پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور وزیر بهداشت

حوزه/ گزارشی از حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی عصر۸ اسفند ۹۹ با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درجلسه شورای عالی این نهاد عالی حوزه های علمیه حضور پیدا کرد و گزارشی از آخرین وضعیت کشور در مواجهه با ویروس کرونا ارائه داد.

اهم محورهای مطرح شده در جلسه به شرح زیر است:

 آیت الله حسینی بوشهری:

بیش از یک سال است که کادر پزشکی کشور با تمام توان درگیر بلیه ای شده اند که البته منحصر به کشور ما نبوده و یک بلای جهانی محسوب می شود.

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر رعایت توصیه های ستاد ملی مباره با کرونا تأکید کرده اند و شیوه عمل رهبر معظم انقلاب در مناسبت های مختلف الگویی برای همه ما محسوب می شود.

حوزه علمیه قم، مراجع و علما نهایت همکاری را در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی داشته اند و اگر این همراهی و همدلی نبود، خسارات بیشتری متوجه کشور می شد.

حضور جنابعالی با توجه به شرایط جدیدی که پیش آمده بسیار ارزشمند است و می تواند برای برنامه های جدید ما راهگشا باشد.

جامعه مدرسین سابقه‌ای بیش از نیم قرن دارد و شخصیت های بزرگی از آن برخاسته اند.

حاضران در جلسه علاوه بر عضویت جامعه، در شورای عالی حوزه و شورای نگهبان عضویت داشته و از اساتید برجسته دروس خارج حوزه علمیه هستند.

امیدواریم بتوانیم به عنوان دیده بانان بیداری در خدمت نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب در عرصه های مختلف باشیم.

علت اصلی حضور شما در این جلسه مبتنی بر شرایط موجود در رابطه با کووید ۱۹ و پاسخ به بعضی از سؤالات و رفع ابهاماتی است که توسط اعضاء محترم جامعه مطرح خواهد شد.

نکات ذیل توسط  آیات  و حجج اسلام والمسلمین خاتمی، کعبی، بهشتی، وافی، حسینی خراسانی و مروی مطرح شد:

۱- شبهات در مورد قلّت کرونا در عراق در ایام تاسوعا و عاشورا و کثرت در ایران جواب داده شود.

۲- از تجربه کسانی که در عرصه درمان کرونا موفق بوده‌اند استفاده شود.

۳- آیا واکسن‌ها با توجه به جهش ویروس کرونا، مؤثر واقع می‌شوند.

۴- بر طرح شهید سلیمانی تقویت و تأکید صورت پذیرد و گروه‌های جهادی حمایت شوند.

۵- چرا در ورودی‌های کشور مثل دیگر کشورها سخت گیری صورت نمی‌پذیرد.

۶- خودباوری که در کلمات شما هست یک ارزش است. فرهنگ «ما می‌توانیم» فرهنگ قرآن است.

۷- تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب به جهت نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

۸- چرا نماز جمعه‌ها تعطیل است حال آن که جامعه متدینین بیشترین رعایت را داشته‌اند و وجه برگزاری کنسرت‌ها چیست؟

۹- برخی اظهارنظرهای همکاران شما درخصوص شهر قم، غیرمنصفانه بود.

۱۰- دولت قصد جدی در برخورد با معضل کرونا داشته باشد.

۱۱- کرونا در عین آن که زندگی مردم را مختل نمود و برخی از هموطنانمان را عزادار کرد، اما به طور غیرمستقیم باعث بروز برخی تغییرات مثبت در سبک زندگی مردم (کاهش برخی تشریفات اضافی در زندگی و ...) شد.

۱۲- همراهی روحانیت در عرصه کرونا با تعطیل کردن نماز جمعه و امثال آن، خود بهترین دلیل عدم تقابل علم و دین است.

سخنان دکتر نمکی وزیر بهداشت:

در ابتدا لازم می دانم از جامعه محترم مدرسین و در رأس آن رهبر معظم انقلاب در زمینه رعایت پروتکل ها و موازین بهداشتی تقدیر و تشکر نمایم.

رهبر معظم انقلاب همواره با رهنمودهای کارگشای خود ما را مورد حمایت قرار می دهند و هر کجا قصور یا تقصیری نیز داشته ایم، ایشان با بزرگ منشی ما را مورد تفقد قرار داده و می دهند.

* ارائه گزارشی از روند فعالیت های وزارت بهداشت در مدیریت ویروس کرونا

وقتی قدرت سرایت این ویروس را مشاهده کردم خود را برای طوفان های سهمگین آماده کرده و به همکاران نیز این هشدار را دادم تا آماده باشند.

هر چه از کرونا می گذرد، این ویروس به جای این که رو به خموشی برود، رو به چموشی حرکت می کند.

امروز نیز ویروس جهش یافته انگلیسی ما را بسیار نگران کرده است و برای مقابله با آن تمهیدات ویژه‌ای را اندیشیده‌ایم.

اعتقاد بنده بر این بوده و هست که مدیریت ویروس منحوس کرونا، ویترین توانمندی و آبروی جمهوری اسلامی است.

ما اعتقاد داریم تا زمانی که دعای خیر مادران و پدران شهدا و جانبازان در فضای جمهوری اسلامی وجود دارد، بیمه هستیم، از همین جهت تشویش و پریشانی نداریم؛ دل نگران هستیم، اما پریشان احوال نخواهیم بود.

* درماندگی و آشفتگی غرب در برابر شیوع ویروس منحوس کرونا

بعد از شیوع این ویروس تا کنون بحمدالله حتی یک مورد بیمار کرونایی و یا غیر کرونایی نداشته ایم که پشت درهای بیمارستان ها حیران باقی بماند؛ همچنین در این زمینه میان قومیت ها و مذاهب تفاوتی قائل نبوده و نیستیم.

آمریکا و اروپا در ایام کرونایی شدیدترین تحریم ها و فشارها را در زمینه های درمانی بر ما وارد کردند، از همین جهت رهبر معظم انقلاب می فرمایند نمی توان به این غربی ها اعتماد کرد؛ در روزهای اول شیوع ویروس منحوس کرونا حتی جلوی واردات ماسک و گان نیز از سوی غربی ها گرفته می شد و به فضل خدا در کمتر از دو ماه از وارد کننده به صادر کننده در این زمینه تبدیل شدیم.

* امروز در یکی از نقطه های روشن مدیریت کرونا قرار داریم

احمد المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و درمان چندی قبل اذعان کرد که دستاوردهای ایران در عرصه کرونا حیرت انگیز است؛ همچنین یکی از مؤسسات بین المللی برآورد کرده بود که تعداد مرگ و میر جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های نوامبر و دسامبر به بالای هزار و دویست نفر خواهد رسید، اما به فضل خدا امروز با طرح شهید سلیمانی، آمار فوتی های کووید ۱۹ را به دو رقمی کاهش داده ایم و همان موسسه با توجه به شاخص های میدانی اخیرا پیش بینی کرده تا فروردین آمار فوتی ها تک رقمی خواهد شد.

* کرونای جهش یافته انگلیسی

آنچه ما را نگران کرده، بحث کرونای جهش یافته انگلیسی است؛ این ویروس ۱۰ تا ۱۲ برابر قدرت سرایت دارد و انگلیسی ها در این زمینه به افکار عمومی در سطح بین الملل دروغ گفتند. این ویروس ریه بیماران را به شدت درگیر می کند و بسیار هم خطرناک است؛ ما همه توان خود را بر این گذاشته ایم که جلوی شیوع این ویروس را بگیریم و بحمدالله توفیقات بسیاری در این زمینه داشته ایم .گرچه در برخی شهرها نمونه های آن مشاهده شده است.

* تشکر ویژه از روحانیت معزز

از جامعه روحانیت معزز که در ایام کرونا، بیشترین همراهی را با ما داشتند تشکر ویژه می کنیم و به مردم اعلام می داریم که فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها از اهم مواردی است که باید به آنها عمل شود.

* نگاهمان در زمینه واکسن به داخل است

نگاه ما در زمینه واکسن به داخل است . ما این نگاه را در تجهیزات و دارو نیز داشته و داریم؛ خوشبختانه در زمینه واکسن، ۶ گروه پا به رکاب به صحنه آمدند که یکی از آنها مجموعه برکت بود که فاز نخست تست بالینی آن به شدت موفقیت آمیز بوده است و وارد فاز دوم و سوم خواهد شد؛ تا اوایل اردیبهشت تولید واکسن را به شکل انبوه خواهیم داشت.

* جز صفا و صمیمیت و دلسوزی از رهبری ندیده ام

طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب واکسن از غرب وارد نخواهیم کرد و اجازه چنین وارداتی را هم نخواهیم داد . اعتقادم این است که اگر رهبری تضعیف شد کل نظام تضعیف خواهد شد، از همین جهت همه توان خود را برای دفاع از ایشان به کار می گیرم؛ بنده جز صفا و صمیمیت و دلسوزی از رهبری ندیده ام؛ تنها نگرانی من این است که ایشان نسبت به یک موضوعی دل نگرانی داشته باشند .

در زمینه آمار ابتلا و فوتی های کرونایی باید بگوییم که مقرون به صحه ترین آمار جهان در زمینه کرونا، آمار ایران اسلامی است.

پاسخ های دکتر نمکی به سؤالات اعضای جامعه مدرسین:

- آمارهایی که از کشورهای دیگر منتشر می‌شود، واقعی نیست و مقرون  به صحه‌ترین آمار در جهان، آمار جمهوری اسلامی ایران است، این در حالی است که ما از برخی کشورهای همسایه مبتلایان به کرونا را درمان می‌کنیم و برای برخی تجهیزات درمانی ارسال می‌نماییم و البته نمی‌توانیم اعلام کنیم تا مبادا به روابط دیپلماتیک لطمه وارد شود.

- در خصوص هرگونه افراط چه در وزارت بهداشت و چه غیر آن جا، برنامه‌هایی اجرا کرده‌ایم تا مبادا این تفکرات نهادینه شود، ضمناً دانشجویان پزشکی را با سابقه پزشکی در ایران آشنا کرده‌ایم.

- این احتمال هست که واکسن‌ها نسبت به ویروس جهش‌یافته کمتر تأثیر داشته باشند، امّا به طور کلی هر کسی واکسن بزند در مقابل این ویروس از امنیت بیشتری برخوردار است.

- برخی پروتکل‌ها را که اصرار بر اجرایشان داریم متأسفانه اجرا نمی‌شود.

- در خصوص نماز جمعه‌ها به دنبال آن هستیم تا ضمن پرهیز از هرگونه اتهام به جامعه متدینین، شرایط برگزاری فراهم شود.

- متأسفانه برخی اظهارنظرها در خصوص هزینه‌های کرونایی جنبه انتخاباتی دارد.

- اقتصاد ایران در عرصه کرونا ۵۰ درصد کوچک شده است حال آن که انگلیس ۲۵ درصد کوچکی اقتصادش را تجربه می‌کند.

- برگزاری کنسرت را ممنوع اعلام کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha