دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام زکی پور

حوزه/ حجت‌الاسلام زکی پور گفت: هر جامعه‌ای که در آن تواصی به حق و صبر نباشد، دچار خسارت عظیم خواهد شد؛ حتی اگر یک جامعه دینی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام زکی پور، مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) اهواز، در آیین افتتاحیه قرارگاه تواصی شهید سلیمانی، پیرامون عملیاتی شدن مفاهیم معرفتی-ارزشی اسلام نکاتی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه دین اسلام، مدیر مجموعه زندگی انسان بوده و دارای یک برنامه جامع است، اظهارداشت: دین اسلام صرفاً یک برنامه فردی یا عبادی نیست؛ بلکه برنامه‌ای است که تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام زکی پور، با اشاره به منظومه معارف اسلام، گفت: این منظومه شامل مجموعه‌ای از مفاهیم معرفتی و ارزشی است که اگر انقلابی دینی و اسلامی بخواهد شکل بگیرد، تنها راه آن عملیاتی شدن مفاهیم منظومه معرفتی و ارزشی دین است.

این استاد حوزه، با بیان اینکه امام خمینی(ره) از ابتدا در آغاز نهضت برای شروع در حرکت نهضت و انقلاب اسلامی، عملیاتی کردن مفاهیم دینی را در متن زندگی جامعه اسلامی آغاز نمود، گفت: خوب است که با توجه به گذشت حدود ۶۰ سال از آغاز نهضت اسلامی، روند عملیاتی کردن مفاهیم معرفتی-ارزشی را در ۳ برش زمانی «گذشته»، «حال» و «آینده» مورد بررسی قرار دهیم.

وی، «ضرورت تشکیل حکومت و نظام اسلامی» را یکی از مفاهیم منظومه معرفتی-ارزشی اسلام عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) با عملیاتی کردن این مفهوم که برگرفته از قرآن و سنت بود، تلاش کرد تا نهضت الهی را تحقق بخشد.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع)، ادامه داد: «توکل»، «تکلیف»، «ایثار»، «جهاد» و «شهادت: از دیگر مفاهیمی بودند که در گذشته برای تشکیل حکومت و نظام اسلامی از سوی امام خمینی(ره) احیاء شدند.

حجت‌الاسلام زکی پور، در ادامه با بیان اینکه «مواسات» از جمله مواردی بود که مقام معظم رهبری از مفاهیم منظومه معرفتی-ارزشی اسلام در آخرین سال قرن ۱۴ شمسی ترجمه عملیاتی نمودند، افزود: رهبر معظم انقلاب در ۲۱ فروردین ۱۳۹۹، ناظر بر شرایط کرونایی جامعه، مفهومی را از گنجینه منظومه معرفتی اسلام استخراج نموده و دستور عملیاتی کردن آن را در جامعه دادند؛ این مفهوم همان "مواسات" بود که برگرفته از قرآن و سنت از جمله صلوات شعبانیه «اللهم ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیهِ مِنْ رِزْقِک بِمَا وَسَّعْتَ عَلَی مِنْ فَضْلِک‌» در سطح جامعه پیاده‌سازی شد.

وی، «تواصی» را دومین مفهوم منظومه معرفتی-ارزشی اسلام از دیدگاه رهبر انقلاب بیان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در ۴ اسفند ۱۳۹۹، ناظر بر کید دشمنان اسلام و انقلاب با پرچم‌داری تمدن منحوس لیبرال-دموکراسی غربی، از گنجینه منظومه معرفتی اسلام مفهوم «تواصی» را مورد توجه قرار داده و دستور عملیاتی کردن آن را در جامعه دادند که برگرفته از سوره مبارکه عصر بود.

این استاد حوزه، "صبر" و "بصیرت" را دو گوهر ارزشمند هر جامعه برای مقابله با دشمنان انقلاب عنوان کرد و افزود: اگر آحاد مردم دارای دو گوهر ارزشمند یعنی "صبر" و "بصیرت" باشند می‌توانند جامعه را با یک ابزار بسیار مهم از گزند دشمنان مصون بدارند.

حجت‌الاسلام زکی پور، در ادامه با طرح این سؤال که «ازآنجایی‌که این دو عنصر از آسیب‌های مختلف مخصوصاً از ناحیه دشمنان قسم خورده اسلام مصون نخواهند بود، چگونه می‌توان این دو عنصر و گوهر ارزشمند را در جامعه حفظ کرد؟ چگونه می‌توان این دو را از شر وجود دشمنان و آسیب‌های مختلف در امان نگه داشت؟»، گفت: راه حفاظت از این دو عبارت "تواصی" است؛ زنجیره‌ و سپری مستحکمی که برای حفاظت از دو گوهر صبر و بصیرت برای غلبه بر سلاح دشمن می‌توان ایجاد کرد.

وی در پایان با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری، اظهارداشت: معظم‌له می‌فرمایند «اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ی محافظت مؤمنان است،‌قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید»؛ از این رو هر جامعه‌ای که در آن تواصی به حق و صبر نباشد دچار خسارت عظیم خواهد شد؛ حتی اگر یک جامعه دینی باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha