جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام حسن عسگری(ع)

حوزه/ نجف زاده با بیان این‌که همه پیشرفت‌ها در طول تاریخ بر اثر اندیشه بوده است، گفت: فکر و اندیشه و تأمّل و تدبّر آن‏ گاه ارزش حقیقی و عینی خویش را نشان می ‏دهد که منجر به ایمان و عمل و تلاش شود وگرنه تفکری که به دنبالش ایمان و عمل نباشد، مطلوب و کارساز نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی، رقیه نجف زاده امروز در مراسم شهادت امام حسن عسکری (ع) که به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) چایپاره برگزار شد، اظهار داشت: اساس تمام پیشرفت‌های مادّی و معنوی بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفکر از یک طرف و سعی و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است و اگر بشر در قرن بیست و یکم از نظر صنعتی و تکنولوژی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته، بر اثر اندیشه و تلاش بوده است؛ چنان که موفقیت‌های معنوی جوامع و افراد نیز بر اثر بهره‌‏وری از توان عقل و تفکر و قدرت عمل و تلاش بوده است.


وی با بیان این‌که پیامبران، امامان و بندگان صالح الهی همگی اهل فکر و تعقل بوده ‏اند، افزود: در منزلت ابوذر، امام صادق(علیه السلام) بیان می‌کنند بیش‏ترین عبادت اباذر که رحمت خدا بر او باد، اندیشه و عبرت اندوزی بود.


کارشناس فرهنگی تصریح کرد: فکر و اندیشه و تأمّل و تدبّر آن‏ گاه ارزش حقیقی و عینی خویش را نشان می‏دهد که منجر به ایمان و عمل و تلاش شود وگرنه تفکری که به دنبالش ایمان و عمل نباشد مطلوب و کارساز نیست و به همین جهت امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند، که شیعیان به دو خصلت توجّه داشته باشند.
وی اضافه کرد: ایمان برگرفته از اندیشه به دنبال خود عمل و یاد خدا و همچنین انجام عبادت را در پی دارد، به همین جهت یکی دیگر از انتظارات حضرت عسکری (علیه السلام) از شیعیان این است که خداوند و قیامت و رسول را فراموش نکنند.


نجف زاده بیان داشت: انتظار دیگری که امام حسن عسکری (علیه السلام) از شیعیان دارد، رسیدگی به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز و پاسخگویی وجدان اخلاقی است.


وی ادامه داد: آن‌هایی که مسئولیت‏‌های اجتماعی دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند و باید پاسخگو باشند و علاوه بر این، در مقابل خداوند متعال، پیامبر اکرم(صلی اللّه علیه و آله و سلّم) و وجدان خویش نیز باید پاسخگو باشند و ممکن است عده ‏ای زرنگی را در آن بدانند که از حسابرسی، و پاسخگویی فرار کنند و به نوعی طفره روند، ولی باید بدانند که هرگز چنین رفتاری هوشمندی و زرنگی به حساب نمی ‏آید.


کارشناس فرهنگی بیان داشت: از مهم‏ترین و بارزترین ویژگی ‏های مورد انتظار برای شیعیان و مؤمنان دو صفت نفسانی تقوا و ورع است که انسان را در مقابل انجام گناه و دوری از محرّمات حفظ و تقویت می‏ کند، و در کنار آن دو،  صفت والای امانتداری و راستگویی است و آنچنان اهمّیت دارد که اساس نظم و انسجام و آرامش هر جامعه‏ ای را می‏ توان با تقویت و ترویج این اوصاف در میان افراد جامعه پی‏ ریزی نمود و مشکلات را حل و سعادت جوامع را تضمین کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha