دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

حوزه/ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: موضوع حکمت و سلامت و ربط بین این دو هنوز در جامعه علمی به خوبی جا افتاده نشده و نیازمند بحث مبسوط در این عرصه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر رجبعلی اسفندیار در نشست علمی مجازی «حکمت سلامت» از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که صبح امروز(شنبه ۲۲ آذر) از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: همانطور که می دانید این نشست اولین نشست از سلسله نشست های همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: محورهای اصلی این همایش سه مورد است که نخست جایگاه پژوهش و فناوری در علوم انسانی، دوم نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری مرتبط با رشته های علوم تجربی و طبیعی و سوم نقش وحدت حوزه و دانشگاه در کارآمدسازی علوم انسانی اسلامی است.

وی بیان داشت: این نشست ها از طرف مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات حوزه در طول هفته برگزار خواهد شد و ان شاءالله حدود ۳۰ نشست را خواهیم داشت و نشست امروز با محور حکمت سلامت ذیل محور دوم یعنی ارتباط علوم انسانی اسلامی با رشته های دیگر علوم تجربی است.

اسفندیار در ادامه در تبیین موضوع نشست حکمت سلامت عنوان کرد: موضوع بدن و حواس انسان و قوای جسمانی از جمله مباحث مهمی است که در حوزه های حکمی و فلسفی نیز دیده شده است و سهروردی از فیلسوفان نامدار نیز به این موضوع اشاره کرده است.

وی اضافه کرد: سهروردی در حکمت الاشراق با ذکر حواس پنجگانه ظاهری تأکید می‌کند که حواس باطنی منحصر به این پنج مورد نیست و بحث مفصلی دارد و تأکید دارد که برای هریک از صفات نفس نظیری در بدن وجود دارد و به مباحث جسمی و روحی مربوط می‌شود.

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که موضوع حکمت و سلامت و ربط بین این دو هنوز در جامعه علمی به خوبی جا افتاده نشده و نیازمند بحث مبسوط در این عرصه است ،گفت: در همین راستا در این نشست در خدمت دکتر علیرضا صدرا از اساتید برجسته دانشگاه تهران و از پژوهشگران حوزه فلسفه و علوم سیاسی هستیم تا در ادامه به تنقیح این بحث بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha