پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور ، مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان، با بیان اینکه فلسفه روزه‌داری تمرین تقوا و خدا محوری است، گفت: تقوا یعنی انسان در همه امورات زندگی خود، خدا را در نظر گیرد و آنچه پروردگار «حق» دانسته، بدان عمل و آنچه را که باطل دانسته، اعراض کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در نخستین جلسه از سلسله مباحث «ماه رمضان و فرصت بندگی»، با اشاره به آیه شریفه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ»، اظهارداشت: ماه رمضان، زمان عبادت و نزدیکی به پروردگار متعال است؛ چراکه خداوند لطفش را نصیب حال ما نبود تا از فیوضات «رمضان الکریم» بهره‌مند شویم.

وی، با بیان اینکه خداوند متعال، در آیه شریفه ۱۸۵ سوره بقره، به تکریم و تعظیم ماه رمضان پرداخته، گفت: در آیه مبارکه آمده است که قرآن فرو فرستاده شده است برای «هدایت بشر و شناخت حق از باطل...»؛ پس ماه رمضان، زمانی برای شناخت حق از باطل است.

این استاد حوزه، اضافه کرد: خداوند متعال در این ماه عزیز، با نزول قرآن، حق و باطل را از یکدیگر تفکیک کرده تا انسان‌ها بتوانند حق را انتخاب و از باطل اعراض کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، به ادامه آیه شریفه ۱۸۵ «فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ» اشاره کرد و گفت: طبق این عبارت از آیه، «هر که دریابد یا درک کند ماه رمضان را، باید آن را بزرگ بدارد»؛ و تعظیم و بزرگ داشتن ماه رمضان، یعنی روزه‌داری و عمل به فرمایش خداوند متعال که همان «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون» می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، فلسفه روزه‌داری را تمرین تقوا و خدا محوری دانست و بیان کرد: تقوا یعنی انسان در همه امورات زندگی خود، خدا را در نظر گیرد و آنچه پروردگار «حق» دانسته، بدان عمل و آنچه را که باطل دانسته، اعراض کند.

این استاد حوزه، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه «ایام» در فرهنگ اسلامی از جایگاه‌های متفاوتی برخوردار هستند، گفت: ماه رمضان در فرهنگ اسلامی به دلیل جایگاه والایی که داشته، باید بزرگ داشته شود و این جایگاه آن‌قدر رفیع است که انجام دستورات الهی در این ماه، واجب عینی بوده و بر همه مسلمانان لازم است.

وی، با بیان اینکه تعظیم و تکریم شعائر الهی، برای دستیابی انسان به «مقام بندگی» و مقام بندگی خداوند همان مقام «لاَ إلَهَ إلاّ اللهُ» است، گفت: انسان با روزه‌داری در ماه رمضان، باید به جایگاهی رسد که جز خدا هیچ کسی را بنده نباشد؛ از این رو اگر بتواند با جلوگیری از هوای نفس، وسوسه‌های شیطانی و جلوه‌های دنیایی، خودش را در مسیر بندگی خداوند قرار دهد، قطعاً به آن مقام حقیقی که پروردگار برایش قرار داده، خواهد رسید. « وَإِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ ۖ أُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِۖ فَلیَستَجیبوا لی وَلیُؤمِنوا بی لَعَلَّهُم یَرشُدونَ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرام پور، با اشاره به عبارت «فَلیَستَجیبوا لی» افزود: اگر بنده‌ای خدا را بخواند و به او ایمان آورد، قطعاً به اجابت خواهد رسید؛ پس سعی کنید با دوری از صفات ناپسند و زشت، سرنوشت خوبی را برای خود به ارمغان آورید.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، ایمان به خدا را درگرو شناخت حق از باطل دانست و تصریح کرد: ایمان به خدا یعنی گرایش به‌سوی حق و دوری از باطل برای (لَعَلَّهُم یَرشُدونَ) رسیدن به کمال است.

وی در پایان اظهارداشت: انسانی که با عمل به دستورات الهی و تمسک به ولی خدا به کمال رسید، قطعاً هدایت و سعادتمند می‌شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha