جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام رضا

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: در زمان امامان معصوم برگزاری مناظره ها معصوم بود ولی امام رضا(ع) مناظره های بسیاری با ادیان مختلف برگزار می کردند که اوج این حرکت در زندگی این امام معصوم مشهود است.

فاطمه حامدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت میلاد امام رضا(ع) اظهار داشت: در دوره این امام همام گرایش محافل علمی و جامعه به سمت مباحث فلسفی و کلامی و رشد روحیه جستجوگری در مردم نمود بیشتری داشت.
وی افزود: استقبال ائمه از  برگزاری مناظره ها و اندیشه ها مهر تایید بر این تبادل اندیشه و بحث های آزاد و منطقی بودن استدلال بوده است ضمن اینکه اکنون نیز رهبر معظم انقلاب نیز بر برپایی کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه تاکید کردند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: برگزاری این محافل علمی دور از عقل نبوده و مبانی اعتقادی اسلامی را ترویج می کردند و امروز شاهد فراگیری معارف دین در همه عرصه ها هستیم.
وی با بیان اینکه بحث و صحبت در مورد جوانب شخصیت حضرت امام رضا(ع) علم و توشه زیادی را طلب می کند گفت: شاید برای همه ما این باشد که چرا شیوه تبلیغی انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) و نوع برخورد آنها در جامعه و نوع ارائه آنها از دین الهی متفاوت بوده وچرا همه یک شیوه و یک روش را به کار نبردن و متعهد نبودن در این زمینه و متنوع شدن ، در واقع از مهمترین دلایل استمرار خط امامت تحکیم پایه های معرفت دینی در بین امت اسلامی است.
حامدی ادامه داد:آن آورده های با ارزش پیامبر اکرم (ص) و تفسیر صحیح در وحی است به  تناسب استعدادها و نیازها و شرایط گوناگون جامعه اسلامی هست. در طول تاریخ امامت ائمه این واقعیت را می بینیم و مشهود بوده که هرکدام از امامان ما در زندگی سیاسی ، اجتماعی و علمی خودشون شیوه خاصی را پیمودند و این امر به خاطر وجود شرایط متفاوت و نیازهای متنوع جامعه آن عزیزان بوده ، این درحالی است که اصول و اهداف اصلی اهل بیت(ع) یکی بوده و کمترین تمایز مغایرتی با هم نداشتن ( آیه کریمه قرآن ....) به معنی همه آنها یک نورند ولی شیوه های علمی آنها در جامعه زندگی سیاسی، اجتماعی و علمی آنها یک مقاومت است.
وی خاطر نشان کرد: حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) این واقعیت را در زمینه شخصیت و روش ابزار تبلیغی و هدایت انبیاء را توضیح دادند می فرمائید: خداوند متعال موسی ابن عمرا را به پیامبری مبعوث کرد، سحر و جادو بیشترین چیزی بود که بر مردم زمان او چیره شد، لذا خا به موسی معجزه ای داد که در توان مردم نبود و سحر آنها را باطل می ساخت و حجت را برایشان تمام می کرد.
استاد جامعه الزهرا(س) اضافه کرد: حضرت عیسی (ص) فرمانی از سوی خدا به پیامبری برگزیده شد که مردم در زمانش گرفتار بیماری مزمن و علاج ناپذیر بودن و نیاز به طلب داشتن، لذا خدا به تناسب نیازآنها به حضرت عیسی (ع) معجزه ایی عطا کرد که مردم از داشتن همانند او ناتوان بودند که همان شفا دادن مریض ها و زنده کردن مردگان بود این بود که خدا حجت را بر آنها تمام کرد.
وی گفت:زمان پیامبراکرم(ص) دوره ای بود که مردم دانش اصلی سخنوری و شعر در برنبود ، لذا معجزه ای که توسط پیامبر نازل می کند ، قرآن است که مواضع احکام و جوانبش برترین است و نظیر ندارد.
حامدی با اشاره به روش های تبلیغی در زمان امامان معصوم گفت: رشد عقل و اندیشه در زمان پیامبر اسلام به معنای بی نیازی از مکتب وحی یا رهنمود انبیا نیست بلکه مردم با تکامل عقلی قادر هستند این پیام را دریافت کرده از آن پاسداری و تفسیر درست کنند.
وی گفت: کسی نمی تواند شبه ای در روش تبلیغی امامان معصوم ارائه کند و باید به عصر و زمان هر امامی توجه کرد چرا که هر کدام از امامان با هدف و انگیزه واحد اما شیوه ها و نوع بیان معارف دینی متفاوت بوده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha