سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شریف لک زایی

حوزه/ از منظر امام موسی صدر دوری از هلاکت، جهاد و شجاعانه به استقبال دفاع و مبارزه با دشمن رفتن است؛ این دفاع، جوهره احسان و انفاق در راه خداست.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، شریف لک زایی، در هم اندیشی «مقاومتِ امت محور» که به مناسبت سالگرد شهدای مقاومت و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به آیه «وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» اظهار داشت: امام موسی صدر در تفسیر این آیه آورده که بخش اول بر انفاق تأکید کرده و بخش دوم فرموده که خویشتن را به دست خویش به هلاکت نیندازید و بخش سوم هم به تعبیر وی دل انگیز است و فرموده نیکی کنید که خدا نیکوکاران را دوست دارد.

دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام موسی صدر بر خلاف دیدگاه برخی از محققان که به بخش دوم آیه اشاره دارند که وارد جنگ و دفاع نشوید زیرا هلاک می شوید تفسیر عجیبی می داند؛ او اشاره دارد انفاق در آیه انفاق کلی است و حتی شامل انفاق نفس هم می شود.

این محقق با بیان این که موسی صدر می فرماید، این آیه می تواند به چرایی جهاد و دفاع هم تلقی شود، تصریح کرد: ایشان تأکید دارد که مقاومت و جهاد در هر شرایطی ناپسند نیست، بلکه وقتی کیان و شرافت امت اسلامی در خطر است، حتی باید به انفاق نفس هم پرداخته شود و شهادت سردار سلیمانی هم از این منظر قابل تحلیل می باشد زیرا امت اسلامی در خطر است و عده ای به انفاق نفس اقدام کردند تا از هلاکت خود و امت اسلامی جلوگیری کنند.

وی افزود: به تعبیر امام موسی صدر، انفاق در راه خدا مانع هلاکت نفس است و اگر ما از جهاد سرباز زنیم، به ظالمان امکان تسلط داده و خود را به هلاکت افکنده ایم ولی اگر انفاق نفس کنیم، از هلاکت و ذلت ابدی دور شده ایم.

لک زایی خاطرنشان کرد: از منظر امام موسی صدر دوری از هلاکت، جهاد و شجاعانه به استقبال دفاع و مبارزه با دشمن رفتن است؛ این دفاع، جوهره احسان و انفاق در راه خداست؛ بنابراین، با دفاع ما هم از هلاکت جامعه جلوگیری می کنیم و هم بهترین نوع انفاق و احسان رخ داده است؛ مقاومت بر این اساس مبتنی بر نگاه تمدنی و آموزه های وحیانی و قرآنی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha