جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خیری

حوزه/ بدون شک کتابخانه ها برای ادامه حیات پویا و فعال فرهنگی و علمی خود در بستر فناوریهای جدید، باید دانش و مهارتهای مرتبط  را کسب کنند و  خود را به سواد رسانه ای، سواد نظام های شبکه ای و در کل به سواد اطلاعاتی تجهیز کنند .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، احمد خیری،  رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه شاهدیم که رسانه ها از هر طرف زندگی فردی و اجتماعی ما را احاطه کرده اند و به گونه ای عنصر جدایی ناپذیر ما شده اند، این رسانه ها با تولید و توزیع اطلاعات مخاطبان را در معرض حجم گسترده ای از داده ها قرار داده اند.

وی بیان کرد: با گسترش فضاوی وب و رسانه های اجتماعی، ارتباط جامعه اطلاعاتی با این ابزارها و ظرفیتها را نمی توان نادیده گرفت، در نتیجه شناخت و فهم آنها یک ضرورت محسوب می شود، کتابخانه ها هم از این توسعه مصون نمانده اند و استثنا نیستند و به عنوان یکی از تجلیگاه های تکنولوژی های نوین، هویتی جدید برای خود تعریف کرده اند.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: افزایش سرعت علم و میزان تولید دانش و اطلاعات در دنیای امروز که از آن به عصر انفجار اطلاعات یاد می شود نقش مهمی در حوزه های مختلف داشته است.

وی افزود: تحقیقات نوین و کتابخانه ها تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند با رشد سریع فن اوری ها و گسترش اطلاعاتی شبکه جهانی وب، کتابخانه ها هم تحت تاثیر قرار گرفتند، کتابخانه ها با تهیه منابع، سازماندهی و اشاعه دانش اطلاعات، و در اختیار قرار دادن آنها به جامعه ی علمی کشور نقش بسیار ارزنده ای در نواوری ها و پیشرفت ایفا می کنند.

خیری بیان داشت: امروزه اهل علم و تحقیق علاوه بر منابع کتابخانه ای، ترجیح می دهند از راه اینترنت نیز به اطلاعات متناسب با نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: پایگاه های اطلاعاتی امکانی جدیدی را فراهم کرده است که محقق بتواند به تازه های علم در سراسر جهان دسترسی پیدا کند. کتابخانه به عنوان عامل مهمی در تاثیرگذاری در جامعه دانش مدار، وظیفه تسهیل کردن دسترسی جامعه علمی و محققین به دانش و اطلاعات را عهده دار است.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: در سالهای اخیر تعریف و مفهوم سواد تغییرات فراوانی کرده است که یکی از مهم ترین آنها داشتن سواد اطلاعاتی بوده که کسب دانش و مهارت آن اجتناب ناپذیر است، استفاده از تکنولوژی مناسب، جستجو و گزینش منابع اطلاعاتی، سازماندهی و اشاعه گزینشی اطلاعات از جمله شاخص های سواد اطلاعاتی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای موضوع جدیدی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در علم اطلاعات و دانش شناسی سابقه اش به سواد اطلاعاتی برمی گردد، گفت: بنابر تعریف جدید در قالب سواد رسانه ای، کتابدار به عنوان کنشگری فعال باید قدرت تجزیه و تحلیل پایگاه ها را داشته باشد  تا بتواند از میان انبوه وب سرویس ها و سایت ها، مناسب ترین و بهترین منبع علمی و دانشی را تشخیص و دریافت کند و در اختیار مراجعان و محققین قرار دهد.

خیری خاطرنشان کرد: کتابخانه ها با ظهور فن آوری و همچین گسترش فضای مجازی با چالش های جدیدی روبرو شده اند، میزان آگاهی و شناخت چگونگی استفاده از پایگاه ها و نظام های اطلاعاتی در کتابخانه ها جایگاه و اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

وی اضافه داشت: اطلاع رسانی و پاسخگویی مفید و سریع به نیاز کاربران و محققین به عنوان  رسالت ثانوی کتابخانه ها زمانی مطلوب و موثر است که با بهره گیری از تجهیزات و فناوری ها، به کاربردی وسیع و مفید دست پیدا کند و این زمانی میسراست که کتابداران از دانش و مهارت مربوطه آگاهی و علم داشته باشند.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: بدون شک کتابخانه ها برای ادامه حیات پویا و فعال فرهنگی و علمی خود در بستر فن آوریهای جدید، باید دانش و مهارتهای مرتبط  را کسب کنند و  خود را به سواد رسانه ای، سواد نظام های شبکه ای و در کل به سواد اطلاعاتی تجهیز کنند و توانایی استفاده از  پایگاه های مختلف اطلاعاتی و دانش محور را داشته باشند و نقش واسطه ای خود را میان انبوه وب سرویس های اطلاعاتی و محققین بخوبی ایفا کنند.

وی متذکر شد:  امروزه سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها را باید باز تعریف کرد و به‌عنوان مفهومی گسترده‌تر که شامل سواد رسانه هم می شود مد نظر داشت، انتظار می رود در وضعیت کنونی که شاهد پیشرفت روز افزون دنیای اطلاعاتی وگسترش فن آوری های نوین هستیم سواد اطلاعاتی و رسانه ای را به عنوان یک روند فکری حائز اهمیت بشماریم وکتابداران ضمن آشنایی حداکثری با پایگاه های اطلاعاتی و شیوه های نوین استناد دهی، تلاش کنند عرضه خدمات خود را توامان با اینترنت و شبکه های اجتماعی ارتقا بخشند و همگام با تحولات فن آوری پیش بروند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha