنان را به اتحاد و همدلی تشویق نموده است، متاسفانه گروهی از افراد فریب خورده، ضمن حضور در خیابان های شهر کراچی، به تظاهر بر ضد شیعیان و حمله مسلحانه به عزاداران حسینی نموده، که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی شد.

در چنین شرایطی علمای فهیم و عاقل شیعه و اهل سنت کشور پاکستان مانند همیشه به صحنه آمدند و با دعوت مردم به وحدت و برادری، آنها را از هر گونه توهین به مقدسات دو طرف برحذر داشتند،  

شخصیت ها و عالمان برجسته شیعه و سنی در پاکستان مانند علامه راجا ناصر، علامه شیخ محسن علی نجفی، علامه حافظ ریاض، مولانا فضل الرحمان، علامه سید افتخار حسین، علامه سید ساجد نقوی و...  به همراه سازمان‌هایی مانند سازمان امامیه، جماعت اسلامی پاکستان و سایر احزاب مختلف شیعی  و سنی و علما و نخبگان و دانشجویان، با تجمع و گردهمایی و صدور بیانیه، مسلمانان را از گونه توهین و اهانت به مقدسات یکدیگر بر حذر داشتند و هر گونه توهین به مقدسات به مذاهب یکدیگر را محکوم کردند وتاکید کردند که مسلمانان بر اساس توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره باید از توهین به مقدسات همدیگر پرهیز کنند.

  

۷. استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب در اجرای طرح عادی سازی روابط با کشورهای مسلمان در صدد انحراف افکارعمومی ملت ها و توده های مسلمان از اهمیت و جایگاه قدس شریف است و همواره با فتنه انگیزی و شیطنت می خواهد افکار عمومی مسلمانان را از مساله فلسطین و قدس شریف منحرف نماید.

 پروژه قرآن سوزی در فرانسه و جسارت به مقدسات مسلمانان و طرح تبدیل کلیسای ایا صوفیه به مسجد در ترکیه، قطعات دیگری از پازل انحراف افکار عمومی مسلمانان نسبت به مساله فلسطین و عادی سازی روابط کشورهای مسلمان با رژیم غاصب اسرائیل به شمار می رود.

افزون بر این دشمنان ملت پاکستان با هدف همراه سازی دولت و کشور پاکستان به تفرقه و دو دستگی میان شیعه و اهل سنت در این کشور دامن می زنند تا موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است را به تدریج در کشور پاکستان نهادینه کنندکه البته با هوشیاری علما و مردم مسلمان کشور پاکستان به هدف شوم خود نخواهند رسید.

  

۸. آنچه مهم و مطالبه مراجع بزرگ شیعه، علما و اندیشمندان و آحاد مردم مسلمان جهان است، این است که علماء، شخصیت های دینی و فرهنگی، مردم فهیم  و هوشیار کشور پاکستان باید مانند همیشه همبستگی و اتحاد و وحدت بین خود را حفظ کنند و در برابر توطئه ها و فتنه انگیزی های استعمار و برخی از کشورهای مرتجع منطقه بایستند و از توهین و جسارت به مقدسات یکدیگر به شدت پرهیز نموده و با افراطیون و تفرقه افکنان با تدبیر برخورد کنند و مردم را نسبت به این فتنه ها هوشیار کنند تا کشور و ملت مسلمان پاکستان دستخوش اختلاف و فتنه انگیزی نشود.

علماء شخصیت ها، نخبگان دینی و فرهنگی و مراکز و نهادهای دینی  کشورهای اسلامی به ویژه  حوزه های علمیه از اظهار نظرها و اتخاذ مواضعی که بر تشدید و وخامت شرایط و اوضاع اخیر پاکستان می افزاید، پرهیز کنند، به نظر می رسد ظرفیت علما، بزرگان، شیعه و سنی و حوزه های علمیه کشور پاکستان در سطح قابل قبولی از بلوغ قرار دارند و از مراکز و نهادهای مشورتی و قانونی خوبی مانند تنظیم وفاق المدارس و شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان و ... برخوردارند که به فضل خداوند متعال می توانند بر حوادث و فتنه اخیر در کشور پاکستان فائق آیند. (ان شاء الله)

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha