جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با حجت الاسلام مقیمی معاونت پژوهشی حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه در فقه نظام رابطه فقه و نظام سازی تربیت مطرح است، گفت: ما امروز در مرحله طراحی فقه تربیت فردی هستیم، اما افق آینده ما فقه نظامی است که در راستای نظام سازی تربیتی حرکت کند. این رسالت مهم بر عهده طلابی است که در رشته فقه التربیه مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در آیین رونمایی از «طراحی رشته فقه التربیه سطح چهار» که به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در محل این موسسه و از طریق فضای مجازی برگزار شد، به تبیین معنا و مفهوم «فقه تربیت» پرداخت و اظهار داشت: «فقه تربیت» علم به احکام و تجهیزات شرعی در رابطه با رفتار تربیتی از مربی و متربی نسبت به فرد و جامعه بر اساس منهج اجتهادی معتبر است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: تربیت برای خود قلمروی دارد و فقه نیز در قلمرو حداقلی یا حداکثری خود تعریف می شود. وقتی به تعریف تربیت و فقه توجه می کنیم مشاهده می شود که در جاهایی این دو با هم تلاقی دارند و هم پوشانی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: رفتارهای برخاسته از مربی و متربی در مقام تربیت و ایجاد تحول در دیگری را زمانی که به منایع فقهی عرضه کنیم و بخواهیم حکم شرعی آنها را از منابع استخراج کنیم در اینجا فقه تربیت شکل می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به کارکردهای فقه تربیت، ابراز داشت: باید نقش و قلمرو هر کدام از والدین، خویشاوندان، استاد و افرادی که می توانند در تربیت متربی نقش آفرین باشند باید مورد توجه و مطالعه قرار بگیرد و این وظیفه ما است که مسائل مربوط به فقه تربیت را پیگیری نموده و بررسی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه در فقه نظام رابطه فقه و نظام سازی تربیت مطرح است، گفت: وقتی بخواهید برای تربیت نظام سازی کنید. نظام تربیتی برای فقه نظام مجموعه احکام و رفتار مربی و متربی بر اساس مبانی و در راستای اهداف تعریف شده خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به نظام سازی تربیتیِ فقه نظام، افزود: نظام تعلیم و تربیت در تعامل بین فقه و دیگر رشته های مرتبط طراحی می شود. البته ما امروز در مرحله طراحی فقه تربیت فردی هستیم، اما افق آینده ما فقه نظامی است که در راستای نظام سازی تربیتی حرکت کند. و این رسالت بر عهده طلابی است که در رشته فقه التربیه مشغول به تحقیق و پژوهش هستند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha