جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پیامبر

حوزه/ خداوند درباره قومی که بیش از همه رسول خدا (ص) را آزار دادند، می‌فرماید: آنان را حریص‌ترین مردم بر زندگی در دنیا خواهی یافت که از کافران نیز حریص‌ترند؛ تا آن‌جا که هر یک از آنان دوست دارد هزار سال عمر کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

    

* کدام پیامبر پدر نداشت؟

   

یکی از پیامبران بزرگ الهی؛

- نام مادرش مریم بود.

- در گهواره بود که با مردم سخن می‌گفت.

- برخی از معجزاتش عبارتند از: شفا دادن کور مادر زاد، زنده کردن مردگان با اجازه خداوند، روح دمیدن در مجسمه‌های پرندگان و ...

- کتاب آسمانی‌اش انجیل بود؛ یعنی حضرت عیسی.

   

* در کدام سوره نام قاتل نمرود آمده است؟

    

قاتل نمرود، پشه بود که نامش به زبان عربی بغوضه است. اگر می‌خواهید بدانید نام این حیوان در کجای قرآن آمده آیات ۲۰ تا ۳۰ سوره بقره را بخوانید. ابتدای آیه مورد نظر این است: ان الله لا یستحیی ان یضرب...

به نظر شما چرا خداوند نمرود را که آن قدر متکبر و خودبزرگ بین بود که خودش را خدا را می‌نامید با یکی از کوچک‌ترین حیوانات هلاک کرد؟

   

* دو برادر که در یک روز به دنیا آمده‌اند و در یک روز از دنیا رفتند، ولی یکی از آنها صد سال از دیگری بزرگ بود چه کسانی بودند؟

    

اگر معنای آیه زیر را با دقت بخوانید پاسخ را با سرعت خواهید یافت.

یا همانند کسی که از کنار یک روستای [ویران شده] عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن فرو ریخته بود و اجساد و استخوان‌های اهالی ده در هر سو پراکنده شده بود، او با خودش گفت: چگونه خدا اینها را پس از مرگ زنده می‌کند؟ [در این هنگام] خداوند او را یکصد سال می‌میراند، سپس زنده کرد و به او گفت چقدر درنگ کرده‌ای گفت: یک روز یا بخشی از روز فرمود: بلکه یکصد سال درنگ کردی. نگاه کن به غذا و نوشیدنی خودت [که همراهت بود که با گذشت سال‌ها] هنوز تغییر نکرده است [خدایی که این مواد فاسد شدنی را در طول این مدت حفظ می‌کند بر همه چیز قدرت دارد] ولی به الاغ خود نگاه کن [که چگونه از هم متلاشی شده] برای این که تو را نشانه‌ای برای مردم [در مورد معاد] قرار دهیم [اکنون] به استخوان‌های [الاغ] نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند می‌دهیم و گوشت بر آن می‌پوشانیم، هنگامی که [این حقیقت] بر او آشکار شد گفت: می‌دانم خدا بر هر کاری تواناست. (۳۷)

سؤالی را که پرسیده‌اید، شخصی‌از امام باقر (علیه السلام) پرسید، امام فرمود: آنها عزیز و عزره بودند که دوقلو به دنیا آمدند در سی سالگی عزیز از برادرش جدا شد و صد سال به مردگان پیوست. سپس زنده شد و نزد خاندانش آمد و بیست سال دیگر از روایات نام این دو برادر عزیز و عزیر آمده است.

داستان کامل این دو برادر کتاب قصه های قرآن نوشته محمدی اشتهاردی آمده است.

   

* نام زن ابولهب چیست؟

    

گفته‌اند نام همسر ابولهب جمیله یا ام جمیل بوده است. او خواهر ابوسفیان و با شوهرش از سرسخت‌ترین دشمنان پیامبر بودند ودر راه آزار پیامبران (علیه السلام) از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند. سوره مسد که سوره ۱۱۱ قرآن است درباره این زن و شوهر کافر نازل شده است.

   

* یکی از شهرهای مازندران به نام یکی از سوره‌های قرآن می‌باشد؛ آن سوره کدام است؟

    

آن سوره، سوره ۲۴ قرآن است و ۶۴ آیه دارد. حالا خودتان به فهرست قرآن مراجعه کنید، تا نام سوره مورد نظر را پیدا کنید.

   

* کدام قوم آرزوی هزار سال زندگی داشتند؟

    

قومی که بیش از همه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را آزار دادند.

- قومی که به فرموده قرآن، بیشترین دشمنی را با مومنان دارند.

- قومی که هم اکنون نیز از توطئه بر ضد مسلمانان دست بر نمی‌دارند.

- آنان که هر روز جوانان و نوجوانان مسلمان را در فلسطین اشغالی به خاک و خون می‌کشند.

- قومی که خداوند درباره آنان می‌فرماید: آنان را حریص‌ترین مردم بر زندگی در دنیاخواهی یافت که از کافران نیز حریص‌ترند؛ تا آن‌جا که هر یک از آنان دوست دارد هزار سال عمر کند.

با توجه به آن‌چه گفتیم باید پاسخ پرسش را یافته باشید.

اگر باز هم به پاسخ نرسیدید سرگذشت قوم یهود را مطالعه کنید.

مطالعه کتاب یهود از نظر قرآن که عفیف عبدالفتاح طیاره آن را نوشته و علی منتظمی آن را ترجمه کرده، می‌تواند آگاهی‌های خوبی درباره یهود به شما بدهد.

   

* نام کدام پیامبر اسرائیل بود؟

    

اسرائیل لقب حضرت یعقوب فرزند اسحاق فرزند ابراهیم است.

حضرت یعقوب (اسرائیل) دوازده فرزند داشت که به بنی اسرائیل مشهور بودند و هم اکنون از آنها به عنوان یهود یاد می‌شود. از حضرت یعقوب با عنوان اسرائیل در آیه ۹۳ سوره آل عمران و ۵۸ سوره مریم یاد شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha