جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست اساتید حوزه های علمیه شیعه و سنی در مدرسه علمیه رضوی بیرجند با موضوع "نقش سردار سلیمانی در جهان اسلام "
عکس آرشیوی

 نشست علمی «تعامل فرهنگی اجتماعی علمای شیعه و سنی در شامات تا پایان دوره عثمانی» به همت گروه علمی تاریخ و سیره پژوهشکده علوم اسلامی به صورت مجازی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام‌  جدید بناب در ابتدای نشست «تعامل فرهنگی اجتماعی علمای شیعه و سنی»، اظهارداشت: محورهای نشست در چهار زمینه  بدین شرح صورت بندی شده است: ۱. جغرافیای انسانی شامات اعم از سوریه، لبنان، فلسطین و اردن؛ ۲. تعامل فرهنگی علمای شامات و بیان مصادیق آن؛ ۳. تعامل اجتماعی علمای شامات و بیان مصادیق؛ ۴. تعامل سیاسی علمای شیعه و اهل سنت و مصادیق آن.

وی در بررسی وضعیت جغرافیای انسانی شامات بیان نمود: شامات مشتمل بر سوریه، لبنان، فلسطین و اردن می شود و اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام جدید بناب در تبیین راهیابی اسلام ناب محمدی(ص) به لبنان و چگونگی آن خاطرنشان ساخت: عده ­ای بر این باورند که تاریخ این مکتب در لبنان، مدیون ابوذر غفاری است و مساجد تاریخی موجود در آن مناطق دلیل بر این مدعاست. البته مخالف این دیدگاه هم وجود داشته است و اظهار می‌ دارند که شهید اول از همان منطقه بوده که در عصر ایشان گرایش به علوم دینی بسیار افزایش یافته است.

سخنران نشست در تبیین گسترش اسلام ناب در شام تصریح کرد: تبیین و گسترش اسلام اصیل به قرن ۲ و ۳ و پس از هجرت خاندان­ های پیرو مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به شام بازمی گردد و ترکیب آنها هم شامل فرقه علویان، اثناعشری و اسماعیلی است. ابوالصلاح حلبی یکی از علمای مشهور حلب بود و از علمای مشهور سوریه می‌ توان به حلبی، فارابی، نعمانی، ابن زهره موسوی و ابن ابی‌طی اشاره کرد.

وی افزود: فلسطین از نظر سوق الجیشی مهم است و راه های آسیا، افریقا و اروپا از آن می گذرد و مناطق میان دریای مدیترانه، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند را به هم مربوط می سازد. مهاجرت حضرت ابراهیم(ع) به بلاد شام در دوره کنعانیان و استقرار در فلسطین، از نکات عطف تاریخ است.

حجت‌الاسلام جدید بناب، در ادامه، موارد تعامل علمای شیعه و سنی منطقه شامات را در عرصه­ های مختلف علمی و فرهنگی تشریح کرد و اظهار داشت: برخی از این موارد عبارت است از: بنا نهادن مراکز علمی و فرهنگی مانند مدارس و مراکز علمی و آموزشی، بیمارستان، برگزاری جلسات تعلیم و تعلم، کتابخانه ها، مساجد، تدریس و تدرس استادان معروف شیعه و سنی و پرورش شاگردان در زمینه های مختلف، صدور اجازه نامه ها، شرح نویسی، حاشیه نویسی، مناظرات علمی، زیارت مزار اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، شرکت گروهی در مراسم مشترک دینی و مذهبی، مکاتبات و نامه نگاری علمی، سنت هدیه، رعایت عدل و انصاف، تلاش در اصلاح میان مسلمانان و از بین بردن نزاع ها، حفظ کیان اسلامی از شر بیگانگان.

وی ادامه داد: از مصادیق بارز تعامل اجتماعی علمای شیعه و سنی در منطقه شامات، عیادت از اندیشمندان شیعه و سنی، شرکت در نماز جمعه و جماعات، شرکت در مراسم تشییع جنازه همدیگر و هدیه دادن به یکدیگر بود.

سخنران نشست تأکید نمود: تعامل خانوادگی، از عرصه های تعامل است و مصادیق بارز آن عبارت است از: ازدواج فرزندان علمای شیعه با اولاد عالمان دیگر مذاهب اسلامی، مراودات دوستانه در قالب شرکت در مراسم جشن و عزای یکدیگر، دستگیری و مساعدت به همدیگر با رعایت کرامت انسانی، از دیگر مصادیق تعامل بین آنان بود.

وی با تأکید بر اینکه تعامل سازنده و مثبت عالمان شیعی و سنی در عرصه جهانی، به ویژه در منطقه شامات، پیامدهای مطلوبی دارد، ابراز کرد: ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی، ایجاد رویکرد مثبت به دین و آموزه های دینی، رشد و ارتقای روابط سیاسی دولت ها و کاهش اختلافات و بهبود روابط پیروان فرقه­ های مختلف اسلامی  و نیزحفظ حرمت و احترام همدیگر، اصرار بر آموزش با وجود اوضاع دشوار سیاسی، اعطای اجازه روایت به صورت متقابل و دوری از به کرسی نشاندن حرف خویش به هر نحو ممکن، از نقاط قوت مثبت و از پیامدهای تعامل علمای شیعی و سنی منطقه شامات برشمرده می شود که تجلی عینی آن در سیره و منش شهید اول و شهید ثانی بوده است. ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی، نگرش و رویکرد مثبت بیشتر مسلمانان به آموزه­ های دینی و حتی رویکرد مثبت پیروان ادیان آسمانی به شریعت مقدس نبوی(ص) و چه بسا رویکرد بشریت به دین مبین اسلام و نیز کاهش اختلافات و بهبود روابط پیروان فرق مختلف اسلامی، از دیگر پیامدهای تعامل مثبت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha