جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
الله

حوزه/ مواردی که مذکر و مونث ندارد و در لفظ هم علامت مونث یعنی «ه» وجود ندارد، در حکم مذکر است؛ یعنی چنین کلمه‏ای را مذکر به حساب می‏آورند. کلمه‏های الله، قرآن و ... از همین قبیل هستند و اگر برای کلمه الله ضمیر و اشاره مذکر به کار رود برای صفات خداوند نیز ضمیر مذکر به کار می‏رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

   

* چرا همه اسم ‏های خدا نام مردان است؟

قرآن به زبان عربی است. پس قاعده‏های زبان عربی در آن رعایت شده.آیا ممکن است قرآن به زبان عربی باشد، ولی قواعد دستور زبان آن فاسی یا انگلیسی باشد؟! از طرفی برابر دستور زبان عربی، الفاظ دو گونه هستند:

۱- مونث ۲- مذکر و هر یک از این دو به معنای حقیقی و مجازی تقسیم می‏شوند، پس لفظ ها این گونه تقسیم می‏شوند.

مذکر (جنس نر) حقیقی مانند رجل (مرد) که در واقع نیز از جنس نر می‏باشد.

مذکر مجازی مانند کتاب که در واقع جنس نر نیست، ولی چون در آن تاء (ه) وجود ندارد، ضمیرها و اشاره هایی که برایش می‏آورند ضمیر مذکر است؛ مثلا می‏گویند هذا کتاب و نمی‏گویند هذه کتاب

مونث (جنس ماده) حقیقی مانند امرئه (زن) که در واقع هم از جنس ماده است.

   

مونث مجازی مانند ملائکه که هر چند از جنس ماده نیستند، ولی چون کلمه ملائکه، دارای «ه» است ضمیرها و اشاره‏هایی که برای آن می‏آورند ضمیر و اسم اشاره مونث است؛ چنان که خداوند می‏فرماید:

قالت الملائکه یا مریم...؛ ملائکه گفتند ای مریم (آل عمران، آیه ۴۲)

   

با توجه به آن چه برایتان نوشتم دریافتید که چرا نام‏های خداوند و ضمیرهایی که برای او به کار رفته مذکر است؛ خلاصه علت این است که: مواردی که مذکر و مونث ندارد و در لفظ هم علامت مونث یعنی «ه» وجود ندارد، در حکم مذکر است؛ یعنی چنین کلمه‏ای را مذکر به حساب می‏آورند. کلمه‏های الله، قرآن و ... از همین قبیل هستند و اگر برای کلمه الله ضمیر و اشاره مذکر به کار رود برای صفات خداوند نیز ضمیر مذکر به کار می‏رود.

با دقت در آیات قرآن کریم می‏توان موارد فراوان دیگری هم پیدا کرد که با توجه به ادبیات عرب، کلمه‏ای مذکر یا مونث آمده است؛ مثلا شیطان این مظهر پلیدی مذکر آمده (آل عمران، آیه ۱۷۵)، ولی برای کلمه ملائکه از مونث استفاده شده است (بقره، آیه ۳۰) باغ‏های بهشت مونث آمده (نساء، آیه ۱۲۲) و تابوت مذکر (بقره، آیه ۲۴۸) و ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    3 1
    خیلی از افعال و ضمایر برای ملائکه در قرآن به صورت مذکر آمده است. و اذ قلنا للملائکه اسجدوا امثال این فراوانند
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 3
    تمام اسم های خدا مال مرد ها نیست مثلا اسم نیایش،ستایش،یگانه... این ها که اسم مرد نمیشه
    • مهدی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 0
      خانم جان فکر کن بعد بحرف..
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    7 0
    نیایش و ستایش نام خداوند نیستن
    • ... IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      1 0
      😔🤣🤣🤣