شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار اعضای کارگروه فقهی افق های نو پدید زکات با استاد عابدی

حوزه/ توجه دادن مردم به آرامش و امنیتی که ماحصل وجود زکات در جامعه می باشد، ضروری است، باید در ذهن مردم ایجاد شود که اگر شما روزی به مشکل برخوردید، زکات از شما حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی  در دیدار مدیر کل امور اجرایی زکات کشور و اعضای کارگروه فقهی افق های نو پدید گفت: درباره بحث زکات، بیشتر از این که زمان و انرژی صرف جمع کردن زکات شود، باید کارهای فرهنگی انجام داد، در این صورت مردم خودشان زکات را جمع می کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه هایی که برای برگزاری همایش ها، انتشار کتاب ها، نشریه، پوستر، تبلیغات تلویزیونی و دیگر کارهای فرهنگی درباره زکات انجام می شود، هزینه کرد نیست، بلکه جمع آوری زکات است. این کار بهترین کار برای جمع آوری زکات و هزینه آن است.

رئیس دارالقرآن علامه طباطبائی، زکات را از ارکان امنیت اجتماعی دانست و با بیان این که لازم ترین چیز برای مردم امنیت است، گفت: کسی که امنیتش به خطر بیفتد، حتی از یک خواب آسوده نیز بی بهره است، با توجه به این که  زکات برای این است که مردم بفهمند جایی هست که اگر یک روز نیازمند شوند، ابن سبیل شوند و ناتوان شوند جایی هست که دست آنها را بگیرد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه دادن مردم به این آرامش و امنیت که ماحصل وجود زکات در جامعه است، گفت: باید در ذهن مردم ایجاد شود که اگر شما روزی به مشکل برخوردید، زکات برای حمایت از شماست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم نیازهای مختلفی دارند که بخشی از آن در راستای تأمین غذایی است، زکات برای فقراست، حال در این مسیر فرقی نمی کند که شخصی شیعه، مسلمان یا از ادیان و مذاهب دیگر یا این که با حجاب و بی حجاب باشد. بنابراین نباید دین و آیین و تفکرات افراد در این عرصه نقشی داشته باشد. زکات برای این است که کسی گرسنه نباشد و این مسئله باید مد نظر افراد فعال در عرصه زکات باشد.

وی با بیان این که  اعتقادات درست و نادرست افراد در کمک به نیازمندان و افراد گرسنه نقشی ندارد، گفت: در آموزه های اسلامی اگر کسی نسبت به گرسنگی دیگران بی اطلاع باشد، گناهکار و اگر اطلاع داشته باشد و کاری نکند، از مسلمانی خارج است.

این استاد حوزه ادامه داد: در عرصه زکات، مباحث اخلاقی فراوانی نیز وجود دارد؛ زکات برای این است که انسان یاد بگیرد وابستگی به دنیا نداشته و راحت بتواند از مال دنیا بگذرد. انسان نسبت به زکات مالی که باید بپردازد، مالکیت ندارد، از این رو برخی افراد زکات مال خود را در همان محل پرداخت می کردند چراکه آن را جزو اموال خود نمی دانستند که به منزلشان برده و بعدا آن را پرداخت کنند.

وی با بیان این که زکات، موجب تزکیه می شود، گفت: کسی که زکات می دهد، به تزکیه می رسد و در مسیر بندگی خدا رشد می یابد. نبی مکرم اسلام همواره به نیازمندان کمک می کردند و هر چه توان داشتند، به نیازمندان غذا می دادند. حتی در این مسیر به افراد توانمند و بی‌نیاز هم کمک می کردند و آنها را بر سر سفره خود می نشاندند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی ادامه داد: امروز نیازهای مردم افزایش یافته و یکی از مهم ترین نیازهای آنها، غذا و خوراک آنهاست؛ تلاش هایی که در این مسیر انجام می شود، از بهترین اعمال و رفتارهاست.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار نیز حجت الاسلام محمد طاها مهری، مدیر کل امور اجرایی زکات کشور گزارشی از فعالیت های انجام شده در عرصه زکات ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha