جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از نگاه قرآن، فریبکاری، معاملات ربوی، خرید و فروش کالایی که فایده عقلایی ندارد، خرید و فروش آلات فساد و حقوق‌های نجومی از مصادیق «اکل مال به باطل» است و کارهایی که توسط بعضی از مؤسسات بانکی و مالی به‌عنوان خلق پول دنبال می‌شود نیز در حقیقت «اکل مال به باطل» است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز هم‌زمان با پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها اظهار کرد: ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با ثروت‌های بادآورده به‌عنوان معضل تجارت باید در دستور کار دولت اسلامی قرار گیرد که این مصداق «اَکل مال به باطل» یا همان به دست آوردن مال نامشروع است.

وی افزود: از نگاه قرآن، فریبکاری، معاملات ربوی، خرید و فروش کالایی که فایده عقلایی ندارد، خرید و فروش آلات فساد و حقوق‌های نجومی از مصادیق «اکل مال به باطل» است و کارهایی که توسط بعضی از مؤسسات بانکی و مالی به‌عنوان خلق پول دنبال می‌شود نیز در حقیقت «اکل مال به باطل» است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: دولت اسلامی باید با شرکت‌های هرمی، قماربازی، مناسبات غلط اقتصادی، رانت‌خواری، سوءاستفاده از قدرت برای به دست آوردن ثروت‌های بادآورده مقابله کند تا تولیدکنندگان، کشاورزان، صنعت‌کاران و سرمایه‌گذران واقعی ناامید نشوند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از شاخصه‌های دولت اسلامی جلوگیری از تصدی مناصب توسط غرب‌گرایان است چراکه عده‌ای به‌جای ظرفیت‌های داخلی چشم به ابرقدرت‌ها دوخته‌اند و غرب را پیشرفته‌تر از نظام اسلامی می‌دانند و با رویکرد تقلید گرایانه در نظام اسلامی فعالیت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دولت اسلامی موظف است از به‌کارگیری دل‌بستگان به غرب و کسانی‌که تابعیت غرب را دارند و به دنبال ترویج زندگی غربی هستند خودداری کند.

وی اظهار کرد: ترویج فرهنگ احسان و جبران خوبی‌های دیگران از دیگر شاخصه‌های دولت اسلامی است که در آیه ۸۶ سوره نساء مورد تذکر واقع‌شده است و خداوند در این آیه به یک اخلاق حسنه اشاره می‌کند که موجب گسترش احسان در جامعه خواهد شد.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: یکی از وظایف دولت اسلامی فرهنگ‌سازی در راستای جبران احسان متقابل و خوبی‌ها است و دولت اسلامی هم موظف است در رفتار سازمانی این‌گونه عمل کند تا در نهایت به شیوه مطلوب خوبی‌های مردم را جبران کند.

وی تأکید کرد: تخصیص بودجه‌های عمرانی و فرهنگی به مناطقی که دارای فرهنگ احسان و نیکوکاری هستند و تقدیر شایسته از کارمندان نیکوکار از دیگر وظایف یک دولت اسلامی است.

سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: کمک به مظلومان سرتاسر عالم بر اساس آیه ۷۵ سوره نساء یکی دیگر از وظایف و شاخصه‌های دولت اسلامی است و این یاری‌رساندن محدود به جغرافیای خاصی نیست و دولت اسلامی در صورت نیاز نباید از جهاد هم دریغ کند و باید در سیاست خارجی و آرایش نیروهای نظامی، مسئله کمک به مظلومان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha