جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 932310
۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مغالطه

بعید است که آقای کدیور که سالها در کسوت روحانیت بوده با این سیره حوزه های علمیه بیگانه باشد. حال چگونه است که ایشان با تمسک به مغالطه، چنین ادعایی را مطرح می کند!؟ ایراد آقای کدیور به کجای این جریان است؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی صلواتی در یادداشتی به سخنان آقای محسن کدیور واکنش نشان داد و نوشت:

پس از درگذشت آیت الله یزدی، بی بی سی فارسی در تماس تصویری با آقای محسن کدیور  به صورت شیطنت آمیزی از وی درباره نقش آیت‌الله یزدی در اعلام مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای پرسش کرد و او حدود پنج دقیقه و چهل ثانیه تلاش نمود با تکیه بر یک سری مغالطات، ذهن مخاطب را به انحراف کشاند.

دکتر کدیور در بخش اول سخنان خود با اشاره به خرداد ۶٩ که یک سال از تعیین آیت الله خامنه‌ای توسط خبرگان ملت به عنوان رهبر نظام اسلامی گذشته، می گوید در این تاریخ آیت الله یزدی که رئیس قوه قضائیهِ منصوبِ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ست مافوق خود را به عنوان مرجع تقلید معرفی می‌کند و طوری وانمود می کند که این انتصاب از ابتدا ایراد داشته و کأنه فقیهی، فقیه بالاتر از خود را که قدرت و توان علمی اعلام مرجعیت یک فقیه را دارد به عنوان عالی ترین مقام قوه قضائیه منصوب کرده و حالا آن فقیه بالاتر می خواهد مقام علمی مافوق خود را تأیید کند؛ در حالی که با رجوع به اصول پنجم، یکصد و هفتم و یکصدونهم قانون اساسی آنچه به عنوان شرایط رهبری نظام اسلامی ذکر شده "فقاهت و صلاحیت علمی لازم جهت افتاء در ابواب مختلف فقه" است که در کنار سایر شرایط مندرج در این اصول پس از تعیین خبرگان رهبری، ولایت امر و امامت امت را عهده‌دار می گردد که از اختیارات ایشان به عنوان ولیّ امر بر اساس اصل ١١٠ قانون اساسی، نصب عالی ترین مقام قوه قضائیه است.

بنابراین، طبق اصول فوق، فردی که به این درجه از فقاهت رسیده باشد یکی از شرایط رهبر شدن را داراست و علی رغم اینکه شرط مرجعیت در بازنگری قانون اساسی، حذف شده گویا با این شرط مهم به نحوی مرجعیت بالقوه در رهبر منتخب خبرگان وجود دارد.

آنچه می ماند اعلام و به فعلیت رساندن این مرجعیت بالقوه که با تتبع در سیره و دأب علما در طول دوران غیبت این گونه نبوده که مجتهدی، مرجعیت خود را اعلام کرده باشد و همواره فقهاء و مجتهدان فرد واجد شرایط مرجعیت را به جامعه معرفی و برای او تبلیغ کرده اند.

سیره حوزه، از قدیم چنین بوده است که مرجعیت یک نفر، توسط شاگردان برجسته ایشان، یا عموم شاگردان یا عموم فضلایی که در ردیفی پایین تر از خود مرجع هستند، مطرح میشود

مانند مطرح شدن حضرت امام خمینی توسط برخی شاگردان ایشان و نمونه هایی از این دست.

در این فقره هم مرحوم آیت‌الله یزدی که به گواه دوست و دشمن از مبارزین نستوه و یک انقلابی تمام عیار بودند از باب وظیفه شرعی و با در نظر داشتن خداوند متعال، پیشقدمِ اعلام مرجعیت ولی امر جامعه اسلامی شدند و با جزم و قطعیت در بین علمای طراز اول حوزه علمیه قم این موضوع را طرح و از آن دفاع کردند.

بعید است که آقای کدیور که سالها در کسوت روحانیت بوده با این سیره حوزه های علمیه بیگانه باشد. حال چگونه است که ایشان با تمسک به مغالطه، چنین ادعایی را مطرح می کند!؟   ایراد آقای کدیور به کجای این جریان است؟

گویا حقد ایشان نسبت به مقام معظم رهبری و تلاش برای دیده شدن در رسانه های بیگانه، موجب دور شدنشان از حقیقت و طرح مباحثی در محیطی غیر علمی و منحرف کردن ذهن مخاطب عام شده است.

اعاذنالله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha