جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب و اساتید

حوزه/ امام راحل در این منشور نگاه بلند تمدنی خود را تأکید و آن این که اسلام محور هدایت ایران و جهان است و اندیشه که در همین حوزه ها باید پرورش یابد و جامعه را هدایت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در اختتامیه جشنواره "پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت"  که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم و به صورت مجازی برگزار شد گفت: امروز روز صدور منشور روحانیت به وسیله امام راحل است. همه این حرکت های بزرگ و افق های عظیمی که گشوده شده با پیشگامی امام راحل بود، ما هنوز ایشان را نشناخته ایم و گاهی هم آگاهانه و ناآگاهانه آن بلندای فکری و روح عارفانه و نگاه بلند تمدنی ایشان را نادیده می گیریم.

عضو شورای عالی حوزه، عنوان کرد:  وظیفه ما آن است که امام(ره) را البته با تفسیر امام خامنه ای بشناسیم و دائم آن اندیشه را باز خوانی کنیم و در فضای حوزه و دانشگاه، جامعه و  نیروهای مسلح آن را باز نشر بدهیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: منشور روحانیت که سوم اسفند ماه سال ۶۷ از سوی امام راحل صادر و منتشر شد، بیانیه جامع و کلان راهبردی برای حرکت جامعه و آینده حوزه و روحانیت است و باید این منشور دستور العمل در حرکت همه مان باشد.

آیت الله اعرافی افزود: منشور روحانیت از ویژگیهای زیادی برخوردار است از جمله این که در اواخر عمر امام راحل صادر شده است و گویا همه حاصل آن فکر بزرگ و نهضت عظیم در این منشور جمع شده است. این مسئله در پایان عمر ایشان به این منشور معنا و مفهوم خاصی می دهد.

عضو شورای عالی حوزه، بیان داشت: امام راحل از آن زمانی که در همین فیضیه فریاد انقلاب سرداد، در طول سال های ممتد بیانیه دادند، راهنمایی کردند و نگاه بلند را نشر دادند، اما این منشور که در اواخر عمرشان است از طراوت و جذابیت و جامعیت خاصی برخوردار است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: ویژگی دوم اینکه این منشور از صراحت و شفافیت برخوردار است. از جبهه بندیهای درون کشور و حوزه سخن به میان آورده اند. این شفافیت و صراحت نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد و در ادامه آن شجاعت و قاطعیت و فصل الخطاب در این منشور دیده می شود.

وی افزود: این منشور به طور ویژه در محور حوزه و روحانیت می چرخد و دور نمای حوزه و روحانیت را مشخص می کند و ایشان در این منشور چند بار عذرخواهی می کند که همه آنها درس آموز است و همه ما و شما باید پرچمدار آن باشیم و حوزه انقلابی باید آن را فرا بگیرد.

امام جمعه قم اظهار داشت: امام در این منشور بر نگاه بلند تمدنی خود  تأکید  کرده و آن این که اسلام محور هدایت ایران و جهان است  این  اندیشه در همین حوزه ها باید پرورش یابد و جامعه را هدایت کند، به همین دلیل  در آن منشور که هم بر  اجتهاد اصیل و پایه های اصیل اجتهاد که در تاریخ حوزه شکل گرفته فوق العاده تأکید می ورزند و در عین حال می گویند، اجتهاد رایج نمی تواند دنیای امروز را هدایت کند و ما باید در اجتهاد، آفاق جدید و ابواب نو باز و بگشاییم.

آیت الله اعرافی افزود: باید اندیشه معرفتی حوزه را بر همان پایه های اصیل توسعه دهیم. این تأکید بر عظمت اجتهاد دستگاه حوزه در عین حال نیازمند گام های جدید و نو دارد و این مسئله هم در این منشور روحانیت از سوی امام راحل مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: محور دیگر آسیب ها که متوجه روحانیت است از جمله خطر سکولار، مقدس مآبی، نفوذ و دنیازدگی و بی تفاوتی و... خطرهایی هستند که حوزه و روحانیت و انقلاب را تهدید می کنند و امام راحل آن را مورد تأکید قرار می دهند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: شما حوزویان و پرچم داران انقلاب باید حامل این پیام و سازنده آینده حوزه باشید. ما در آستانه صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم هستیم. تا فروردین ۱۴۰۱، یک سال باقی مانده است و ما یکصد سال حوزه سرافراز قم را پشت سر گذاشته ایم و چه دوره تأسیس بسیار سخت آن، آن دوره ۱۵ ساله به وسیله مرحوم آیت الله حائری یزدی، چه دوره رشد در زمان حضرت آیت الله بروجردی، چه عصر نهضت و چه عصر انقلاب و امام خامنه ای و مراجع این سیر روبه جلو بوده است.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: این سیر رو به پیش با هزار موانع مواجه بوده است و این شهیدانی که تمثال آنها زینت بخش محفل و مجلس ما است، مجاهدانی که در دوره سختی و فشار در برابر دشمنان ایستاده اند، این ها راه را به سوی ما باز کردند.

وی افزود: امروز انقلاب اسلامی در دروازه دشمن قرار دارد و سنگرهای کلیدی را یا فتح کرده یا فتح خواهد کرد، حوزه در قامت پاسخ گویی به انقلابی که در دروازه دشمن قرار دارد، سنگرهایی را فتح کرده و در آستانه فتح سایر سنگرها است و ما باید از شهیدان خود درس ایثار و مقاومت بیاموزیم و از ایثارگران راه فداکاری بیاموزیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha