جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه دولت اسلامی وظیفه دارد برای زنانی که وظیفه اداره خانواده را بر عهده دارند برنامه ریزی کند، گفت: دولت اسلامی باید در برنامه‌های خود حمایت ویژه‌ای از مستضعفان داشته باشد و حرکت کلی نظام در راستای زدودن استضعاف از چهره جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء بیستم قرآن کریم در مراسم ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۶۹ سوره نمل سفر کردن و مشاهده سرگذشت گذشتگان را از دستورات اسلامی دانست و اظهار کرد: جهانگردی در اسلام مانند گردشگری غربی ها نیست که زمینه هوس‌بازی و تفریح بی هدف است بلکه سف در اسلام برای تحقیق در آثار گذشتگان و عبرت از زندگی آنها است.

وی یکی از وظایف دولت اسلامی را ایجاد فرصت و زمینه بازید مردم از آثار تاریخی و طبیعی دانست و گفت: سفرهایی مانند راهیان نور و بازدید از مناطق جنگی به گفته مقام معظم رهبری فناوری نرم جمهوری اسلامی است و می تواند برای مردم بسیار عبرت آموز باشد.

استاد علوم و معارف قرآن کریم دومین نکته آیات جزء ۲۰ قران کریم در رابطه با شاخصه های دولت اسلامی را توجه ویژه به مستضعفان عنوان کرد و افزود: واژه استضعاف از واژه های پر کاربرد در ادبیات انقلاب اسلامی است و مستضعف به معنای ناتوان نیست بلکه کسی است که ظالمان او را ناتوان می پندارند.

وی ابراز کرد: خداوند در آیه ۵ سوره قصص اشاره به رویه و سنت الهی دارد که ما اراده می کنیم بر مستضعفان منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم؛ و این بشارتی به همه انسان های آزاده است که به دنبال تحقق عدالت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه دولت اسلامی باید در برنامه های خود حمایت ویژه ای از مستضعفان و پا برهنگان و توده های عظیم مردم داشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری فرمود که اسلامی که طبقات مستضعف و محروم به آن دل نبندند اسلام نیست و مردم نباید فراموش کنند که ما هر چه داریم از اسلام ناب و انقلابی است؛ اسلامی که در خدمت طبقات محروم است نه اسلامی که در خدمت ثروتمندان است.

وی با اشاره به پیشرفت های محسوس و انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب در زمینه های توسعه راه های ارتباطی، توسعه صنایع مختلف و توسعه علمی کشور گفت: این پیشرفت ها نشان می دهد حرکت کلی نظام ما در جهت زدودن استضعاف از چهره جامعه بوده است.

پژوهشگر قرآنی سومین نکته آیات جزء ۲۰ را لزوم حمایت دولت اسلامی از زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: حضرت موسی(ع) که پیامبر خدا و مأمور حمایت از مستضعفان بودند دو بانویی که در حال تلاش برای حل مسائل اقتصادی خانواده بودند را کمک و حمایت کردند تا این دو بانوی عفیفه به خانه برگردند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی باید به تمام مختصات اسلام عمل کند و ابعاد مختلف زندگی همه افراد جامعه را تحت حمایت خود داشته باشد، گفت: در فرهنگ اسلامی وظیفه امرار معاش در مرحله اول بر عهده بانوان نیست و چنانچه به هر دلیلی زنی سرپرستی و تأمین معاش یک خانواده را بر عهده داشته باشد باید مورد حمایت دولت اسلامی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه بر اساس روایات وظیفه اصلی زن گرم نگه داشتن کانون خانواده و ایجاد فضای محبت آمیز در خانه و خانواده است، گفت: این افتخار نیست که زنان کارهای سنگین مردانه را انجام دهند و امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند که به زنان کارهای سخت که از توانشان خارج است را نسپارید زیرا زن ریحانه است یعنی مانند گل لطیف است و باید مظهر لطافت باشد.

وی با بیان اینکه دولت اسلامی وظیفه دارد برای زنانی که وظیفه اداره خانواده را بر عهده دارند برنامه ریزی کند، گفت: در کشورهای مادی گرا که تعداد زنان سرپرست خانوار زیاد است به خاطر این است که به تفاوت هایی که خداوند بین زن و مرد قرار داده است بی توجه هستند و این به روحیه و شخصیت زن در دراز مدت لطمه می زند و اثر آن به جامعه بر می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha