پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دستگیری روح الله زم

حوزه/ سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: دیوانعالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح الله زم را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامحسین اسماعیلی، امروز سه شنبه هفدهم آذرماه در سی و پنجمین نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم، اعلام کرد: دیوانعالی کشور حکم دادگاه عمومی و انقلاب در مورد روح الله زم را تایید کرد.

 توضیح تکمیلی: دادگاه عمومی و انقلاب  ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات را توام با هم از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت حکم اعدام صادر و چند مورد دیگر که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده را مجازات حبس تعیین کرده بود که حکم اعدام در دیوان عالی کشور تایید شد.

ببینید:

فیلم/ بدون تعارف با شاه ماهی ضد انقلاب

وی در پاسخ به سؤالی دیگری در مورد اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهور مبنی بر گذشت از شکایات علیه خبرنگاران و رسانه ها، اظهار کرد: تا صبح امروز هیچ نامه ای مبنی بر اعلام گذشت ریاست جمهوری از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه ها به قوه قضائیه واصل نشده است. ظاهرا دوستان نیت داشتند یا دارند این کار را انجام دهند. امیدواریم این نیت جامه عمل به خودش بپوشاند.

بازگشت ۴۰ هزار میلیارد تومان به دولت

اسماعیلی در ادامه افزود: در ۴ ماه اخیر ۶ شرکت آب و خاک پارس، سیلوی سنقر، تراورس البرز، فولاد میبد، کشت و صنعت مغان و تولید نیرو برق شاهرود از طریق فرآیند هیات داوری و حکم دادگاه ویژه به دولت برگشت.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: مجموع ارزش این ۶ شرکت و برآورد اولیه سازمان خصوصی سازی قریب به ۴۰ هزار میلیارد تومان است که به دولت بازگشت.

محکومیت مدیر عامل سابق بانک سرمایه به ۱۲ سال حبس تعزیری

وی درباره پرونده مدیر عامل سابق بانک سرمایه نیز گفت: در پرونده بانک سرمایه مدیر عامل سابق بانک که به تازگی به کشور بازگردانده شد از رای صادره واخواهی کرد و در حال حاضر به موجب حکم قطعی به ۱۲ سال حبس تعزیری، محرومیت دائم از خدمات دولتی، جزای نقدی و ضبط مال تحصیل شده از طرق نامشروع محکوم شد.

صدور حکم پرونده‌ رشوه‌های سنگین برخی کارمندان گمرک

اسماعیلی به صدور حکم پرونده‌ رشوه‌های سنگین برخی کارمندان گمرک در یکی از استانهای شمال غرب کشور اشاره و تصریح کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنان اولویت نخست دستگاه قضایی است. در یکی از استان‌های شمال غرب کشور پرونده‌ای در مورد رشوه‌های سنگین برخی کارمندان گمرک رسیدگی شد که برای ۱۰ نفر حکم سنگین صادر شد.

وی ادامه داد: محمدرضا لطفی به جرم اخذ رشوه ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق وانفصال دائم از خدمات دولتی، اسماعیل مرادی ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق وانفصال موقت از خدمات دولتی، فرزاد فروغ ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال موقت از خدمات دولتی، همه این افراد به جزای نقدی هم محکوم شده‌اند.

تشکیل پرونده در رابطه با ترور شهید فخری زاده

سجنگوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده در رابطه با ترور شهید فخری زاده در شعبه امور بین الملل دادسرای تهران خبر داد و اظهار کرد: در رابطه با پرونده ترور شهید فخری زاده هم در سازمان قضایی نیروهای مسلح و هم در شعبه امور بین الملل دادسرای تهران پرونده تشکیل شده است. مراجع قضایی بین المللی این اقدام جنایت کاران را تحت تعقیب قرار می‌دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • US ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    18 0
    پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری به سخنگوی قوه قضائیه (1) روابط‌عمومی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، در توضیحی به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد. در توضیحات معاونت حقوقی ریاست جمهوری آمده است: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مورخ 18/9/1399 (به نقل از خبرگزاری میزان) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر گذشت از شکایات علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، اعلام کردند «تا صبح امروز هیچ نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت ریاست‌جمهوری از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، به قوه قضائیه واصل نشده است و ظاهراً دوستان نیت داشته یا دارند این‌کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم نیت خیر آن‌ها جامه عمل به خود بپوشاند.» این اولین‌بار نیست که سخنگوی قوه قضائیه با وجود عدم دسترسی یا برخورداری از اطلاعات کافی درباره موضوعات مورد پرسش و بدون درنظر داشتن همه سوابق و مستندات در ارتباط با عملکرد بخش‌های دولتی، اظهاراتی کلّی و دست‌کم غیردقیق از این‌دست مطرح می‌نمایند که جزءاً یا تماماً با واقعیت منطبق نیست. در این رابطه لازم به توضیح است که: 1. براساس قانون مجازات اسلامی (مواد 100الی 104) اعلام گذشت باید واجد شرایطی ازجمله صریح، قاطع و منجز بودن باشد و طبق قانون آیین دادرسی کیفری، اعلام گذشت باید به شعبه رسیدگی‌کننده یا مرجع انجام تحقیقات ارائه شود. اعلام گذشت شاکی در هر پرونده‌ای، به ارائه نامه به مقامات اداری یا قضایی غیرمرتبط با پرونده، نیازمند نیست. بنابراین، اعلام عدم دریافت نامه توسط سخنگوی قوه قضائیه، که موجب القای این شبهه می‌شود که شاکی برای اعلام گذشت به مکاتبه با مدیران قضایی نیازمند است، یا موجب شبهه عدم گذشت رئیس‌جمهور نسبت به شکایات مذکور می‌شود، منطبق با واقع و قانون نیست. (...ادامه دارد)
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 14
    چو در دام شیطان افتاد زم __برای شیاطین سرش کرد خم__ببین آخر کار خود را چه کرد؟__دل بستگان را نمود پر ز درد __کسی کو بناحق خودش را رشید __بپنداشت کارش بذلت کشید __رشادت به عقل است و تدبیر و دین __نه با جهل پر کردن دل ز کین .
  • US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    22 0
    پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری به سخنگوی قوه قضائیه (1) روابط‌عمومی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، در توضیحی به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد. در توضیحات معاونت حقوقی ریاست جمهوری آمده است: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری مورخ 18/9/1399 (به نقل از خبرگزاری میزان) در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات معاون حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر گذشت از شکایات علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، اعلام کردند «تا صبح امروز هیچ نامه‌ای مبنی بر اعلام گذشت ریاست‌جمهوری از شکایت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، به قوه قضائیه واصل نشده است و ظاهراً دوستان نیت داشته یا دارند این‌کار را انجام دهند و ما هم امیدواریم نیت خیر آن‌ها جامه عمل به خود بپوشاند.» این اولین‌بار نیست که سخنگوی قوه قضائیه با وجود عدم دسترسی یا برخورداری از اطلاعات کافی درباره موضوعات مورد پرسش و بدون درنظر داشتن همه سوابق و مستندات در ارتباط با عملکرد بخش‌های دولتی، اظهاراتی کلّی و دست‌کم غیردقیق از این‌دست مطرح می‌نمایند که جزءاً یا تماماً با واقعیت منطبق نیست. در این رابطه لازم به توضیح است که: 1. براساس قانون مجازات اسلامی (مواد 100الی 104) اعلام گذشت باید واجد شرایطی ازجمله صریح، قاطع و منجز بودن باشد و طبق قانون آیین دادرسی کیفری، اعلام گذشت باید به شعبه رسیدگی‌کننده یا مرجع انجام تحقیقات ارائه شود. اعلام گذشت شاکی در هر پرونده‌ای، به ارائه نامه به مقامات اداری یا قضایی غیرمرتبط با پرونده، نیازمند نیست. بنابراین، اعلام عدم دریافت نامه توسط سخنگوی قوه قضائیه، که موجب القای این شبهه می‌شود که شاکی برای اعلام گذشت به مکاتبه با مدیران قضایی نیازمند است، یا موجب شبهه عدم گذشت رئیس‌جمهور نسبت به شکایات مذکور می‌شود، منطبق با واقع و قانون نیست. (... ادامه دارد)
    • فاطمی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      16 0
      توضیح جالبی بود. چقدر ناپسنده که سخنگوی قوه قضاییه به بدیهیات حرفه‌اش توجه نداره! خب آقای محترم به خبرنگار می‌گفتی اگر اعلام گذشت کردن حتما طبق قانون به دادگاه رسیدگی کننده اعلام شده. من خبری ندارم می‌پرسم جلسه بعد اطلاع میدم یا مثلا میگم اطلاعیه بدن اعلام کنن. انگار تو ذات ما ایرانیا کلمه نمیدونم جایی نداره!!!
  • US ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    16 0
    پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری به سخنگوی قوه قضائیه (بخش پایانی) ... 2. برخلاف اظهارات ایشان، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور پس‌از صدور دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اعلام گذشت، در تاریخ‌های 26/8/1399 و پس‌از آن (ازجمله در تاریخ 10/9/1399 در دادسرای فرهنگ و رسانه) با تنظیم و تقدیم لوایحی، گذشت رئیس‌جمهور نسبت به شکایات مطرح‌شده را به شعب تحقیق یا رسیدگی‌کننده اعلام نموده است. 3. هم‌چنین علاوه بر ارائه لایحه مذکور، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با تنظیم نامه‌ای جداگانه خطاب به مدیران مسئول رسانه‌های مورد شکایت، علاوه بر دعوت ایشان به ترویج فرهنگ نقادی سازنده، مراتب اعلام گذشت رئیس‌جمهور محترم به اتهامات منتسب به ایشان را که در هریک از آن‌ها ارکان قانونی لازم برای احراز جرائم، مشهود بوده است، اعلام کرده و خبر آن‌را نیز در تاریخ 10/9/1399در سامانه معاونت حقوقی رئیس‌جمهور منتشر کرده است. بنابراین، ادعای عدم مکاتبه با قوه قضائیه مبنی بر اعلام گذشت در این موارد، یا ناشی از بی‌توجهی به قانون و عدم لزوم مکاتبه با مدیران قضایی و اداری قوه قضاییه است یا از عدم ارائه به‌موقع گزارش دقیق پرونده‌هایی که مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جامعه هستند به ایشان، نشأت می‌گیرد. در هرحال انتظار این است که سخنگوی قوه قضاییه که اظهارات وی احتمالاً معیاری نسبی برای قضاوت جمعی از شهروندان درباره عملکرد و اقدامات دستگاه مربوطه می‌باشد، از اظهارنظر و پاسخ‌گویی غیردقیق خودداری نمایند. ضمناً پاسخ صحیح به این پرسش خبرنگاران، می‌توانست چنین باشد: «مدیران قضایی و اداری غیرمرتبط، مرجع دریافت اعلام گذشت‌ها نسبت به پرونده‌ها نیستند. بنابراین طبیعتاً سخنگوی قوه قضاییه از این موضوع اطلاعی ندارد.»
  • مسعود IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    چرابابک زنجانی رانمی توانیداعدام کنید؟
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      چون باید پول‌های خارج از کشورش کامل برگرده
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 0
      اولا که باید پولاش از خارج برگرده دوما گفتن و ترویج جمله ی(چرا بابک زنجانی را نمی‌ توانید اعدام کنید؟) خواست و کار دشمن است حواست باشه که تو دام دشمن نیفتی