جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام  مهدی رجایی نیا

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: با وجودی تعطیلی حوزه ها و دانشگاه ها به دلیل ویروس کرونا، تاکنون ۴۱۵ نفر در دومین مدرسه حقوق پارلمانی با عنوان "ظرفیت ها و چالش های استفاده از فقه در تقنین" به صورت مجازی ثبت نام کرده‌اند و پیش بینی می شود تا چند روز آـینده این تعداد به بیش از ۵۰۰ نفر برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا در گفت و گو با خبرگزاری حوزه،  با اشاره به استقبال طلاب و دانشجویان از دومین مدرسه حقوق پارلمانی، خاطرنشان کرد: از تعداد ثبت نام کنندگان تاکنون ۱۶۰نفر دارای مدرک حوزوی، ۱۱۸ نفر دانشگاهی و ۱۳۷ نفر نیز دارای تحصیلات مشترک حوزوی و دانشگاهی می باشند که بیشتر آنها از طلاب سطح سه وچهار حوزه و دانشجویان ارشد و دکتری می باشند.

وی ادامه داد: ابتدا زمان ثبت نام متقاضیان از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده بود که به دلیل استقبال خوب طلاب و دانشجویان، این فرآیند تا ۲۰ اردیبهشت ماه تمدید شده و متقاضیان می توانند در زمان باقی مانده با مراجعه به سایت مرکز به آدرس www.cmirq.irنام نویسی کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: دومین مدرسه حقوق پارلمانی قرار است در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری به صورت مجازی و حضوری  برگزار و یکی از شخصیت های برجسته نیز در مراسم افتتاحیه آن سخنرانی خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا گفت: مباحثی مانند «فتوای معیار در قانونگذاری» ، «قانونگذاری در کشورهای اسلامی بر اساس منابع شرعی» ، «تقنین شریعت ، مبانی، هست ها و بایسته ها»، «روش تبدیل قانون شرع به قانون جدید در مشروطه» ، "حجیت سکوت قانون گذار نسبت به احکام اولیه» ، «بررسی رویکرد قانون گذار در تقنین احکام شرع در جمهوری اسلامی ایران» ، «چالش ها و ظرفیت های نظریه ای استفاده از منابع شرعی در تدوین قوانین با تأکید بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «فقه، مانع یا مجری اراده قانونگذار» و «چالش های رویاروی فرآیند و ساختار نظام قانون گذاری در خصوص تقنین براساس موازین شرعی» در این مدرسه پارلمانی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات فوق الذکر درخواست کرد: طلاب و اساتید علاقه مند به حوزه تقنین، حتما در این دوره شرکت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha