جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حاج ابوالقاسمی

عضو مجلس خبرگان رهبری هجمه‌های نسبت داده شده به انقلاب و جهان اسلام از سوی غربی‌ها را کم نظیر خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما  گفت : متاسفانه امروز پاسخ کاملی به تمام شبهات و سوالات موجود در جامعه داده نمی‌شود از سوی دیگر هجمه‌های نسبت به انقلاب و جهان اسلام از سوی غربی‌ها کم نظیر است.
او ادامه داد: در مقابل شبهات که از سمت ده‌ها شبکه ماهواره‌ای به انقلاب و اسلام نسبت داده می‌شود حوزه علمیه بضاعت کمی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی تصریح کرد: در دهمین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به قم و بازدید ایشان از حوزه علمیه این مرکز با حدود ۴۰۰ مشاور در پایگاه‌های پاسخ به سوالات، حدود ۲۵ میلیون سوال شرعی را پاسخگو بوده است.
او ادامه داد: کارنامه حوزه علمیه و علما طی ۱۰ سال اخیر در پاسخگویی به سوالات مردمی درخشان بوده روی هم رفته اگر بگوئیم پاسخ‌ها کاملا منطبق بر شبهات و سوالات نبوده درست است، اما نباید از زحمات بی شائبه جوانان آتش به اختیار و فضلای مستقر در پایگاه‌های پاسخ به سوالات در عرضه مجازی و واقعی غافل شد.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی گفت: می‌پذیرم که سرعت در پاسخگویی کمی کند است، اما در پرداختن به مسائل اساسی و مهم همیشه کوشا بوده ایم و در عین حال از مسائل و سوالات غیر ضروری و حاشیه‌ای مانند واقع صلح امام حسن (ع) گذر کرده ایم، زیرا در شرایط فعلی جامعه و مسائل اقتصادی و سیاسی امروز جامعه، پرداختن به مسائل صلح امام حسن (ع) موضوعی حاشیه‌ای است.
او تصریح کرد: انقلاب اسلامی از مسائل کلان فراوانی برخوردار است امروز انقلاب اسلامی در ساحت بین المللی می‌درخشد.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی از کم کاری در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها گفت و افزود: در سال ۹۶ و ۹۷ حدود ۱۵۰ کرسی آزاد اندیشی و ۵ کرسی نظریه پرداز در دانشگاه‌ها برگزار شد، اما فعالیت در این حوزه ها، امروز ما را قانع نمی‌کند. در واقع بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه علمیه می‌افتد اصلاً در جایی ثبت و انعکاس نمی‌یابد.
او در خصوص فعالیت‌های حوزوی در شرایط کرونایی گفت: در ایام کرونایی، حوزه علمیه همراه و همصدا با دیگر اقشار فعال در جبهه مقابله با کرونا خوش درخشیده و حتی شهید هم داده، اما این موضوع هم در جایی منعکس نشده است.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی در خصوص تولید محتوا در زمینه مقابله با کرونا گفت: خروجی حوزه منحصر به مجله و کتاب نسبت برای مثال در مدت نزدیک به یک سال عمر کرونا کتاب‌ها و مجلاتی با عنوان پاسخگویی به شهادت کرونا و مقابله با کرونا در حوزه تولید و به چاپ رسیده است.
او افزود: اگر کرونا را از نگاه توحیدی ببینیم، یک نوع نتیجه بدست می‌آید و در عین حال از نگاه بشری هم نتیجه دیگری حاصل می‌شود، اما در خصوص نگاه توحیدی می‌توان مثالی به میان آوردن ما دو گونه ویروس مادی و معنوی داریم گاهی خداوند ویروس‌های مادی را می‌فرستد تا ویروس‌های معنوی را درمان کند یکی از ویروس‌های معنوی، ویروس شرک و شک است. به فرموده امام صادق (ع) هر قلبی که در آن شرک و شک وارد شود آن قلب فاسد می‌شود خداوند با ویروس کرونا ویروس شرک و شک را درمان کرده است.
در همین بین ما متوجه شدیم قدرت بسیاری از کشورهای به ظاهر ابرقدرت از خیلی کشورهای ضعیف کمتر است مثلا آمریکا در ماجرای کرونا، به زمین خورد و شاخ این قول شکست این‌ها از برکات کرونا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کرونا از دیدگاه بشری سبب نزدیکی دل‌ها شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه افزود: کرونا در نگاه بشری سبب می‌شود تا مردم بداد همدیگر رسیده و با هم نزدیکتر شوند. کرونا سبب تحریک هویت بشری مردم دنیاست.
او ادامه داد: در زمان کرونا همایش‌های همدلی سبب نزدیکی مردم شده و این یکی از فوائد بلا و مصیبت است در قرآن هم آمده که وقتی قومی به بلا و مصیبتی دچار می‌شوند مورد مهربانی و محبت خدا قرار خواهند گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی از کمبود ۶۰ هزار روحانی در ۶۰ هزار مسجد فاقد روحانی خبر داد و افزود: در حال حاضر از ۸۰ هزار مسجد در کشور فقط ۲۰ هزار مسجد دارای امام جماعت هستند البته شاید بیش از این تعداد روحانی در آموزش و پرورش مشغولند که اتفاقاً هزینه آن‌ها با حوزه علمیه است.
او گفت: در حوزه علمیه نظرات گوناگونی وجود دارد، اما تفکر قالب در حوزه مخصوصاً در بدنه طلاب تفکر دفاع از مردم و انقلاب و حرکت به سمت تفکرات انقلاب و حمایت از مستضعفین و درکنار مردم بودن است.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی افزود: به تازگی و اخیراً کسانی که در هیچ یک از طیف‌های حوزه جایی ندارند و درباب اقتصادی نبودن اسلام حرف‌ها زده اند باید بدانند که چندین کتاب و منشور درباره اقتصاد اسلامی داریم چطور می‌شود ادعا کرد که اسلام نگاه اقتصادی ندارد. این افکار در حوزه جایگاهی ندارد.
او در خصوص حضور حوزه در فضای مجازی گفت: حوزه در فضای مجازی حضور پررنگی دارد مثلا درس‌های حوزوی در فضای مجازی برگزار می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین دولابی از برگزاری همایش هفته آینده هوش مصنوعی و علوم اسلامی در قم خبر داد و افزود: فقها می‌توانند از ابزارهای فناورانه در استنباط فقه خود استفاده کنند. در شرایط حال حاضر جامعه و با وجود جوانان انقلابی و فعال در حوزه فناورانه حدود صدها نرم افزار در زمینه فقه تولید شده است.
او ادامه داد: بودجه تمام حوزه‌های سراسر کشور به اندازه نصف بودجه یکی از دانشگاه‌های تهران است در آمد حوزه علمیه از کمک‌های مردمی می‌باشد مردم و خیرین باید به حوزه‌ها کمک کنند، زیرا حوزه علمیه امام راحل را که دنیایی را تکان داد به دنیا تقدیم کرد همین حوزه‌ها هستند که امثال مقام معظم رهبری را به جهان تقدیم کرد همان مقام معظم رهبری که رئیس جمهور روسیه در موردش می‌گوید؛ مسیح را در چهره ایشان دیدم همین حوزه‌ها هستند که امثال حاج قاسم سلیمانی را پرورش می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha