شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سرباز طلبه

حوزه/ در سال گذشته ۵۶۱ سرباز طلبه جذب نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ۵۹۰ سرباز جذب آموزش و پرورش و ۲۵۱ نفر جذب امور اساتید و مبلغین طرح هجرت در استانها شده اند.

حجت الاسلام وحید معصومی، مسئول اداره مشمولین مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به فعالیت های  اداره مشمولین مرکز مدیریت حوزه های علمیه، گفت: اداره مشمولین از بخش های مختلفی تشکیل شده از جمله، پایان خدمت، معافیت تحصیلی، احراز هویت و خروج از کشور می باشد.

وی با بیان اینکه یکی از قسمت های این اداره در ارتباط با پایان خدمت است، افزود: مأموریت این بخش، تشکیل پرونده و معرفی طلاب واجد شرایط برای گذراندن دوره نظام وظیفه است.

حجت الاسلام معصومی ادامه داد: از جمله شرایط آن اتمام سطح ۱ برای طلاب حوزه بلند مدت، اتمام سطح ۲ برای طلاب سفیران هدایت و طلابی که وضعیت درسی شان عادی نیست یعنی وضعیتش انصراف و عدم مراجعه باشد، است؛ این افراد واجد شرایط بعد از تشکیل پرونده و طی مراحلی به عنوان سرباز طلبه به یکی از ارگان ها و یا سازمان های درخواست کننده برای جذب سرباز طلبه برای خدمت سربازی معرفی و بعد از پایان سربازی، کارت پایان خدمت برای آنها صادر می شود.

مسئول اداره مشمولین با بیان این که افراد واجد شرایط در حین خدمت از مزایای کسر خدمت مانند بسیج، فرزند، جبهه و جانبازی، پروژه  پژوهشی و... می توانند بهره مند شوند گفت: به عنوان نمونه به ازای هر سال بسیجی فعال یک ماه کسری تعلق می گیرد و حداکثر ۶ ماه، به ازای هر فرزند، ۳ ماه و جبهه  و جانبازی به ازای هر ماه، ۱۲ روز از سربازی کم می شود.

طلبه برای خدمت

وی با اشاره به مراحل تشکیل پرونده برای سربازی برای طلاب گفت: ابتدا طلبه به نهاد بکار گیرنده سرباز طلبه که ۳۱ نهاد که اکثرا در استانها می باشند، مراجعه و بعد از بررسی شرایط فی مابین و پذیرش و قبولی شرایط، نامه را از مرکز بکار گیرنده دریافت، سپس پرونده برای امر سربازی تشکیل و پرونده اعزام فعال  و در ادامه  به پلیس + ۱۰ و کمیسیون پزشکی و... فرستاده می شود و در صورت نبود مشکل خاص در بحث اعزام، برگه آماده به خدمت مشمولین صادرمی گردد، اگر فرد سرباز در قم باشد به مرکز مدیریت حوزه های علمیه اداره مشمولین در ستاد و در صورتی که بخواهد در استانهای دیگر اشتغال به سربازی داشته باشد به مرکز مدیریت استان محل خدمت مراجعه و بعد از اخذ حکم اعزام به نهاد بکار گیرنده برای گذراندن دوره سربازی معرفی می شود.

سهمیه جذب سرباز طلبه

مسئول اداره مشمولین عنوان کرد: در سال گذشته ۵۶۱ سرباز طلبه جذب نمایندگی ولی فقیه در سپاه، ۵۹۰ سرباز جذب آموزش و پرورش و ۲۵۱ نفر جذب امور اساتید و مبلغین طرح هجرت در استانها شده اند.

وی افزود: امسال کل سهمیه تخصیص داده شده از طرف ستاد کل نیروهای مسلح برای مرکز مدیریت حوزه های علمیه ۵ هزار نفر می باشد که بیشترین آن برای نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران ، عقیدتی سیاسی ارتش و نیروی انتظامی و آموزش و پرورش است.
 

معافیت پزشکی

حجت الاسلام معصومی با اشاره به معافیت هایی که در قبل و در دوران سربازی اتفاق می افتد، گفت: از جمله این معافیت ها، پزشکی است. اگر فرد دارای بیماری خاصی باشد، بر طبق نظر کمیسیون پزشکی از سربازی معاف می شود.

وی ادامه داد: بعضی از معافیت ها تنها سبب معافیت از رزم می شود، بدین صورت که فرد سرباز در دوران آموزش نظامی کارهای سخت انجام نمی دهد و به دلیل نوع بیماری از کارهای سخت معاف می شود.

معافیت تحصیلی

وی بیان داشت: معافیت دیگر تحصیلی است. طلبه هایی که در حوزه علمیه پذیرش می شوند یا زیر ۱۸ سال یا بالا می باشند. اگر زیر ۱۸سال باشند، از نظر نظام وظیفه جهت تحصیل در هر کجا بلامانع است، ولی به ۱۸ سال که رسیدند، باید معافیت تحصیلی بگیرند.

حجت الاسلام معصومی گفت: طبق آخرین ابلاغیه، طلبه هایی که درحوزه های علمیه پذیرش می شوند و در سن مشمولیت هستند و یا طلبه ای که در حوزه می باشند و به سن مشمولیت می رسند مانند کسی که در پایه دو مشغول تحصیل می باشد و ۱۸ سالش شده است، از آن موقع تا ۶ ماه، مرکز مدیریت فرصت دارد برای این طلبه درخواست معافیت تحصیلی کند چون می خواهد تکلیف مشمولیت این فرد مشخص شود.

وی ادامه داد: با این کار، جلوی کسانی که اضافه سن، اخراجی از دانشگاه و... دارند گرفته می شود و اثر دیگرش این است که معلوم می شود این فرد سرباز است یا نه.

قطع و یا عدم قطع شهریه سرباز طلبه

مسئول اداره مشمولین گفت: در دوران سربازی، شهریه طلبه قطع نمی شود و اگر در موارد جزئی این قطع شدن اتفاق می افتد، به نظر مرجع مربوطه  بستگی دارد، چرا که بعضی از مراجع تقلید این عمل را قطع از امر تحصیل می دانند و شهریه برای کسانی جایز می دانند که طلبه مشغول تحصیل باشد.

حجت الاسلام معصومی با بیان این که براساس قانون جمهوری اسلامی هر فردی تا ۵۰ سالگی سرباز است عنوان کرد: بعد از پایان این زمان شخص معاف دائم از خدمت می شود.

وی با بیان این که امسال برای اعزام سرباز طلبه به مکانهای خاص در کمیسیون داخلی مرکز مدیریت شرایط ویژه ای قرار داده شده، اظهار داشت: این کمیسیون بر اساس قابلیت های طلبه، تصمیم می گیرد که به کدام نهاد و ارگان بکارگیرنده اعزام و معرفی کند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یوزارسیف IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    1 3
    فقط تحریم کالای فرانسوی وضربه بیشتر به اقتصادشان محکومیت با بیانیه وانتظار بیهوده ازسازمان پوچ به اصلاح سازمان ملل ومجامع بین المللی غربی وحشی کت شلواری وادکلن زده که دردی رو دوا نمیکنه.....
  • طلبه IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام چرا آموزشی سرباز طلبه ثبت نام ندارند سه ماهه سربازیم تمام شده فقط آموزشی مانده چکار کنم؟؛
    • هادی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      1 1
      برو به تیپ امام صادق برای گذراندن دوره آموزشی و سپس کارت پایان خدمتت صادر میشه عجب آدم دلخوش و بیخیالی هستی تو...
  • هادی IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 1
    برو به تیپ امام صادق برای گذراندن دوره آموزشی و سپس کارت پایان خدمتت صادر میشه عجب آدم دلخوش و بیخیالی هستی تو...
    • محمد جواد IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      مدت سربازی طلبه ها چقدره ؟ همون دو ساله ؟
  • عاشق دربدر IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    خوبه ولی چه خوب پدرمون دراومد
  • عاشق دربدر IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    0 0
    چند روزه تیپ امام صادق دوره ش ؟
  • امیر IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 0
    سلام علیکم رفقا.ایا هنگام سرباز طلبه بودن همزمان اجازه تحصیل هم هست یا نه؟اگر اجازه هست امکانشم هست یا نه؟
    • . IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      سلام بله به صورت غیرحضوری می توانید دروس رو انتخاب واحد نمایید
    • مهدی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      0 0
      سلام میشه به صورت غیر حضوری ادامه تحصیل بدید
    • امیر IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      1 0
      بله برادر اجازه ادامه تحصیل به صورت غیر حضوری میسر خواهد شد
    • رضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
      0 0
      سلام علیکم بله به صورت غیرحضوری ادامه تحصیل میدهید
  • مجید IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    1 0
    سلام در سرباز طلبگی میشود ارگان و یا نهاد را تغییر داد؟
  • محمد IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 0
    سلام من طلبه پایه ۵هستم میخوام برم سربازی کسی میتونه کمک کنه ممنون میشم
  • sh.a IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام ببخشید یه سوال داشتم آیا طلبه ای که سطح دو حوزه رو داره می تواند سربازی را بخرد?هزینش چقدر هست؟
  • سعید IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام سوالی داشتم بنده نامه اعزامم رو از مرکز مدیریت برج ۶ نمیه برج ۶ گرفتم و همون موقع در سپاه مشغول به خدمت شدم اما امروز پیامکی برای من آمده که زمان اعزام رو زده دی ماه کسی میدونه قضیه چیه
  • سید محمدحسین موسوی زاده IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    با عرض سلام من الان مشمول به خدمت شدم میشه در حوزه علمیه ثبت نام کنم و درس بخونم