یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نجفیان

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هنرمند متعهد فردی است که بتواند در کشورش جریان‌سازی کند نه اینکه به فکر مال اندوزی از طریق هنر باشد.

رسول نجفیان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره نواهای عاشورایی اظهار کرد: برای رسیدن به نواهای عاشورایی باید به ریشه‌های خودمان رجعت کنیم، زیرا اگر به دنبال ریشه‌ها و اصالت خود برویم مطمئناً آموزه‌های عاشورایی را در همه اشکال هنر خواهیم یافت.

وی افزود: متاسفانه امروز می‌بینیم که نواهای عاشورایی در برخی از تکیه‌ها و هیئت‌ها به شدت نازل شده و با کپی برداری از آهنگ‌های غیر مجاز، ارزش‌های این هنر اصیل و ارزشی را از بین برده‌اند.

نجفیان تاکید کرد: من در این رابطه (نواهای عاشورایی) تحقیق فراوان انجام داده‌ام و ریشه بسیاری از نواها را در ‌ترانه‌های محلی جستجو کردم. جالب است بدانید در نواهای محلی موضوعاتی چون اخلاقیات و ارزش‌های دینی حضوری پررنگ دارد، ولیکن امروزه به مرور از داشته‌های بومی خود دور شده‌ایم و در دام موسیقی‌های سخیف گرفتار آمده‌ام.

این ترانه‌سرا و آهنگساز تاکید کرد: تعزیه هنری زیبا و اصیل است که در ایام محرم به وفور آن را پیرامون خود مشاهده می‌کنیم، ولی با افسوس فراوان این هنر ملی و فاخر را فراموش کرده‌ایم و تنها در قالب جشنواره‌ها یا مناسبت‌ها به آن می‌پردازیم.

نجفیان متذکر شد: وقتی از ابتذال حرف می‌زنم تنها به یک شکل از هنر نقد ندارم، بلکه اگر در تئاتر و سینما هم دقت کنید متوجه خواهید شد این سطحی‌نگری به شدت رایج شده است، البته هم‌اکنون سینماها رونق گذشته را ندارند، چون بیماری کرونا کلیت هنر را تحت تاثیر قرار داده است. قبل از شیوع این بیماری فیلم‌هایی که روی پرده می‌رفت، اکثراً درخور و شایسته نام کشورمان نبود و این برای هنری که ادعای فرهنگی بودن دارد به‌هیچ وجه شایسته نیست.

بازیگر فیلم «مسافر ری» یادآور شد: نمی‌خواهم منکر تولیدات خوب در هنر شوم، چون مطمئناً هنرمندانی داریم که دغدغه کارهای ارزشی دارند، اما تعداد آثار ارزشی در مقایسه با فیلم‌های بی‌کیفیت پایین است.

وی در پایان تاکید کرد: به‌نظرم هنرمند متعهد فردی است که پیشرو باشد. یعنی برای جامعه خود جریان‌سازی کند نه اینکه نگاه کند چه چیزی برای او سودآوری مادی دارد و او نیز در آن مسیر قدم بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha