پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت زینب (س)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: حضرت زینب(س) حضور سیاسی زن در اجتماع با حریم ولایت مداری و اطلاع از ولی زمان را با رعایت کامل حجاب و عفاف به جهانیان آموخت.

رقیه درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت گونه حضرت زینب (س) اظهار داشت: این بانو به جهانیان تفهیم کرد که حضور در همه برهه‌های زمانی برای زنان با حفظ حجاب و عفاف امکان‌پذیر است و نباید در این زمینه مماشات کرد.

وی افزود: حضرت زینب(س) در بزرگ‌ترین واقعه تاریخی تاثیرگذاشت و توانست در شرایط سخت و بحرانی وضعیت را مدیریت و فرهنگ حسینی(ع) را به مردم منتقل کند.

این استاد حوزه، ادامه داد: این بانو در واقعه کربلا مکان و زمان را مدیریت کرد مسئله‌ای که امروزه جامعه شناسان برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و هنر انسان را مدیریت بحران در سخت ترین شرایط عنوان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) ولایت مدار بود و همراه پدر و برادرش در زمان‌های مختلف سفر کرد گفت: محل زندگی این بانو مدینه بود اما در زمان پدر به کوفه هجرت کرد و در آنجا به تعلیم و تربیت و ارائه تفسیر برای بانوان پرداخت و زنانی تاریخ‌ساز را تربیت و برنامه‌ای برای هدایت و تربیت نسل‌ها ارائه کرد.

درویشی بیان داشت: حضرت زینب(س) در واقعه کربلا نیز همراه برادر بود و پیام عاشورا را به گوش دنیا رساند ایشان مهاجر الی الله بود.

وی بابیان اینکه حضرت زینب(س) به مرگ طبیعی از دنیا رفت اما شهادت گونه گفت: خداوند درباره از دنیا رفتن کسانی که درراه خدا و رسولش هجرت  می‌کند می‌فرماید: کسی که به‌عنوان مهاجر به‌سوی خدا و پیامبرش حرکت کند و مرگش فرارسد خداوند او را آمرزیده است.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: مسیر این بانو مسیر الهی بود و جلوه گری علم حضرت و رشادت ایشان تنها در حدیث‌گویی، خطبه‌خوانی، تربیت نسل‌ها و صبوری و ایثار خلاصه نمی‌شود بلکه همه این‌ها تجلی گام‌به‌گام رسیدن به مسیر الهی است.

وی القاب حضرت زینب(س) را بازگوی ابعاد مختلف شخصیتی‌اش عنوان کرد و گفت: عاقله، زاهده، عقیله بنی هاشم و عابده از مهم‌ترین القاب این بانوست که نشانگر تربیت و بعد معرفتی ایشان در مکتب الهی و اسلام و انس با پنج‌تن آل عباست.

درویشی ابراز داشت: این بانو با خرافات مبارزه می‌کرد و با تمام وجود خویش از حریم ولایت و امامت دفاع و در مقابل ظلم و استکبار ایستادگی کرد که خطبه‌هایش را از پدرش آموخت دراین‌باره امام سجاد(ع) فرمودند: عمه‌ام عالمه غیرمعلمه است.

وی با تأکید بر اینکه شخصیت حضرت زینب(س) توحیدی است گفت: این بانو با هر اتفاقی که روبرو می‌شد همه را از سوی خداوند می‌دانست ازاین‌رو در مقابل سختی‌ها و ناملایمتی ها صبور بود.

این استاد، ادامه داد: اگر انسان سختی‌ها و ناملایماتی‌ها را از سوی خدا ببیند و با این نگاه تحلیل کند در پذیرش و برخورد با آن تفکر و تدبر می‌کند امروزه معرفت شناسان به این نگاه دید هستی می‌گوید که همه‌چیز را از منشأ خیر مطلق می‌دانند چون از سوی خداست و هیچ‌چیز را از سوی خدا شر نمی‌دانند ازاین‌رو همه‌چیز به رشد و تعالی انسان می‌انجامد.

وی بابیان اینکه زندگی حضرت زینب(س) باید به‌عنوان الگو برای زنان و مردان معرفی شود گفت: لازم است زوایای مختلف زندگی این بانو و ابعاد شخصیتی ایشان را بررسی کنیم چراکه اگر زحمات این بانو در دفاع از حریم ولایت و امامت نبود تداوم نهضت امام حسین(ع) امکان‌پذیر نبود.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مانند مادرش فاطمه الزهرا(س) که مدافع حریم ولایت امیرالمومنین (ع) بود و در این راه به شهادت رسید، ین بانو نیز در همراهی و حمایت از ولایت برادرش امام حسین (ع) سرسوزن کوتاهی نکرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha