پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ ماهیت هوش مصنوعی در علوم اسلامی با آنچه در سایر علوم صورت می گیرد، تفاوت دارد. زیرا شارع مقدس، معارف را از طریق نورانی اهل بیت(ع) به ما رسانده است که اقتضاء دارد توسط مراکز تخصصی اسلامی و با نظارت علما و اندیشمندان معارف دینی، جمع آوری و پالایش گردد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیامی به مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که عصر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد صادر کردند که این پیام  توسط حجت الاسلام محی الدین مکارم شیرازی فرزند این مرجع تقلید، قرائت شد به این شرح است:

قبل از هر چیز تشکیل این همایش را به همه شرکت کنندگان تبریک می گویم، در دنیای امروز، فناوری های نگهداری و استفاده از اطلاعات، رشد همه جانبه و قابل توجهی یافته به گونه ای که در تولید و نشو سایر علوم، تأثیر بسزایی گذاشته است.

از طرف دیگر گسترش افسار گسیخته فضای مجازی و تسهیل دسترسی کاربران به انواع اطلاعات، سبب شده است تا از این بستر در راستای انتقال تفکر نظام سلطه جهانی بیشترین بهره برداری صورت گیرد. در مقابل این تهدید، وظیفه ما در این دوران – با توجه به غنای فرهنگی و محتوایی نشأت گرفته از معارف اصیل اهل بیت (علیهم السلام) – ایجاب می کند که از این فناوری ها از جمله هوش مصنوعی به نحو شایسته، بهره برداری شود.

سال‌هاست که به صورت جدی و عملی در برخی از مراکز زیر نظر ما از این سامانه ها بهره برداری شده که با عنایت اهل بیت(ع) توفیقات چشمگیری در این راه حاصل شده است.

اگرچه حرکتی که تحت عنوان همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی آغاز شده، حرکتی علمی و در خور توجه و به روز است اما جا دارد که در این باره نکاتی یادآوری شود؛ نخست ماهیت هوش مصنوعی در علوم اسلامی با آنچه در سایر علوم صورت می گیرد، تفاوت دارد. زیرا شارع مقدس، معارف را از طریق نورانی اهل بیت(ع) به ما رسانده است که اقتضا دارد توسط مراکز تخصصی اسلامی و با نظارت علما و اندیشمندان معارف دینی، جمع آوری و پالایش گردد.

دوم مدیریت هوشمند و یکپارچه و استفاده از ظرفیت تمامی مراکز علوم اسلامی، در تکمیل محتوای منابع اطلاعاتی مورد نیاز این فناوری می تواند از انجام کارهای موازی و هدر رفت منابع مادی و معنوی که یکی از مخاطرات این گونه کارهاست  پیشگیری کند.

سوم لازم است در هدف گذاری جهت بهره مندی از هوش مصنوعی علاوه بر تمرکز در حل مسائل دینی، در حوزه های اجتماعی و نیازهای جامعه نیز بهره برداری های ضروری صورت گیرد.

اینجانب بار دیگر با تشکر از حاضران در این همایش ارزنده برگزاری آن را به همه اندیشمندان و دست اندرکاران آن تبریک می گویم و امیدوارم این برنامه راه جدیدی را در گسترش علوم اسلامی و ترویج و تبلیغ آن برای طالبان حقیقت بگشاید. موفق و سربلند باشید.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم – ناصر مکارم شیرازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha