پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ویژه نامه هوش مصنوعی

حوزه/ نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی، عصر امروز در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم، با برگزاری همزمان نمایشگاه دستاوردهای دیجیتال حوزه علمیه و با حضور مدیر حوزه های علمیه و جمعی از بزرگان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی، عصر امروز در سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم، با برگزاری همزمان نمایشگاه دستاوردهای دیجیتال حوزه علمیه و با حضور آیت الله اعرافی، آیت الله شب زنده دار، آیت الله استادی و ... برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله اعرافی پیش از آغاز همایش به بازدید نمایشگاه دستاوردهای حوزه در زمینه تولیدات دیجیتال با استفاده از فناوری هوش مصنوعی رفته و از غرفه های مختلف آن بازدید به عمل آورد.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام والمسلمین تحویلدار، پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در موضوع استفاده از هوش مصنوعی در ترویج علوم اسلامی را قرائت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: در بیش از سه دهه گذشته و از سال ۱۳۶۸ فعالیت گسترده ای در باب فناوری دیجیتال در حوزه آغاز شده است؛ ابزارهای دیجیتالی متنوعی برای استفاده طلاب و اساتید حوزه در طول این چند دهه تولید شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: امروز بیش از صدهاهزار متخصص و پژوهشگر داخل و خارج حوزه علمیه و همینطور داخل و خارج از کشور در حال استفاده از محصولات تولیدی مرکز نور هستند و از طریق سامانه نورمگز به آنها دسترسی دارند.

همچنین حجت الاسلام محی الدین مکارم پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص اهمیت استفاده از فناوری هوش مصنوعی در علوم اسلامی را قرائت کرد.

دکتر بهروز مینایی، دبیر علمی همایش در ادامه به ایراد سخنانی پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی به معنای توانایی ماشین و رایانه برای حل مسائل پیچیده و اینکه خود ماشین حسگر داشته باشد و بتواند یک کار را با استفاده از یک منبع علم انجام دهد، چه چالش ها و فرصت هایی را برای حوزه علمیه ایجاد می کند و حوزه باید تا چه حد از آن استفاده کند، هدف از برگزاری این همایش ملی بوده است.

وی افزود: استفاده از هوش مصنوعی می تواند یک سلاح بسیار قوی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا در کمترین زمان بیشتری تولید علم و دانش را داشته باشند.

آیت الله علیرضا اعرافی سپس ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و تبریک آغاز امامت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گفت: راهبردی که مأمون خلیفه عباسی در مواجهه با امام رضا علیه السلام به کار گرفت هضم امامت در دستگاه خلافت عباسی بود؛ این راهبرد خیلی پیچیده تر از چند طرح و حیله ای بود که در دهه های قبل از آن از سوی دستگاه خلافت برای مقابله با ائمه اطهار علیهم السلام اجرایی می شد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در دور جدید مدیریتی بیش از ۱۰۰ پروژه و طرح را که مورد تصویب شورای عالی حوزه های علمیه بوده، پیگیری و اجرا کرده است.

وی افزود: هوش مصنوعی یک رشته و فناوری فرارشته ای، فرابخشی و فرافناوری است و جهان بشریت به دنبال این است که استدلالات انسانی که در اعماق ذهن او آمده را ماشینی کند تا افراد مختلف در نقاط و شرایط متفاوت بتوانند از آنها استفاده ببرند.

در این همایش از دوکتاب «مجموعه مقالات همایش» و «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» و نیز از موتور جستجوگر «جُهد»، فضای ابری«سحاب» به جهت بارگذاری، ذخیره و به اشتراک گذاشتن مقالات علمی محققان و نرم افزار فیش نویسی و یادداشت برداری «تحریر» ک هرسه این دستاوردها در پروژه ای کلان با عنوان «نجف» هستند، رونمایی شد.

در پایان از فعالین حوزه علمیه در عرصه فناوری هوش مصنوعی نیز تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کشکولی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    حضرت عباسی از هوش این طلبه های بد بخت استفاده کردید که الان رفتید سراغ هوش مصنوعی !!