جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افسردگی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: قرآن کریم علل و عوامل زیادی از جمله؛ ترس از شکست و از دست دادن والدین، بی‌حوصلگی، شتاب‌زدگی، حسادت، کم طاقتی و کم حوصلگی، احساس گناه، بیماری‌های مزمن و ... را موجب افسردگی می‌داند و برای همه آن ها نسخه معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، فاطمه ابراهیمی، امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به این که افسردگی یک بیماری اختلالی است، اظهار داشت: افسردگی یک اختلال خُلقی است که به وسیله تغییرات وسیعی در احساس، نگرش و اعتقاداتی که شخص از خود و جهان دارد مشخص می‌شود و به طور کلی هر فردی ممکن است گاهی بعد از یک شکست یا زیان احساس حزن و اندوه کند و این حالت ناراحتی و یا بی‌علاقگی در زندگی پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: انسان در حالت طبیعی باید ‌از موقعیت‌های خاص برای پیشرفت از نظر علمی، اخلاقی، اجتماعی و روانی استفاده کند و گاهی بعضی از افراد نسبت به این موفقیت‌ها بی‌تفاوت هستند، تحرک ندارند و آن مسیری را که لازم است برنمی‌گزینند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: قرآن کریم علل و عوامل زیادی از جمله ترس از شکست و از دست دادن والدین، بی‌حوصلگی، شتاب‌زدگی، حسادت، کم طاقتی و کم حوصلگی، احساس گناه، بیماری‌های مزمن و ... را موجب افسردگی می‌داند و برای همه آن ها نسخه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: در زندگی لازم است انسان ها در هر کاری، راه بهتر و مناسبی را با آگاهی و شناخت انتخاب کنند تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید.

ابراهیمی با اشاره به این که انسان به دلیل داشتن روحی بلند، از میان مخلوقات الهی تنها موجودی است که جهان پهناور در وجود او گنجانده شده است، بیان داشت: روش‌های مقابله با فشارهای روانی در قرآن کریم در سه حوزه شناختی، رفتاری و عاطفی قابل بررسی هستند و در حوزه شناختی به شناخت افکار فرد درباره رویدادها یا رابطه فرد با رویدادها می‌پردازد و دیدگاه انسان نسبت به زندگی از جمله ‌ایمان به خدا، ‌نگرش مثبت، ‌انقلاب روحی را از راه های مقابله با افسردگی عنوان می کند.

وی با بیان این که در حوزه رفتاری، آن دسته از راه حل‌های عملی و تمرینی مورد توجه است که بیش‌تر با جسم انسان سرکار دارد و خواب، اضطراب و ترس و رنج شدید را از بین می‌برد، گفت: قرآن برای مقابله با فشارهای روانی راه‌های بسیاری از جمله؛ توبه، صبر، ذکر، عبادات را توصیه می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha