یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ضمیری

حوزه/ رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: وابسته کردن تولید به برجام و تحریم‌ها خود عامل عدم تحقق شعارهای سال است چرا که باید تولید را به توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های خودمان گره بزنیم.

حجت‌الاسلام‌ محمدرضا ضمیری در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: در گام نخست برای تحقق این مهم در سال جاری باید از تولیدکنندگان حمایت شود، یعنی ما بتوانیم از هر جهت، چه از جهت مالی، چه از جهت پشتیبانی، چه از نظر مقررات هرگونه حمایتی را داشته باشیم تا تولیدکنندگان انگیزه داشته باشند تا تولیدکنندگان بتوانند تولید خودشان را انجام بدهند.

وی ادامه داد: در این مسیر باید به جوانان اعتماد کرد، جوانان باید در این رابطه با تولید حمایت شوند چون فکر جدید، توانمندی و انگیزه خوبی برای پیشرفت و تولید دارند که باید به آن‌ها اولاً اعتماد و در گام دوم از آن‌ها حمایت کرد.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری بیان داشت: نکته بعدی حمایت تقنینی و قضایی از تولیدکنندگان است در واقع هرگونه قوانینی که بتواند تولیدکنندگان را حمایت بکند و همچنین حمایت قضایی و قوه قضائیه از تولیدکنندگان داشته باشند تا تولید را به سرانجام برسانند.

وی تصریح کرد: بحث رقابت‌پذیری در تولید نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در این میان هرگونه انحصاری در زمینه تولید می‌توانند مفسده‌انگیز باشد که در این زمینه باید زمینه رقابت را در تولید سالم ایجاد کنیم چرا که باعث افزایش کیفیت در تولید می‌شود و موجب قیمت گذاری مناسب می‌شود.

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم ابراز داشت: تشویق تولیدکنندگان نیز باید مورد توجه قرار گیرد این مهم می‌تواند از طریق بخش‌های خصوصی و دولتی باشد.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر افزایش صادرات است که باید با تمام توان تقویت شود و این در واقع پشتیبانی از تولید است.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری ادامه داد: کنترل و نظارت بر تولید است چرا که به نظر می‌آید این هم یک عامل پشتیبانی از تولید است که تولیدات از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های به موضوع مانع زدایی اشاره کرد و گفت: در این زمینه می‌توان به قاچاق کالا اشاره کرد که باید در این زمینه مراقبت‌های لازم صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری افزود: زمانی که کالایی در داخل تولید می‌شود چرا باید قاچاق شود تا تولیدکننده داخلی بازار را از دست بدهد.

وی ادامه داد: در عرصه تولید، مقررات دست‌وپاگیری وجود دارد که باید فکر اساسی برای آن‌ها شود و باید مقرراتی که در زمینه تولید است مورد ارزیابی مجدد و بازنگری قرار بگیرد.

استاد سطح عالی حوزه‌ تصریح کرد: یکی از موانع تولید عدم تخصیص ارز مورد نیاز است که باید برای تأمین مواد اولیه که از خارج کشور وارد می‌شود فکر اساسی صورت‌گرفته و ارز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی بیان داشت: یکی از موانع کار ورود بانک‌ها به عرصه‌ای بنگاه‌داری است در حالی که بانک‌ها باید به رسالت اصلی خودشان بپردازند اگر بانک‌ها حالت بنگاه‌داری را انجام بدهند در واقع مانع تولید می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری ابراز داشت: بانک‌ها باید منابع خودشان را به سمت تولید سوق بدهند تا چرخه اقتصاد کشور بچرخد.

وی ادامه داد: در برخی موارد شاهد هستیم که عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف موجب کاهش تولید می‌شود و خود این عامل مانعی برای رشد و بهره‌وری می‌شود که باید این موارد را به کمترین میزان ممکن رساند.

استاد سطح عالی حوزه‌ با بیان این‌که تولید یک فرایند است، گفت: در این فرایند حمایت قوای سه گانه، قانون گذاری دقیق، تأمین ارز، مسائل زیست‌محیطی، همکاری بین سازمان‌ها، حمایت بانک‌ها و...لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: وابسته کردن تولید به برجام و تحریم‌ها خود عامل عدم تحقق شعارهای سال است چرا که باید تولید را به توانمندی‌های داخلی و ظرفیت‌های خودمان گره بزنیم.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری تأکید کرد: یکی دیگر از موانع مالیات‌ها و ارزش افزوده است و این نیز باید برطرف شود چرا که در بسیاری از مواقع، کالای خارجی خصوصاً چینی از مشابه ایرانی بسیار ارزان‌تر است که نشان می‌دهد قیمت تمام کننده کالای ایرانی به هر دلیلی بالاتر است که باید برطرف شود.

وی ادامه داد: فساد، رانت‌خواری و احتکار نیز موضوع بعدی است که باید با آن مبارزه کرد و اجازه نداد این اقدامات صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام‌ ضمیری افزود: افزایش هزینه‌های تولید از جمله بهره بانکی است که باید کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند به بهره وری و سود برسند.

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم در پایان مخاطب اصلی شعار سال را قوای سه گانه عنوان کرد و گفت: قوای سه گانه به خصوص قوه مجریه باید در این زمینه به تمامی وظایف خود عمل کند البته نباید از نقش مردم نیز به سادگی گذشت، مردم نیز با خرید کالای داخلی با کیفیت، تولیدکنندگان را یاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha