دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فاطمه سادات رزاقی

حوزه/ روان‌شناس و مدرس دانشگاه گفت: هیجان، تعهد و صمیمیت پایه‌های اصلی در زندگی مشترک را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه فاطمه سادات رزاقی در نشست علمی که با موضوع بررسی علل خیانت در زوجین به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: خیانت چون متغیر چندوجهی می‌باشد ما از بعد روان‌شناختی به این پدیده می‌پردازیم در واقع هر رابطه‌ای خارج از رابطه متعهدانه زوج چه در سطح عاطفی چه در سطح جنسی چه غیرعمد و چه عمد خیانت محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که تعهد از همان زمان نامزدی در زوجین است، ابراز داشت: خیانت چند نشانه دارد، اگر طرف مقابل بشنود ناراحت می‌شود، پنهانی بوده و فرد تمایلی به علنی بودن ندارد و نشانه دیگر این است که زندگی زناشویی را به خطر می‌اندازد.

رزاقی انواع اختلالات خیانت را موردتوجه قرارداد و گفت: خیانت عاطفی، خیانت جنسی و خیانت ترکیبی (عاطفی، جنسی) سه نوع از خیانت می‌باشد که عوامل مختلفی در شکل‌گیری آن دخالت دارند.

وی ادامه داد: عواملی که منجر به خیانت می‌شود در ۳ سطح طبقه‌بندی می‌شود، اولین سطح بُعد فردی و شخصی است که مهم‌ترین سطح از عوامل خیانت می‌باشد.

روان‌شناس و مدرس دانشگاه تأکید کرد: در بُعد شخصی مشکلات شخصی، ارزش‌ها و باورها، تیپ‌های شخصیتی، عدم مهارت، تربیت فرد، نگرش فرد و تعهد فرد به جایگاه خانواده و حتی اهمیت خانواده برای فرد تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: اعتمادبه‌نفس پایین و یا اعتمادبه‌نفس کاذب هر دو آسیب‌رسان هستند که باید افراد به این مهم توجه داشته باشند.

رزاقی با بیان این‌که هیجان، تعهد و صمیمیت را پایه‌های اصلی در زندگی مشترک را تشکیل می‌دهند، ابراز داشت: علاوه بر این در مسائل فردی مسائل گذشته قبل از ورود به زندگی مشترک تأثیرگذار است در واقع اگر افراد درگذشته رابطه‌ای را برقرار می‌کند که هیجان بالایی را تجربه می‌کند و بعد از ازدواج ممکن است با همسر خود دچار سردمزاجی جنسی شود.

وی بیان داشت: در بُعد روابط همسران مسائل جنسی اهمیت دارد در خیانت ۹۰ درصد مسائل جنسی است تا صمیمیت در هر جنس، علاوه بر این تعارضات جنسی و عدم رضایت جنسی نیز تأثیرگذار است.

روان‌شناس و مدرس دانشگاه تأکید کرد: جهل در مورد مسائل جنسی و ناآگاهی فرد و نداشتن باورهای درستی از روابط جنسی نیز موجب بسیاری از خیانت‌ها می‌شود.

وی انتخاب نامناسب را عامل دیگری عنوان کرد و بیان داشت: وقتی انگیزه‌های دیگری جز انگیزه ازدواج باشد رابطه درستی صورت نمی‌گیرد، علاوه بر این ازدواج در سن کم: هتاکی، عدم حضور فیزیکی همسر، بی‌حرمتی، کنترل زیاد از عوامل دیگر خیانت محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha