جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شادی در منزل

حوزه/ بهترین نشاط، نشاطی است که حاصل ایمان و اطمینان قلبی است. در این نوع نشاط، انسان با اطاعت خدا و دوری از گناه به درجه ای از آرامش می رسد که یک شادی پایدار در او ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، اشرف رضایی، در همایش «سبک شاد زیستن اسلامی»، در مدرسه علمیه زهرائیه نجف‌آباد، در تعریف شادی گفت: حکماء بر این باورند که احساسات، سطحی ترین و آشکارترین مرتبه از مراتب نفس است و شادی عبارت است: رسیدن از عمیق ترین نقطه روح و نفس انسانی به طرف ظاهر نفس و گذر از مراتب مختلف نفس.

وی افزود: در شادی مورد تأیید اسلام باید حد میانه رعایت شود و به حقوق کسی تجاوز نگردد. در اسلام داشتن روحیه شاد و با نشاط لازمه یک زندگی موفق است؛ حتی در عبادت هم بهترین عبادتها، عبادتی است که با شور و نشاط باشد.

این بانوی مشاور،  به نسبی بودن شادی اشاره کرد و گفت: شادی امری نسبی است و بستگی به اهداف انسان در زندگی دارد، وقتی انسان برای رسیدن به خواسته هایش در زندگی تلاش می کند در صورت رسیدن به خواسته هایش شاد می شود و در صورت نرسیدن به آنچه که دوست دارد دچار حالت انفعالی می شود که به آن غم و اندوه گفته می شود.

وی بیان کرد: خداوند متعال شادی و نشاط را برای جامعه بشری به ارمغان آورده است و فقط لازم است انسان با نگاهی گذرا به آموزه های دینی با مفاهیم شادی و نشاط واقعی آشنا شود و راه رسیدن به آن و بهره مندی از آن را فراگیرد.

رضایی ادامه داد: بهترین نشاط، نشاطی است که حاصل ایمان و اطمینان قلبی است. در این نوع نشاط، انسان با اطاعت خدا و دوری از گناه به درجه ای از آرامش می رسد که یک شادی پایدار در او ایجاد می شود. لذت‌های واقعی زمانی در وجود انسان ایجاد می شود که فرد بتواند از لذت های مادی و حیوانی عبور کند و به لذت‌های حقیقی دست یابد.

وی افزود: شادی های پایدار به میزان اعتقادات انسان بستگی دارد که موجب معنا بخشی به زندگی انسان می‌شود و به واسطه پایداری شادی، معنای حقیقی خود را پیدا می کند.

استاد حوزه خواهران، راه های شاد زیستن را بیان کرد و گفت: شادی تجربه ای درونی است که باید خودمان به دست بیاوریم و نباید به چیزی از خارج از خودمان مرتبطش کنیم، آزاده و بخشنده باشیم، آنقدر خود را درگیر مسائل نکنیم که زیبایی ها را نبینیم و در کل باید خودمان را دوست بداریم.

گفتنی است، این همایش با همکاری مدارس علمیه الزهرا(س) گلدشت، حضرت نرجس(س) یزدانشهر، فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر به میزبانی مدرسه علمیه زهرائیه نجف‌آباد به صورت برخط همراه با تقدیر از برگزیدگان فراخوان مقاله برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha