پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/نشست خبری دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه از تفاهم نامه و رونمایی از آثار علمی فاخر حوزه در علوم انسانی با حضور آیت الله اعرافی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبد الرسول هاجری امروز در نشستی خبری  که در محل خبرگزاری حوزه برگزار شد،  گفت: سال ۵۷ بسیاری از استعدادهای جوان به عشق امام راحل به حوزه آمدند. این نسل که فرزندان معنوی امام بودند، به جنگ رفتند و در اواخر جنگ نیز حس کردند که دروس حوزوی آن زمان آنها را اقناع نمی کند. به همین دلیل به سمت رشته های تخصصی رفتند تا بتوانند در جایگاه حوزه به نیازهای جامعه پاسخ بدهند.

وی افزود: پس از بازگشت این جوانان به عرصه علمی، از دهه هفتاد تغییراتی در حوزه را رقم زدند. اولین مساله گسترش رشته های مرتبط به علوم انسانی بود. این نهال به رشته ها و گروه ها و پژوهشکده ها مبدل شد . نتیجه دوم تاسیس پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی از جمله دارالحدیث وپژوهشگاه حوزه و دانشگاه و... بود. 

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه بیان کرد: سومین رویکرد حضور این افکار در جامعه علمی غرب و تخصصی شدن این مباحث در غرب بود. از سال ۷۵ این جریان آغاز شد و تا امروز هم ادامه داد.  اگر نگاه تمدنی در این زمینه کنیم باید به تربیت عالمان بپردازیم و همین مساله ده ها سال طول می کشد. تدوین اثر مرحله دوم اثرگذاری این شاگردان است و در مرحله بعدی این مباحثات باید نقد و بررسی شود و از مباحثات جریان و در ادامه نظام فکری شکل می گیرد و حداقل ۵۰ تا ۶۰ سال طول می کشد که از نظریه به نظام برسیم. 

وی گفت: انقلاب ما با همه درگیری هایی که داشته توانسته است که جریانات خود را با همین ستاره های خود ایجاد کند. آثاری که از سال ۷۵ شروع شد جریانی جدید ایجاد کرد. نظرات علوم انسانی از غرب آمده و تک بعدی است ولی حرف اسلام حرفی جدید است که برای رسیدن به بلوغ نیاز به کار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهارکرد: در حال حاضر ما در حال نظریه پردازی و گفتمان پردازی هستیم. ولی ما به اندازه ای که در تولید اثر و عالم سرمایه گذاری می کنیم در عرضه آنها سرمایه گذاری نمی کنیم. مولف همیشه فکر می کند که با نوشتن یک کتاب کارش تمام می شود ولی تبلیغ و اطلاع رسانی بسیار مهمتر است. مشکل این است که آثاری که در حوزه تولید می شود تیراژ بسیار پایینی دارد. 

وی افزود: دومین مشکل این است که حوزه متهم می شود که به اینکه دانشی برای عرضه ندارد. سومین نتیجه آن است که گفتمان دین پس از چهار دهه هنوز گفتمان انقلاب نیست. طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی کارش از جایی شروع می شود که دیگران تمام کردند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: در این طرح تلاش می کنیم این خلا را پر کنیم. در این طرح در ابتدا کتاب ها ومقالات فاخری که در حوزه علوم اسلامی و انسانی انجام شده است را شناسایی کردیم.روز اول از ۱۲ دانشگاه و پژوهشگاه شروع کردیم و امروز به ۲۴ مرکز رسیدیم که آثار آنها را ارایه می کنیم که همین تعداد به ۲ هزار اثر در ۱۷ رشته رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهارکرد: از هر اثری که ارایه شده است دو نسخه دریافت کردیم و نمایشگاه تخصصی را نیز با این آثار در قالب نمایشگاه عرضه کردیم و امسال در دهه فجر دومین شعبه پس از مدرسه فیضیه در مدرسه مروی رونمایی می شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، گفت: دومین خروجی نیز، مجموعه بیست و دو جلدی کتاب شناخت است که کتاب، چکیده و مولف نیز در این زمینه با عنوان کتاب شناخت گفتمان انقلاب اسلامی منتشر شده است. تا کنون چهار هزار مقاله علمی و پژوهشی وارد سیستم ما شده است.

وی اظهارکرد: دومین خروجی از این طرح گفتمان، سلسله نشست های تخصصی است که با دانشگاه و مراکز علمی مرتبط شدیم و شما هم بیایید از مبلغینی استفاده کنید که سلسله نشست های تخصصی را دنبال کنند. در این ارتباط نیز برخی از کتب به عنوان متن دکتری آن رشته ها ابلاغ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری یادآورشد: سامانه کتاب شناخت  گفتمان انقلاب اسلامی در روز بیست و هفت آذر امسال رونمایی می شود که مجموعه آثارقبلی در این سامانه عرضه می شود و در این روز با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و دکتر غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری رونمایی می شود.

وی گفت: شعار وحدت حوزه ودانشگاه از شعارها و راهبردهای امام راحل و انقلاب اسلامی است و ما نیاز داریم که از دو بال حوزه و دانشگاه استفاده کنیم. امام راحل فرمودند که انقلاب محصول حوزه  و دانشگاه است. و باید در ادامه انقلاب نیز نقش آفرین باشند. تاسیس حدود سیصد رشته علوم انسانی به معنی وحدت حوزه ودانشگاه است. امروز جمع کثیری از محققان و اساتید دو ساحتی داریم.  نماد وحدت حوزه ودانشگاه ما آثاری است که در این سالها شکل گرفته است.


مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه  اظهارکرد: از جایی که ارتباط و تعامل روشمند این دو نهاد برای سرنوشت کشور ضروری است تلاش می شود که وحدت حوزه و دانشگاه کمرنگ شود تا شاید در مقابل هم قرار بگیرند. در وبینار امسال مدیران حوزه و دانشگاه و مراکز تخصصی حوزه در مراسم حضور دارند و برای تثبیت این مساله دبیرخانه همکاری مشترک اساسنامه تشکیل شورای راهبری و سیاست گذاری همکاری های مشترک مرکز مدیریت حوزه و وزارت علوم امضا می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha