جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/ او مرید حضرت امام و یار دیرین، مخلص و باوفای مقام معظم رهبری بود و از تایید و تاکید نسبت به رهبری و تبعیت از ایشان در فضا و مراحل انقلاب، لحظه‌ای فروگذاری نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، استاد سطح خارج حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری در پیامی ارتحال آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی را تسلیت گفت که متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت فقیه و حکیم مجاهد، مفسر و متکلم اندیشمند، استاد پرسابقه و پرآوازه حوزه علمیه قم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی قدس سره موجب تاسف و تاثر فراوان گردید. این دانشمند فقید، فلسفه اخلاق تطبیقی ​​را در حوزه علمیه قم بنیان نهاد و نظریه مهم و ویژه‌ای را در زمینه فلسفه اخلاق براساس مبانی کلامی و آموزه‌های دینی ارائه کرد.

علامه مصباح یزدی پیرو مکتب فلسفی ملاصدرا بود و توانست تقریرها و تفسیرهای جدید، روشن و شفافی از اندیشه‌های ملاصدرا، به ویژه نسبت به مسائل  فکری - فلسفی دشوار ارائه کند و آن  اندیشه‌ها را با بیان جالب و علمی در دسترس حوزه‌های علمیه قرار دهد. وی در زمینه تفسیر قرآن روشی ویژه داشت که در صورت پیگیری و اتباع، امکان می‌دهد تا نکته سنجی‌های دقیق صورت گیرد، و باید اعتراف کرد که  واقعیت و ابعاد روش و اندیشه‌های زیبای تفسیری این علامه راحل به خوبی در حوزه‌های علمیه منعکس نشده است و ضرورت دارد که مکتب تفسیری ایشان بازشناسی و بازتعریف گردد.

او دانشمندی از نسل اول اساتید تحول‌گرا در حوزه است که نقشی مؤثر در این میدان از حیث فکری، تربیتی، مدیریتی و تاسیس رشته‌ای برجای نهاد.  او مرید حضرت امام و یار دیرین، مخلص و باوفای مقام معظم رهبری بود و از تایید و تاکید نسبت به رهبری و تبعیت از ایشان در فضا و مراحل انقلاب، لحظه‌ای فروگذاری نمی‌کرد و از این حیث،  شاخص، برجسته و جدی بود. او در پارسایی و بی ریایی و اهتمام به شعائر دینی زبانزد بود. فروتنی همراه با وزانت از خصایص بارز اخلاقی این استاد بزرگ حوزه بود و اگرچه خود از اساتید بزرگ و پرسابقه حوزه علمیه به حساب می‌آمد، اما  نسبت به بزرگان  حوزه علمیه قم احترامی ویژه و برخاسته از فروتنی زیاد  ابراز می‌داشت.

ارتحال این عالم ربانی ( که برای حوزه علمیه فقدان و خسارتی  برجسته است) را به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، فرزندان و سایر بازماندگان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha