سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام اسدی - نماینده طلاب شبستر

حوزه/ در بحث ورودی های جدید حوزه نباید منتظر باشیم که دانش آموز با هر انگیزه ای وارد حوزه شود؛ بلکه باید دانش آموزان لایق ورود به حوزه را شناسایی کرده و از آنان دعوت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فتح الله اسدی، نماینده طلاب شبستر استان آذربایجان شرقی طی گفت و گویی به سؤالاتی  پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما خواهد شد.

  

* در ابتدا خودتان را معرفی کرده و از توانمندی های خود بفرمایید.

بنده فتح الله اسدی متولد ۱۳۵۰  هستم از شش سالگی به منبر و طلبگی علاقه داشتم و بر روی متکا نشسته و خطبه می خواندم و از همان کودکی علاقه مند به حوزه بودم و از سال ۱۳۷۰ بعد از دریافت دیپلم وارد حوزه علمیه قم شده و دروس طلبگی را آغاز کردم.

از همان ابتدا به تبلیغ بسیار علاقه مند بودم و کل طلبگی خود را به تبلیغ می دانم و از پایه سوم تبلیغ خود را آغاز کرده و به دورترین مناطق ایران اعزام شده و فعالیت تبلیغی خود را انجام دادم.

در پایه سوم برای تشکیل پرونده به دفتر تبلیغات اسلامی رفتم؛ اما شرایط اعلامی آنان را نداشته و به صورت خودجوش از همان سال تبلیغ را شروع نمودم.

در کنار فعالیت تبلیغی در برخی استان ها، در تهران نیز بسیار تبلیغ رفته و در مساجد گوناگون حضور پیدا کردم؛ اما پس از سخنان مقام معظم رهبری که نسبت به مساجد آذربایجان غربی احساس ناراحتی کردند، تبلیغ در تهران را تعطیل کرده و سه سال به آذربایجان غربی رفته و در آنجا مشغول به تبلیغ شدم.

از سال ۱۳۷۲ که سومین سال طلبگی بنده بود، هیچ وقفه ای در برنامه تبلیغی بنده در مناسبت های مذهبی نیفتاد و تمام مناسبت ها را به تبلیغ رفته و به وظیفه طلبگی خود عمل کردم.

  

* قریب به دو سال است که نماینده طلاب هستید؛ جنابعالی در طول این مدت چه فعالیت هایی انجام داده و چه برنامه هایی برای ادامه کار دارید؟

بنده به اصرار دوستان این مسئولیت را قبول کرده و طلاب نیز لطف داشتند و به بنده رأی دادند.

در دیداری که نمایندگان طلاب با رهبر انقلاب داشتند، بنده فرمایشات ایشان را بیش از ۱۰ مرتبه به صورت کامل خواندم و بیان کردند که ما به سمت طلاب جوان برویم و جویای حال شویم و مواظبت کنیم؛ به همین دلیل، در حد توان، ارتباطاتی را با طلاب ساکن در قم و طلاب شهرستان برقرار کرده و این ارتباطات همچنان استمرار داشته و بحمدالله خروجی های مناسبی داشته است.

ما باید ۹۰ درصد توان خود را برای اخلاق و تهذیب و مسلک طلاب خرج کنیم؛ چراکه مردم قبل از شنیدن از ما، مراقب حرکات و سکنات ما هستند؛ به همین دلیل برنامه هایی را برای طلاب داشته ایم تا بتوانیم در سلوک فردی و اخلاقی آنان مثمرثمر باشیم.

بنده با تمام طلاب به صورت تلفنی تماس داشته و جویای احوال آنان بوده و پیگیر برنامه های آنان هستم.

در مباحث معیشتی نیز در حد توان رسیدگی ویژه ای کرده و صندوق قرض الحسنه طلاب شبستر نیز در این راستا فعال است و وام هایی را به طلاب عزیز داده و موجودی آن را با کمک خیرین افزایش داده ایم.

در ماه مبارک رمضان نیز بسته های معیشتی هرکدام به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای طلاب عزیز تهیه کرده و به این عزیزان رسانده ایم؛ البته مشکلات معیشتی بسیار زیاد است و طلاب با سختی زیاد در حال زندگی هستند.

   

* اگر شما به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت قرار می دادید؟

 اگر بخواهم پیشنهادی داشته باشم، این مطلب را عرض می کردم که ارتباط خود را با نمایندگان طلاب بیشتر کرده و در منازل نمایندگان طلاب حضور پیدا کنند؛ همانطوری که ما به طلاب خود سر می زنیم، دوست داریم ایشان هم به ما سر بزنند.

همچنین در سال یکبار جلسه ای با هیأت رئیسه کمیسیون های مجمع نمایندگان طلاب داشته باشند تا از نزدیک با فعالیت های کمیسیون آشنا شده و در جریان امور قرار بگیرد.

نکته دیگر، جایگاه مجمع نمایندگان طلاب است که باید تقویت شود و به جایگاه اصلی خود برسد.

   

* شما اگر به جای مدیر حوزه های علمیه بودید، چه کار می کردید؟

آیت الله اعرافی قبل از اینکه متکلم خوبی باشد، مستمع خوبی است و کارهای خوبی هم تاکنون انجام داده و نظرات طلاب و فضلا را دریافت می کند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات خود بیان کرده بودند که اگر من رهبر نمی شدم، دوست داشتم مدیر فضای مجازی شوم؛ حوزه امروز در موضوع فضای مجازی ورود مناسبی نداشته و باید تقویت شود؛ باید طلاب و فضلا را مسلح به علم فضای مجازی کرد و جلوتر از دیگران باشند.

همچنین ارتباط بیشتر مدیر حوزه های علمیه با طلاب و فضلا از درخواست های ماست تا همه طلاب بتوانند سخنان خود را به ایشان برسانند.

مسئله بعدی احیاء موقوفات حوزوی است و باید مستقیم زیر نظر مدیر حوزه های علمیه قرار بگیرد و مطابق با نظر واقف عمل شود.

حوزه باید در رسانه ملی سهمی داشته باشد و بتواند بهتر به ارائه مباحث خود بپردازد؛ حتی می تواند شبکه ای مستقل در صداوسیما داشته باشد که بسیار مناسب است.  

امروز متأسفانه ارزش مباحثه در حوزه پایین آمده و باید برای آن فکری کرد و تقویت نمود؛ پژوهش، محور اصلی حوزه است و باید برای ارتقاء جایگاه آن برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال باید از ۲۰ نمره امتحانی، ۱۰ نمره آن برای کار در کلاس و پژوهش باشد تا طلاب اجبار به تحقیق و پژوهش شوند.

در بحث ورودی های جدید حوزه نیز نباید منتظر باشیم که فلان دانش آموز با هر انگیزه ای وارد حوزه شود؛ بلکه باید دانش آموزان لایق ورود به حوزه را شناسایی کرده و از آنان دعوت کنیم که به حوزه بیایند؛ به این معنا که در حوزه باید گزینش صورت بپذیرد؛ نه پذیرش.

   

* رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان طلاب به موضوع حوزه انقلابی و نفوذ در حوزه اشاره کردند؛ نظر جنابعالی درباره این موضوع چیست؟

منویات رهبر معظم انقلاب، کارشناسانه است و راهگشای امروز و فردای حوزه می باشد و باید به آن عمل کرد.

اگر حوزه را همانند یک باغ در نظر بگیریم، باید همانند آن باغ مراقب آن بود؛ چراکه اگر آن باغ رها شود، علف هرز همه جای آن را خواهد گرفت؛ پس حوزه نیز اگر زیر نظر نباشد و مراقبتی در آن وجود نداشته باشد، افراد نفوذی و غیرانقلابی در آن رشد خواهند کرد.

تقویت بصیرت سیاسی طلاب از مباحثی است که در حوزه برای آن باید برنامه ریزی کرد و مطابق با نظر حضرت آقا، این بصیرت یک شبه و دو شبه به دست نمی آید؛ بلکه باید مستمرا این بصیرت را بالا برد تا به جایگاه مناسبی برسد.

نفوذ نیز از مسائلی است که بالاخره وجود دارد و همانند آهنی که اگر بخواهد از کوره دربیاید، باید به وسیله خود همان آهن بیرون آورده شود، در داخل حوزه نیز اگر بخواهند نفوذ کنند و به مقاصد خود برسند، باید به وسیله همین روحانیت این کار را انجام دهند؛ پس خود ما باید مراقب باشیم که چه شخصی را در چه مسئولیتی قرار می دهیم؛ اگر مراقبت کنیم، این نفوذ کم رنگ تر خواهد شد.

   

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به نام سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و طلاب چه نقشی می توانند در تحقق شعار سال داشته باشند؟

حوزه باید در کنار مردم بوده و مشوق آنان در موضوع تولید باشد تا بتوانیم در مسئله تولید، جهش مناسبی در کشور داشته باشیم.

جهت پیکان جهش تولید به سمت مسئولین است و باید در این مسیر قدم های اصلی را بردارند تا این موضوع رقم بخورد. باید با تلاش جهادی این حرکت را آغاز کرد تا بتوانیم به منزل مقصود برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha