جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اربعین 1400

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب پیام مهم شهیدان را ابلاغ کردند

متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره چهار هزار شهید استان یزد که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش منتشر شد. حضرت آیت‌الله العظمی «سیدعلی خامنه‌ای» در این دیدار، با تحسین برنامه‌های زیبا و ابتکاری کنگره شهدای یزد مانند کاشت نهال، تهیه جهیزیه، درمان رایگان، تهیه بسته‌های معیشتی و فرهنگی، ختم قرآن و نامگذاری موالید به نیابت از شهیدان، مردم یزد را اهل ابتکار خواندند و افزودند: در دفاع مقدس نیز یزدی‌ها ابتکارهای زیادی همچون کَندن کانالهای زیرزمینی در عملیات با استفاده از هنر حفر قنات و یا ایجاد خیاط‌خانه‌های پرشمار و مشارکت زنان در تهیه لباس برای رزمندگان از خود نشان دادند. رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری اربعین شهدای قیام تبریز بوسیله مردم یزد در ۱۰ فروردین ۵۷ را نمونه‌ای دیگر از نقش‌آفرینی عظیم یزدی‌ها در مقاطع حساس برشمردند و گفتند: البته نقش شهید صدوقی در تحولات انقلاب و رهبری حرکت مردم یزد و همچنین در دوران دفاع مقدس فراموش‌نشدنی است و پس از ایشان نیز مرحوم خاتمی با سلامت نفس همان راه را ادامه دادند. ایشان با تأکید بر زنده نگه داشتن پیام شهیدان، خاطرنشان کردند: شهیدان در عالم بزرخ، زندگی مخصوصی دارند و پیام مهم آنها به کسانی که راهشان را ادامه دهند، بشارت به در امان بودن از ترس و اندوه است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این پیام امیدآفرین را در نقطه مقابل وسوسه‌های دنیاطلبان دانستند و افزودند: انگیزه شهیدان از حضور در میدان جهاد همچنان‌که در وصیت‌نامه‌های آنها موجود است، حمایت از انقلاب، امام بزرگوار، حجاب، دفع شرّ دشمن و هموار شدن راه نظام برای دستیابی به اهداف آن بود که باید مراقبت کرد این آرمانها به‌دست برخی افراد نفی و مخدوش نشود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود هزار شهید دانش‌آموز در بین شهدای یزد، گفتند: چهره‌های پر افتخار شهیدان باید به جوانان معرفی شود تا دانش‌آموزان امروز از هنر و کار بزرگ نسل قبل از خود آگاه شوند. ایشان با اشاره به برنامه مستمر دشمن برای مأیوس یا منحرف کردن جوانان از خط انقلاب، تأکید کردند: نباید اجازه داد وسوسه دشمن در جوانان اثر بگذارد و آنان را به خدمت بگیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر ثبت خاطرات والدین و همسران شهدا افزودند: خصوصیات و فضای خانواده‌هایی که فرزندان خود را با این انگیزه و ایمان بالا پرورش دادند، باید ثبت شود. رهبر انقلاب اسلامی در پایان با ابراز تأسف از افرادی که زیر سایه جمهوری اسلامی و به برکت مجاهدت شهیدان و رزمندگان در امنیت و آزادی زندگی، اما بر خلاف اهداف آن خونهای پاک فعالیت می‌کنند، گفتند: در مقابل این تلاشها، کار و تلاش در راه حق و شهیدان را مضاعف کنید.

علمای مسلمان سیاست یک بام و دوهوای فرانسه را محکوم کردند

اتحادیه بین المللی علمای مسلمان روز شنبه درخواست دولت فرانسه از امامان جماعت مساجد را برای تبلیغ ازدواج همجنسگرایان محکوم کردند و آن را یک استاندارد دوگانه علیه اسلام توصیف کردند. علی القراداقی ، دبیرکل این نهاد در یک پست فیس بوکی خطاب به مارلین اسکیاپا، وزیر شهروندی فرانسه، این درخواست را «تحریک آمیز» توصیف کرد و اظهار داشت که این فشارها علیه مسلمانان «از زندگی مسالمت آمیز در فرانسه حمایت نمی کند.» در ۲۳ مارس ، اسکیاپا در سخنان تلویزیونی گفت که امامان مساجد در فرانسه باید در خطبه‌های خود حق ازدواج افراد همجنس‌باز را به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند. القراداقی گفت: جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده است. تأثیر هر تصمیم منفی فراتر از انتظار تصمیم گیرنده است. وی خواستار احترام به «مقدسات جامعه و تعدد دینی آن» شد و اظهار داشت که بیانیه اسکیاپا همچنین قوانینی را نقض می‌کند و حمایت وی از همجنس‌گرایی نه تنها در اسلام بلکه با «تمام قوانین الهی» ممنوع است. وی توضیح داد: خانواده به معنای سنتی از یک مرد ، یک زن و فرزندان آنها تشکیل شده است و این یک تعریف طبیعی و قانونی است که توسط اعلامیه های بین المللی حقوق بشر پشتیبانی می‌شوداو از همجنسگرایی به عنوان «تعرضی» علیه طبیعت انسانی و معنای خانواده نام برد و به شدت آن را محکوم کرد. رهبر اتحادیه از مسلمانان در فرانسه خواست «تا از برای مقابله با هر اقدامی که حقوق بشر و از همه مهمتر آزادی مذهبی آن‌ها را محدود کند به قانون مدنی و موسسات مربوطه متوسل شوند.

مراسم های مذهبی ممنوع شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از پاندمی کرونا به عنوان یکی از حوادث بسیار مهم قرن نام برد و گفت: در ۴ ماه باقی مانده از فعالیت این دولت، مقابله با پاندمی کرونا و تلاش برای مهار این ویروس همچنان یکی ازاولویت‌های اصلی است. روحانی با بیان اینکه درطول ۱۴ ماه گذشته از شیوع بیماری کووید ۱۹، این ویروس نه از بین رفته و نه ضعیف شده است، گفت: امروز ساخت واکسن از اولویت‌های اصلی برای مهار این بیماری است و تجمعات و دورهمی ها باید همچنان به عنوان یک خطر تلقی شود. رئیس جمهور مقابله با ویروس، لغو تحریم‌های اقتصادی، معیشت مردم و تکمیل و افتتاح طرح‌های نیمه تمام را ۴ هدف مهم و اصلی در ماه‌های پایانی فعالیت این دولت برشمرد و افزود: دولت با همه توان به تلاش خود برای تحقق این ۴ هدف اصلی ادامه خواهد داد و حتما در ۴ ماه آینده شرایط قابل قبولی خواهیم داشتروحانی با بیان اینکه پاندمی کرونا برابر آمار رسمی تاکنون حدود ۳ میلیون قربانی گرفته که آمار واقعی بسیار بالاتر از این رقم است، اظهار داشت: مردم ایران در ۱۴ ماه گذشته علاوه بر مقابله با کرونا با تروریسم و جنگ اقتصادی تمام عیار نیز مقابله کرده اند و انصافا در این میدان با از خودگذشتگی و ایثار کادر درمان و مقاومت مثال زدنی مردم، کارنامه قابل قبولی به دست آمده است. رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر گاه ملت ایران با مشکلی مواجه شده قدرت ملی مردم تبلور یافته و به عبور از مشکلات کمک کرده است، تصریح کرد: ویروس کرونا سبک جدیدی از زندگی را پدید آورده است که ناچار از رعایت قواعد آن هستیم. این ویروس در ۱۴ ماه گذشته نه از بین رفته و نه حتی ضعیف شده و برعکس حتی جهش یافته و تهاجمی‌تر هم شده است. روحانی با اشاره به اینکه تاکنون داروی قطعی برای درمان این بیماری ساخته نشده است، گفت: موثرترین راه مقابله با این بیماری فعلا تزریق واکسن است که ساخت واکسن در داخل کشور و خرید و واردات واکسن از خارج از اولویت های اصلی ما در مقابله با این بیماری است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم باید با مشاهده کوچکترین علامت بیماری خود را قرنطینه کرده و به پزشک مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: اینکه کسی مبتلا به کرونا باشد و سر کار برود یا در اجتماعات و دورهمی ها حضور یافته و یا بدتر از آن، به مسافرت برود به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید قاطعانه با چنین متخلفانی برخورد شود. روحانی با بیان اینکه دستورالعمل های بهداشتی باید بیشتر از گذشته با دقت اجرا و رعایت شوند، گفت: هیچ دوگانگی در دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد و در تمام مبادی ورودی رسمی کشور با دقت تمام از ترددها مراقبت می‌شود. رئیس جمهور با اشاره به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: بر اساس مباحث و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری مراسم مذهبی در شهرهای آبی و زرد با رعایت دقیق پروتکل ها آزاد و در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ممنوع است و درمورد مراسم شب‌های قدر نیز با توجه به شرایط آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

استراتژی اربعین ۱۴۰۰ طراحی شد

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین از طراحی سه برنامه برای اربعین ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود سه احتمال برای اربعین سال جاری پیش‌بینی و بر همین اساس هم سه برنامه طراحی شده است. وی تشریح کرد: قدر مسلم همانند سال گذشته مراسم اربعین در عراق برگزار می‌شود و زائران عراقی در این مراسم حضور خواهند  داشت اما مسئله، حضور یا عدم حضور زائران ایرانی در این مراسم است. طرح اول ما این است که کرونا کنترل و امکان حضور زائران ایرانی همانند سال ۹۸ و قبل از آن فراهم شود. طرح دوم برای شرایطی طراحی شده که زائران ایرانی امکان حضور در اربعین را نداشته باشند و طرح سوم در صورتی است که امکان حضور محدود زائران ایرانی در اربعین فراهم شوداحمدی ابراز کرد: به طور کلی توجه و تمرکز بر فضای مجازی از برنامه‌های محوری ماست اما در صورتی که امکان حضور زائران ایرانی در اربعین فراهم نشود، این تمرکز بیشتر خواهدشد و بیشتر برنامه‌ها از جمله همایش‌ها و نشست‌ها را در فضای مجازی برگزار خواهیم کرد. وی در پاسخ به این سؤال که در صورت حضور محدود زائران ایرانی در اربعین آیا مشکلات سال گذشته رفع خواهدشد، گفت: سال ۹۹ اجازه حضور محدود زائران ایرانی در اربعین داده شد اما این مسئله دیر اعلام و زیرساخت‌های لازم برای حضور زائران ایرانی نیز فراهم نشد. دولت عراق مرزهای زمینی را برای تردد زائران باز نکرد و سفر هوایی به عراق نیز بسیار هزینه‌بر بود. ما تلاش داشتیم حضور بیش از ۱۰ میلیون نفری زائران عراقی حداقل از سوی اصحاب رسانه ایران پوشش داده شود اما امکان حضور تعداد کمی از خبرنگاران فراهم شد. وی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح حضور محدود زائران ایرانی در اربعین سال جاری، مشکلات سال قبل مرتفع و شرایط برای این حضور فراهم خواهدشد. احمدی در پایان گفت: برگزاری گسترده جشنواره عبرات، همایش‌های بین‌المللی، مسابقات تولید محتوا در فضای مجازی و ... با محور احترام به حاکمیت دولت عراق و مردمی باقی ماندن پیاده روی اربعین از دیگر برنامه‌های سال جاری کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین است.

انگلیس حجاب یک‌بار مصرف تولید کرد

یک شرکت تهجیزات پزشکی انگلیسی برای کمک به کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکان به ویژه زنان محجبه برای حفظ بهداشت و همچنین کمک به رعایت حجاب‌شان، مجموعه جدیدی از لباس «پی‌پی‌ای» یا همان « تجهیزات حفاظتی شخصی» با رعایت اصول فرهنگی اسلامی تولید کرده است که شامل حجاب یک بار مصرف نیز می‌شود. این لباس بهداشتی در حقیقت برای کمک به متخصصان پزشکی و کارمندان بهداشتی در انگلستان ایجاد شده است که با همه‌گیری ویروس کرونا در مبارزه هستند. پیت جارویس ، مدیرعامل شرکت کونتکس به خبرنگاران در این باره گفت: ما به سرعت متوجه شدیم که پی‌پی‌ای مناسب فرهنگی - به ویژه پوشش سر - برای کسانی که دارای اعتقادات مذهبی یا فرهنگی هستند در دسترس نیست. وی گفت: در واقع ، این فقط به محیط‌های پزشکی محدود نمی‌شود ، برای هر موقعیتی که موها باید پوشانده شوند مانند آزمایشگاه‌های تحقیقات علمی و مناطق آماده‌سازی غذا نیز به آن نیاز است. بنابراین رویکرد نوآورانه و آینده نگرانه به ما اجازه داد محصولاتی با عنوان «لباس بهداشتی مناسب فرهنگی» را برای متخصصان پزشکی و بهداشتی در سراسر انگلستان گسترش دهیم. این مقام شرکت خاطرنشان کرد: ما مفتخریم که توانسته‌ایم در طول مبارزه با شیوع کرونا، تجهیزات محافظتی با کیفیت مناسب را در اختیار پرسنل پزشکی قرار دهیم، تجهیزاتی که کار آنان را آسان‌تر کرده و برای کسانی که از نظر فرهنگی-مذهبی متفاوت هستند، احساس راحتی بیشتری ایجاد کند. گفتنی است این حجاب محافظتی یک بار مصرف بوده، اما کاملاً قابل بازیافت است.

سنگاپور سفر دریایی تفریحی حلال راه اندازی کرد

نخستین کشتی تفریحی حلال و مسلمان پسند توسط کمپانی «ورد دریم» متعلق به سنگاپور راه‌اندازی می‌شود. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، این شرکت سنگاپوری از آغاز به کار کشتی تفریحی اسلامی با مضمون عید سعید فطر (که در زبان محلی به آن هاری رایا گفته می‌شود) در ماه می ۲۰۲۱ خبر داد. قرار است در این کشتی تفریحی میهمانان از جشن‌های سالانه آشپزی و سرگرمی در اعیاد سالانه مسلمانان در نخستین سفر تفریحی دریایی حلال و مسلمان پسند در آسیا و اقیانوسیه لذت ببرند. میشل گوها رئیس کشتی تفریکی «دریم» گفت: از زمان راه اندازی تجارت مسلمان پسند و حلال در کشتی «ورد دریم» در دسامبر سال گذشته، با استقبال مثبتی در بازار مواجه شدیم که بسیار دلگرم کننده بود. به همین دلیل با خرسندی اعلام می‌کنیم که امسال برای نخستین بار قصد داریم سفرهای دریایی ماه رمضان و هاری رایا را در این کشتی برگزار کنیم، جایی که مهمانان می‌توانند در دریا از تعطیلات بدون دردسر لذت ببرند و نیازهای مذهبی آن‌ها نیز کاملا برآورده شود. وی افزود: ما اعیاد و مراسم اسلامی را برگزار می‌کنیم همچنین تجربیات استثنایی سفر دریایی را به سبک زندگی اسلامی برای میهمانان تامین می‌کنیم و متعهد هستیم تا تعطیلات خوبی برای آنان رقم بزنیم. به گفته وی، برای کمک به روزه داری در ماه مبارک رمضان، یک وعده غذای مخصوص برای سحری در بخش اختصاصی حلال در زمان‌های تعیین شده از ۱۳ آوریل تا ۱۲ می ۲۰۲۱ در این کشتی ارائه خواهد شد. جشن پایان ماه رمضان نیز به صورت دو جشنواره ویژه در ۱۶ و ۲۳ می برگزار شده که قرار است حاوی فعالیت‌های سرگرم کننده متعدد برای مسافران با درنظرگرفتن نیازهای مذهبی مختلف آنان باشد. برای تقویت روحیه رمضان، از طریق اعمال خیریه، کشتی تفریحی همچنین تفاهم‌نامه‌ای با یک ابتکار خیریه با نام «جمعیت سنگاپور» امضا کرده و از این طریق کمک‌های خیرخواهانه در طول سال برای حمایت از جوامع مستضعف در سنگاپور جمع آوری می‌شوند.

آستان قدس برای مسابقه بین‌المللی الرضوان فراخوان داد

جایزه بین‌المللی الرضوان به همت مرکز قرآن کریم و همکاری مرکز بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. الرضوان جایزه‌ای دوسالانه و جهانی برای تکریم معلمان، مدرسان و مربیان قرآنی است که در محدوده محل فعالیت خودشان الگوی عمل به قرآن به حساب می‌آیند. این عزیزان مأنوس‌ترین افراد با کلام الهی هستند و در همه محیط‌های زندگی مسلمانان از جلسات خانگی قرآن و مهدکودک‌ها تا مساجد، مکاتب، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مؤسسات قرآنی و... حضور دارند. عمل به قرآن، تأثیر آموزش قرآن را چندین برابر می‌کند. از این رو تکریم چنین معلمانی، تکریم قرآن و جایگاه قرآن در زندگی و سرنوشت مسلمانان است. * جوایز جشنواره الرضوان سه نفر اول تندیس جشنواره و کمک هزینه سفر حج به مبلغ ۳۰۰۰ یورو تندیس جشنواره و ۵ روز اقامت در مشهد همراه با خانواده برای ۳۰ نفر تندیس جشنواره و ثبت در کتاب سه زبانه منتخبان جایزه بخش جوایز ویژه شامل ۵ تشکل فعال در معرفی معلمان هر کدام ۱۰۰۰  ۲۰ شاگرد قدرشناس هر کدام ۵ روز اقامت در مشهد به همراه خانوادهعلاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره قرآنی الرضوان به نشانی www.rezwanaward.com مراجعه کنند.

پلیس فتا به خانم‌ها هشدار داد

سرهنگ مرتضی پاشایی رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا درباره مزاحمت‌های تلفنی با سوء استفاده از تصاویر کاربران، اظهار کرد: بارها توصیه کردیم اگر کاربران علاقه‌مند هستند که تصاویر شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی خودشان استفاده کنند، حتما پنل‌های امنیتی را رعایت کنند و دایره افرادی که دسترسی به تماشای تصاویر شخصی را دارند باید محدود کنند. وی افزود: افراد پیج‌های شخصی خودشان را در حالت عمومی قرار ندهند چراکه افراد ناشناس وارد پیج هایشان شده و با استفاده از عکس هایشان اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می‌کنند. سرهنگ پاشایی تصریح کرد: درحال حاضر پرونده‌هایی درخصوص مزاحمت‌های اینترنتی به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود فردی با سوء استفاده از تصاویر دیگران، اقدام به مزاحمت می‌کنند در این خصوص بیشتر خانم‌ها طعمه هستند و مجرمان با سوء استفاده از تصاویر خانم‌هایی که حجاب متعارف ندارند اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. معاونت اجتماعی پلیس فتای ناجا ادامه داد: توصیه ما به شهروندان این است که در شبکه‌های اجتماعیشان تصاویری را به اشتراک گذارند که از سوی مزاحمان اینترنتی مورد سوء استفاده قرار نگیرند. وی خاطرنشان کرد: افراد گاهی با کنار هم قرار دادن تصاویر کاربران اقدام به بدنام کردنشان می‌کنند و گاهی با استفاده از تصاویر دیگران پیج جدید راه اندازی می‌کنند و برای مقاصد شوم استفاده می‌کنند.

مساجد انگلیس استراتژی دولت را رد کردند

مساجد و سازمان های مشهور جامعه مدنی مسلمانان در انگلیس اعلام کردند که برنامه «بررسی استراتژی جلوگیری از تروریسم دولت» را به خاطر انتصاب «ویلیام شاکروس» به عنوان مسئول و رئیس این برنامه تحریم می کنند. در بیانیه ای ، ائتلاف بیش از 450 سازمان و 90 شخصیت برجسته جامعه از جمله علما و دانشگاهیان مسلمان تاکید کردند که شاکروس سابقه خصومت با اسلام و مسلمانان را دارد. این بیانیه می افزاید : هیچ گونه بررسی جدی و انتقادی نمی تواند از سوی شخصی که دارای چنین سابقه ای است ،انجام شودذ بلکه باید انتظار داشته باشیم که چنین شخصی سیاست های سختگیرانه نسبت به مسلمانان را افزایش دهد. این ائتلاف در بیانیه اش تصریح کرد که بنابراین اگر سازمان های اسلامی این برنامه را تایید کنند قدرت آن برای اجرای سیاست های آسیب رسان تر در جامعه تقویت می شود. سازمان هایی که این بیانیه را امضا کردند شامل فدراسیون جوامع اسلامی دانشجویی ، انجمن مسلمانان انگلیس ، انجمن وکلای مسلمان و کمیسیون حقوق بشر اسلامی و همچنین سازمانهای منطقه ای نمایندگی مساجد در انگلیس و اسکاتلند هستند. این تحریم دومین تحریمی است که از زمان انتصاب بحث برانگیز شوکراس برای ریاست برنامه «بررسی استراتژی جلوگیری از تروریسم دولت» انجام شده است. ماه گذشته ، سازمان های برجسته حقوق بشر و آزادی های مدنی از جمله عفو بین الملل و لیبرتی گفتند که آنها به خاطر نگرانی های ناشی از استفاده دولت از این فرآیند برای شستشوی مغزها این برنامه را تایید نمی کنند.

بیت آیت الله سیستانی از دانشنامه جهاد کفایی رونمایی کرد

سید احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا از رونمایی از دانشنامه فتوای جهاد کفایی این مرجع شیعی همزمان با هفتمین سالگرد صدور فتوا خبر داد. الصافی هشتم فروردین ماه در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز صدور فتوای جهاد کفایی گفت: هفت سال پیش در چنین روزی مرجعیت عالیقدر فتوای مبارک جهاد کفایی را برای مقابله با گروه تروریستی داعش صادر کرد که با استقبال سریع مردم در همه سطوح رو به رو شد. وی افزود: در مقطعی که فتوا صادر شد، شرایط به صورت کامل مهیا نبود اما خیلی زود صفوف برادران رزمنده با همراهی همه ارگان‌های نظامی و امنیتی تشکیل و عازم جبهه‌های نبرد شد. وی افزود: پس از صدور فتوای جهاد کفایی صفوف برادران مجاهد تشکیل شد و وضعیت نظامی به شکلی کارآمد در بیرون راندن گروه تروریستی داعش نقش‌آفرین بود. این دانش‌نامه، نخستین دانش‌نامه‌ای به شمار می‌رود که فتوای آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر دینی را مستندسازی کرده است، فتوایی که منجر به بیرون راندن گروه تروریستی داعش از عراق شد.

ترک ها نسخ قرآن کریم را به آفریقا سرآزیر کرد

جمعیت کمک بشردوستانه و خیریه ترکیه از توزیع بیش از ۷۰۰ هزار نسخه قرآن در میان طلاب علوم دینی قاره آفریقا از سال ۲۰۱۷ تاکنون خبر داد. علی عثمان اصلانچی، نماینده این جمعیت در استان ازمیر واقع در غرب ترکیه در این باره اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم همواره در کنار ملت‌های در رنج و محروم قاره آفریقا باشیم. وی افزود: مسلمانان در قاره سیاه به قرآن کریم نیاز دارند و کودکان این منطقه از جهان با استفاده از لوح‌های چوبی ادامه تحصیل می‌دهند. اصلانچی در ادامه تصریح کرد: جمعیت کمک بشردوستانه و خیریه ترکیه ۷۲۲ هزار و ۹۹۹ نسخه قرآن و ۲۴۲ هزار و ۴۵۰ نسخه سوره یاسین را از سال ۲۰۱۷ تاکنون در آفریقا توزیع کرده است. وی همچنین بیان کرد: حدود ۱۲۶ هزار از این قرآن‌ها در نیجر و بورکینافاسو توزیع شده است و این اقدام با حمایت جامعه ترکیه در تمامی روستاهای قاره آفریقا ادامه خواهد یافت.

مسجد الحرام افطار و اعتکاف را لغو کرد

تولیت امور مسجدالحرام و مسجد النبی در بیانیه‌ای از لغو برگزاری مراسم افطار و اعتکاف در مسجدالحرام در طول ماه رمضان امسال خبر دادند. تولیت امور مسجدالحرام و مسجدالنبی در این بیانیه برگزاری مراسم جمعی افطار در مسجدالحرام در ماه رمضان امسال را برای دومین سال متوالی ممنوع اعلام کرد و این تصمیم همانند سال گذشته در راستای مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ شده است. به گفته مسئولان سعودی، زائران مسجدالحرام بسته‌های شخصی افطار دریافت خواهند کرد. آنها همچنین می‌توانند برای افطار خود تعدادی خرما همراه داشته باشند؛ اما آوردن خرما و غذا به داخل مسجدالحرام برای توزیع در میان نمازگزاران ممنوع است. پیش از این مقامات عربستان از اتخاذ تدابیر بهداشتی در ماه رمضان و از سرگیری توزیع بطری آب زمزم میان زائران خبر داده بودند. براساس تدابیر جدید، مسجد الحرام ۱۰ بار در روز با استفاده از ۶۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده پاکسازی می‌شود. همچنین ۳۰ دوربین حرارتی میزان تب زائران خانه خدا در ماه رمضان را اندازه‌گیری می‌کنند.

پاپ مراسم عید شعانین را برگزار کرد

پاپ فرانسیس در مراسم عید شعانین در کلیسای سن پیترو که به دلیل محدودیت های کرونایی تقریبا از جمعیت خالی بود گفت: شیطان از همه گیری کرونا بهره برداری می کند. پاپ در موعظه خود گفت: ما سال گذشته شوکه شدیم و امسال بیشتر در معرض فشار قرارگرفته ایم در حالی که بحران اقتصادی شدیدتر شده است. وی افزود: شیطان از این بحران برای گسترش دودلی، ناامیدی و اختلاف بهره برداری می کند در حالی که همه گیری باعث رنج های جسمی، روحی و روانی شده است. مراسم عید شعانین قبل از شیوع کرونا با حضور جمعیت بسیار زیادی برگزار می شد وهمواره کلیسای مذکور مملو از جمعیت می شد.

کرسی‌های تدریس و تلاوت محله‌محور تشکیل شدند

سمیه حاجعلی، حافظ و قاری قرآن، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات، اولین بانوی رتبه‌آور جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت قرآن کریم است که توانست در سال ۸۳، رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن و همچنین جشنواره قرآن دانشجویان کشور را کسب کند. وی در گفت‌وگو با ایکنا، بر برپایی کرسی تلاوت تدریس ویژه قاریان و حافظان ممتاز هر محله، با بهره‌گیری از فضای مساجد و حسینیه‌ها و تربیت نیروهای متخصص تأکید کرد و از عدم پراکندگی جلسات قرآن در سراسر تهران و حتی کشور گلایه‌مند بود. حاجعلی درباره نیازهای آموزشی جوانان علاقه‌مند به عرصه قرائت و حفظ و مشکلات پیش روی آنها گفت: پراکندگی جلسات قرآن در سراسر تهران یا سایر استان‌ها یکی از مهمترین مشکلات است به گونه‌ای که جلسات قرآن فقط در برخی از مناطق تهران، متمرکز شده است، باید تدابیری اندیشیده شود تا پراکندگی جلسات را در کل تهران یا در سطح کشور، شاهد باشیم تا همه علاقه‌مندان به جلسات بتوانند به سهولت به آن دسترسی داشته باشند. این حافظ کل ادامه داد: در این زمینه می‌توان با بخش فرهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد تعاملی انجام شود، به طوری که در هر محله، کرسی تدریس و تلاوت برای یکی از قاریان ممتاز در مکان مساجد برگزار شود، تا از سویی نیاز نباشد افراد علاقه‌مند در آن محله، برای بهره‌مندی از کلاس‌های قرآن و محافل به سایر محله‌ها بروند و از سوی دیگر از مرکزیت مناطقی که با حجمی از جلسات قرآن روبرو هستند، کاسته و این امر موجب پراکندگی جلسات در سراسر تهران می‌شود از جهت دیگر نیز عرصه برای تدریس و تلاوت قاریان و حافظان جوان‌تر فراهم می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن الکریم یا سایر دستگاه‌های قرآنی کشور نباید متولی این امر باشند؟ بیان کرد: در زمینه جلسات قرآن، به نظرم، سازمان دارالقرآن می‌تواند با همکاری کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، تعامل داشته باشند، چرا که ما نیازمند نیروی متخصص در زمینه تدریس قرائت و حفظ هستیم. خیلی از قاریان و حافظان ممتاز را باید وارد عرصه تدریس کنیم. به معنای واقعی نیز جلسات قرآن در سطح مساجد محله‌ها، محدود است و بعضا نیز شاهد برگزاری جلسات قرآن با معلمان غیر متخصص هستیم. حاجعلی افزود: به ویژه در بخش بانوان، شاهد برگزاری این جلسات با مدرسانی هستیم که تسلط کافی را ندارند و به شیوه قدیمی و مکتب‌خانه‌ای جلسات را اداره می‌کنند، بنابر این مهم، اختصاص فضای تدریس به جوانان قرآنی است که این امر با همکاری نهادهای قرآنی محقق می‌شود و فضای آن نیز، محدود به مساجد نشود، حتی می‌توان از فضای حسینیه‌ها (که در طول سال به غیر از ایام محرم یا اعیاد و عزاداری‌ها مراسمی ندارند) نیز استفاده کرد تا به این طریق نخبگان قرآنی محلی نیز معرفی شوند. به مانند کشور مصر که هر قاری کرسی تدریس و تلاوت برای خودش دارد، البته در حال حاضر که شرایط کرونایی است و برگزاری و تشکیل جلسات قرآن کم شده است و بیشتر در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود. این مدرس قرآن در پاسخ به این سؤالی که چه میزان اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور در تربیت نسل جدید قرآنی اثرگذار هستند، اظهار کرد: نقش آنها خیلی مهم و حیاتی است. این پیشکسوتان قرآنی هستند که با انتقال سرمایه‌هایی از تجربیاتشان به نسل جوان‌تر و به عنوان رابط، اثرگذار هستند. وی با تأکید بر ضرورت فضا دادن پیشکسوتان به جوانانی که در این عرصه رشد می‌کنند، ادامه داد: پشتیبانی و تشویق و ترغیب قاریان و حافظان نوجوان و جوان تربیت شده در این عرصه از سوی همین پیشکوستان، مهم است. معتقدم در زمینه کرسی تدریس جوانان می‌توان با فعالیت در کنار اساتید از نکات آموزشی و فنون تدریس آنها بهره‌مند شد، چرا که در سطح جامعه نیاز به معلم قرآن متخصص زیاد است، اما به نظرم میدان دادن به قاریان ممتاز در حوزه کرسی‌های تلاوت و محافل است و اینکه در عرصه داوری‌ نیز به جوان‌ترها فضا داده شود، چرا که نیاز است که جوان‌ترها در این عرصه وارد شوند. حاجعلی درباره نقش جلسات سنتی قرآن در این امر بیان کرد: تشکیل جلسات سنتی آموزش قرآن به جهت چهره‌ چهره بودن و منش و برخورد استاد و قرآن‌آموز، لازم است و آن فضای آکادمیک، نمی‌تواند به اندازه کافی جوابگو باشد، یعنی محدود کردن جلسات قرآن به جلسات آکادمیک، اشتباه است، بلکه معتقدم این دو مکمل هم‌دیگر هستند و با هم منافاتی ندارد. این قاری قرآن درباره نقش رسانه‌ها در معرفی جوانان قرآنی به سطح جامعه اظهار کرد: قطعاً رسانه‌ها به دلیل بُعد خبری که دارند، می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند، اما متأسفانه رسانه در معرفی بانوان فرهیخته قرآنی خیلی موفق نبوده‌ است و بعضا نیز شاهد هستیم که بانوان قرآنی دچار گمنامی هستند. البته منکر این نیستم که کارهایی در این زمینه انجام شده، اما موفقیت نداشته است و باید تلاش شود که بانوان قاری و حافظ جوان و نوجوان در کنار معرفی قاریان و حافظان آقا، استفاده شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا آینده‌نگری در مورد پرورش قاریان کشور شده است یا خیر؟ تصریح کرد: بحث قرآن، بحث فرهنگی است به این معنا که اگر قاری و حافظ قرآن تربیت می‌کنیم، خود اینکه، فرد با قرآن مأنوس می‌شود، موضوعیت دارد و اینکه دنبال کاری برای وی باشیم و به دنبال درآمد مالی باشیم و ... مد نظر نیست، البته اینها خوب است، اما در این مورد، هنگامی که فرد را قرآنی تربیت می‌کنیم و مؤانستش با قرآن و اینکه در خانواده خود این فضا را ایجاد می‌کند و میزان اثرگذاری آن در اطرافیانش، مهم است و اگر کرسی رسمی تلاوت و تدریس هم برای او در نظر گرفته شود، خوب است. حاجعلی درباره مشکلات پیش روی فعالیت جوانان قرآنی کشور به ویژه در عرصه بانوان اظهار کرد: اگر جلسات تخصصی قرآن در نظر گرفته می‌شود، اینگونه نباشد که مخاطبان این جلسات صرفاً آقایان باشند، بلکه حتما بانوان نیز مشارکت داشته باشند. از سوی دیگر معتقدم هر مقطع زمانی به طور مثال هر دو سال یکبار، معلمان و مدرسان قرآنی نیاز به بازآموزی و به‌روزرسانی آموخته‌هایشان دارند و توجه به این امر مهم است.

تظاهرات «جمعه خشم» آغاز شد

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مسالمت‌آمیز، آزادی زندانیان سیاسی را خواستار شده و ادامه بازداشت آنان را محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین، آزادی زندانیان سیاسی با توجه به شیوع ویروس کرونا در زندان‌های آل‌خلیفه را ضروری دانستند. این در حالی است که پیش از این، علمای بحرین در اطلاعیه‌ای از عموم مردم خواسته بودند که در تظاهرات مسالمت‌آمیز امروز شرکت و یکپارچه از خانواده‌های اسیران حمایت کنند. در همین حال فعالان بحرینی به منظور اعلام همبستگی با زندانیان سیاسی و تأکید بر حق آنان برای آزادی فوری هشتگ #جمعة_غضب_الأسری (جمعه خشم اسیران) را ایجاد و همرسانی کردنداین درحالی است که فعالان سیاسی در بحرین از وخامت وضعیت سلامتی و روانی زندانیان سیاسی در این کشور خبر می‌دهند. در همین راستا، «محمد الصالح»، فعال سیاسی بحرینی در برنامه «حدیث البحرین» در این باره گفت: مقصد بیشتر زندانیان دربند زندان‌های رژیم آل‌خلیفه پس از زندان قبرستان است و برخی نیز از زندان آزاد شده، اما با سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند. وی تأکید کرد: بحران داخل زندان‌های آل‌خلیفه بحرانی برنامه‌ریزی شده است، زیرا مدیران زندان‌ها در مراکز امنیتی آمریکا و بریتانیا آموزش می‌بینند و روش برخورد با زندانیان و فرار از فشارهای بین‌المللی و محکوم کردن‌های حقوق بشر را به خوبی آموخته‌اند. محمد الصالح تأکید کرد: مدیریت زندان‌های بحرین به هیچ گروهی اجازه بازدید از زندان مرکزی بدآوازه جو را نمی‌دهد و این روش راه‌کارهای حل بحران را مشکل می‌کند. این فعال سیاسی بحرین خواهان تلاش‌های بین‌المللی برای آزادی زندانیان سیاسی شد و تاکید کرد حق این زندانیان، آزادی بدون شرط است. همچنین دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد که در حال حاضر زندان‌های بحرین در زمینه ارائه خدمات دچار اختلال پزشکی است و این موضوع می‌تواند خطر شیوع ویروس را تشدید ‌کند، زیرا بیشتر زندانیان به رغم داشتن مشکلات جدی سلامتی از جمله بیماری سرطان از توجه و مراقبت‌های پزشکی محروم هستند.  افزون بر این، تعداد زیادی از زندانیان عقیدتی بحرین در سال ۲۰۱۹ دست به اعتصاب غذا زدند که موجب ضعف بدنی بسیاری از آن‌ها شده است و این موضوع می‌تواند آن‌ها را در مقابله با کرونا بسیار تهدید کند.

رادیو قرآن قطر، آماده استقبال از ماه رمضان شد

عبید محمد الشمری، معاون رادیو قرآن کریم قطر گفت که  آمادگی‌ها و برنامه‌های فنی و غیره برای تکمیل طرح برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال در این کشور که از هشت ماه پیش تاکنون شروع شده تکمیل و تلاوت‌های مختلف قرآن با حضور قاریان برجسته نیز برای ارائه در چارچوب این برنامه‌ها آماده شده است. الشمری گفت: بر اساس این طرح آماده شده برای استقبال از ماه مبارک رمضان، جمع بزرگی از شیوخ، مبلغان و علمای برجسته با رادیو قرآن قطر همکاری می‌کنند و برنامه‌های متنوعی به شکل زنده یا ضبط شده با محتوای قرآنی، علمی، تبلیغی، تربیتی، اجتماعی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف و مقاصد ماه روزه‌داری تولید شده است. از سوی دیگر شیخ مال الله عبدالرحمن الجابر، رئیس اداره تبلیغات و ارشاد دینی وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر نیز گفت که این وزارتخانه درصدد است شش مرکز جدید به عنوان مقرهایی دولتی برای مراکز آموزش قرآن بانوان راه‌اندازی کند. قرار است این مراکز به جمع ۲۲ مرکز دولتی حفظ قرآن کریم مختص زنان افزوده شود که بیش از پنج هزار فراگیر اعم از مادران و دختران جوان از برنامه‌های ویژه قرآنی که به شکل مجازی یا آموزش حضوری ارائه می‌شود، از آن استفاده می‌کنند. او تأکید کرد: وزارت اوقاف قطر با افتتاح مراکز قرآنی در شهرها و روستاهای مختلف قطر و استفاده از حافظان و ناظران شایسته در زمینه قرآن کریم برای موفقیت کار آموزشی و تربیتی دینی در این مراکز تلاش می‌کند و تاکنون شمار این مراکز دولتی برای زنان و مردان در قطر به ۱۶۲ مرکز می‌رسد که بیش از ۲۲ هزار فراگیر زن و مرد از سنین مختلف در آن شرکت می‌کنند و به دروسی نظیر حفط قرآن، ختم قرآن، تلاوت و برنامه‌های آموزش علوم قرآنی و فعالیت‌های قرآنی مختص زنان مشغول می‌شوند الجابر تصریح کرد که در شرایط همه‌گیری کرونا نیز همچنان بالغ بر ۱۶ هزار فراگیر زن و مرد در ۱۴۰ مرکز در دو نوبت صبح یا بعد از ظهر مشغول تحصیل هستند.

حوزه علمیه درگذشت حجت‌الاسلام محامی را تسلیت گفت

آیت الله اعرافی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محامی را تسلیت گفت. آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمد محامی  را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت روحانی پارسا و جانباز شکیبا ومبلغ فداکار حضرت حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد هادی محامی طاب ثراه مایه اندوه فراوان شد، فقدان آن مرحوم را به همه بازماندگان و وابستگان محترم بویژه همسر گرامی، فرزندان محترم ، خواهران و برادران ارجمند ، جناب مستطاب آقای حاج محمد مهدی محامی دام عزه و حضرت مستطاب آقای حاج مرتضی بختیاری دامت توفیقاته تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و علو درجات آن فقید سعید و والد معظم ایشان مرحوم آیت الله محامی قدس سره الشریف و صبر و شکیبایی و آرامش و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند مهربان خواستارم.

«مبلغین» پا به فضای مجازی گذاشتند

حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای معاونان حوزه علمیه فارس که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه فارس با توجه به فعالیت ها امید به آینده را بیشتر کرده است، اظهار کرد: تلاش های مطلوبی در بخش های مختلف حوزه در سال گذشته صورت گرفته است از این رو تا حد امکان حمایت ها را انجام خواهیم داد. وی در ادامه اضافه کرد: در یک مرحله از گام دوم قرار داریم که حوزه ها باید نقش خود را در بخش های اجتماعی و سیاسی باز تعریف کنند. البته اگر در این تحولات فضا را نشناسیم و متناسب عمل نکنیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد. نماینده ولی فقیه در فارس عنوان کرد: حوزه را باید محیط عالمان دینی اسلام قرار دهیم، البته کار سنگینی بوده و شیطان در کمین است، اما باید تلاش کرد، تبلیغات سوء حتی از چیزی که وجود ندارد هم صورت می گیرد، از این رو باید تا حد توان تلاش ها را ادامه داد. وی در خصوص تبلیغ نیز افزود: تبلیغ دین کار روحانیت است، لذا باید تبلیغ در فضای مجازی نیز ساماندهی شود.

موسسه آموزشی و پژوهشی نفحات فراخوان داد

موسسه آموزشی و پژوهشی نفحات در راستای تشکیل گروه های علمی پژوهشی برپایه حکمت اسلامی از میان برادران واجد شرایط در دو سطح، تعداد محدود دانش پژوه و پژوهشگر می پذیرد. این پژوهشگران در چهار گروه علوم اجتماعی، فلسفه و دانش های طبیعی، علم النفس و فلسفه ذهن، علوم تربیتی جذب می شوند. تربیت محقق در راستای تامین نیازمندی‌های حکمی تمدن نوین اسلامی، امتداد بخشی به حکمت اسلامی در راستای تولید دانش و پاسخگویی به نیازها و پرسش های روز در حیطه حکمت اسلامی از جمله اهداف این گروه های علمی است‌. اشتغال به درس حوزه علمیه، اتمام کتاب بدایة الحکمة، قبولی در مصاحبه از شرایط سطح یک و اشتغال به درس خارج، اتمام کتاب نهایه الحکمه و اشتغال به دروس حکمی در سطح بالاتر و قبولی در مصاحبه شغلی از جمله شرایط سطح دوم است. آزمون شرایط می‌توانند تا ۱۳ فروردین با مراجعه به آدرس http://elearn.nafahat-eri.ir فرم محدودیت را تکمیل کنند؛ گفتنی است زمان‌مصاحبه طلاب واجد شرایط متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری آغاز شد

فرماندار قم، اعلام کرد که همزمان با سیزدهم فروردین ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در قم آغاز شده است. به گفته فرماندار قم، ثبت نام از داوطلبان این دوره از انتخابات از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۱۳ فروردین آغاز و تا ساعت ۱۸ روز ۱۹ فروردین ادامه دارد. ثبت نام از داوطلبان به صورت حضوری در فرمانداری و یا ستاد انتخابات کشور انجام می‌شود. هر یک از حوزه‌های انتخابیه تهران، خراسان رضوی و مازندران هم می‌توانند با مراجعه به فرمانداری قم در انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کنند. داوطلبان باید در زمان مراجعه به محل ثبت نام اصل و فتوکپی شناسنامه عکسدار و کارت ملی، دو قطعه عکس ۴*۶ را به همراه داشته باشند و نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه اقدام کنند. گفتنی است، با رحلت آیت الله محمد یزدی، مردم قم می بایست در انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 28 خردادماه برگزار می شود، یک نفر را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کنند.

آیت الله اعرافی به مسئولین تذکر داد

آیت الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه های نماز جمعه قم، به انتخابات مهم ریاست جمهوری سال 1400 اشاره کرد و گفت: کاندیداهای ریاست جمهوی با برنامه های جدید و مؤلفه هایی که رهبر معظم انقلاب از دولت اسلامی انتظار دارند، وارد صحنه انتخابات شوند. وی با بیان اینکه انتخابات لیله القدر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود، ابراز داشت: مردم با حضور حداکثری در صحنه انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح و کارآمد در جهت توسعه و آبادانی کشور تلاش کنند. آیت الله اعرافی بر ضرورت توجه و نظارت مسؤولان بر گرانی افسار گسیخته کالاها و اجناس تأکید کرد و گفت: دولتمردان به جای مطرح کردن مباحث حاشیه ای و غیرضروری به مسأله معیشت مردم و کنترل گرانی و کمبود کالاها در بازار توجه کنند. عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: مسؤولان دولتی به جای طرح مسائلی که خلاف نظر رهبر معظم انقلاب بوده، برای تحقق شعار سال و رفع موانع تولید در کشور تلاش کنند. وی در ادامه با اشاره به امضای سند همکاری 25 ساله ایران و چین، گفت: این سند همکاری برنامه راهبردی و کلی است که جزئیات آن با هماهنگی و تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. آیت الله اعرافی، امضای سند راهبردی ایران و چین را حاکی از هوشیاری مسؤولان بالادستی نظام توصیف کرد و افزود: همکاری ایران با چین سبب شکست نقشه های شوم استکبار جهانی و شکست تحریم های ناعادلانه از سوی غربی ها خواهد شد؛ از این رو ترسوها، خائنان و غرب گرایان از امضای این سند راهبردی در هراسند و با آن مخالفت می کنند. آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود، به دولت تاجیکستان برای محدودیت هایی که برای طلاب و دانشجویان تحصیل کرده در ایران و شهر قم در نظر گرفته هشدار داد و گفت: گزارش های نامناسبی از آزارها و اذیت های دولت تاجیکستان با طلابی که در قم تحصیل کرده‌اند به گوش می‌رسد که باید دستگاه دیپلماسی کشور این مسأله را به طور جدی پیگیری کند. امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان به سالروز شهادت آیت الله صدر اشاره و ابراز داشت: حوزه نجف و قم جایگاه علمی و شخصیتی آیت الله شهید صدر را به درستی نشناخته است و ایشان در برابر اندیشه های اقتصادی و فلسفی غرب ایستادگی کرده و همچنین در اصول، فلسفه و اقتصاد اسلامی به نوآوری‌های جدید دست پیدا کرده بود. وی با بیان اینکه شهید صدر نمونه ای از استاد اخلاق برای حوزه و دانشگاهیان بوده، اظهار کرد: آیت الله شهید صدر دارای روحیه انقلابی و مبارزاتی بوده، به گونه ای که بارها صدام به او اعلام کرده بود که دست از حمایت انقلاب و امام خمینی(ره) بردارد و مرجعیت عراق را بر عهده بگیرد؛ اما ایشان در پاسخ به آنها گفته بود که تمام امیال و آرزوهای انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) در تحقق انقلاب اسلامی صورت خواهد پذیرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha