شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در حرم امامین کاظمین (ع)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه سبک زندگی امام جواد(ع) در برخورد با خانواده تبیین و الگو شود گفت: این امام همام در تمامی ابعاد زندگی فردی و خانوادگی به صورت جامع مسائل معنوی و توحیدی را لحاظ می کردند و در برخورد با همسرش که قاتلشان بود با ملایمت و صبر برخورد می کردند.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز امام جواد(ع) اظهار داشت: امروز در جامعه گرفتار مشکلاتی در بحث خانواده و انتخاب همسر هستیم در حالی که سبک زندگی امام جواد(ع) پاسخگوی تمامی مسائل معنوی خانواده است.
وی افزود: ام فضل همسر امام جواد(ع) دختر بزرگ مامون و قاتل امام رضا(ع) بود این نکته بسیار مهم است اما وقتی وارد سبک زندگی این امام همام می شویم می بینیم که در طول تاریخ با قاتل خود برخوردی نکرده اند و با نگاه خدابینانه آنقدر آرامش خود را حفظ می کردند که برخوردی نداشتند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امروز آمار اختلاف ها و طلاق ها در خانواده ها زیاد شده است به خاطر اینکه زندگی ها بر مبنای خداشناسی و توحید نیست ضمن اینکه ما جامعه مومنی هستیم و دختران و پسران ما با اعتقاد به ولایت اهل بیت زندگی می کنند اما در سبک زندگی جوانان این نوع زندگی را نمی بینیم.
وی تاکید کرد: همه قبول داریم که امام جواد(ع)، جوان و مظلوم بودند ولی هرگز وارد زندگی فردی ایشان نشدیم که از بخش های زندگی ایشان در رفتار با خانواده و همسر را برای مردم تبیین کنیم تا با استفاده از الگوی درست در مسیر الهی قدم بردارند.
حیدری مجد با بیان اینکه امروز یکی از بزرگترین معضل های جامعه ما مهریه های بالا شده است گفت:  امام جواد علیه السلام بر انتخاب شایسته همسر بر معیار اخلاق، دین داری و امانت داری تاکید داشتند و در این زمینه فرمودند که گر برای ازدواج کسی نزد شما آمد که از اخلاق و دین و امانت داری‌اش راضی هستید، با او ازدواج کنید وگرنه فساد و فتنه بزرگی پدید خواهد آمد.
وی ادامه داد:  امام جواد (ع) در انتخاب همسر، ملاکی دیگر را نیز شرط می‌دانستند و آن تأکید بر کم بودن مهریه، آسان گرفتن آن و مطابقت آن با مهر السنة و ازدواج به موقع بود.
استاد حوزه، با تاکید بر اینکه تمام ابعاد زندگی امام جواد(ع) باید برای ما الگو باشد گفت: حقیقتا در این عصر و همه انسان ها در مسیر زندگی خود به شدت نیازمند انسان هایی هستند که بتوانند سبک زندگی خوشان را در این فضای بحرانی از ائمه معصومان بهره گیری کنند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند از این رو در ایام شهادت امام جواد(ع)  باید بخش هایی از زندگی آن حضرت را مورد مطالعه قرار دهیم تا زندگی خود را بر اساس سبک و سیره زندگی اهل بیت تعیین کنیم.
وی گفت: در سبک زندگی معصومان که برای زندگی ما یک الگوی عملی است زندگی فردی و اجتماعی همه عرصه هایی است که باید با شناخت در این ابعاد زندگی خود را تنظیم کنیم.
حیدری مجد با اشاره به سیره عبادی امام جواد (ع) گفت: سیره عبادی سه حیطه از جمله شناخت پروردگار، یاد خدا و کوشایی در مسیر بندگی است. که این مراحل را در زندگی کوتاه این امام بزرگوار به صورت جامع و کامل می بینیم اگر این بخش از زندگی همه اولیای الهی را به زندگی فردی خود بیاوریم همه زندگی ما اصلاح خواهد شد.
وی ادامه داد: باید خداوند را بشناسیم و در تمام حیطه های زندگی آن را باور داشته باشیم و در تمام رفتار، گفتار و کردار خدا را حاضر اعمالمان ببینیم امام جواد(ع)در بخش زندگی فردی و خانوادگی خود این عرصه را به عینه به ما نشان دادند.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه این امام معصوم در حد اعتدال پرهیز از افراط و تفریط داشتند گفت: ایشان در مسایل اخلاقی و اجتماعی حد تعادل را رعایت می کردند و نوع برخورد ایشان با خانواده و مباحث اقتصادی زبانزد عام و خاص بود.
وی افزود: حضرت به شدت توجه به حال و احوال دیگران داشتند و در تاریخ نقل شده است که حضرت پول میدادند تا اقوام در کار تولید و زندگی هزینه کنند در همین راستا باید ما نیز از این سیره الگو برداریم و در این روزهای کرونایی به فکر همسایه و یکدیگر داشته باشیم.
استاد حوزوی، با اشاره به اینکه امام جواد(ع) به باب الحوایج بودن شهرت داشتند گفت: وقتی که جوادالأئمه به دنیا آمد، امام رضا(ع) او را مولودی پربرکت برای شیعیان توصیف کرد و ایشان در سن کودکی این صفت را داشتند و واسطه فیض الهی بودند و با این صفت در بین علما مشهور هستند که اگر مشکلات روزی و رزق داریم به سوی امام جواد(ع) بروید.
وی افزود: باید از این صفت این امام همام درس بگیریم و اگر کمکی از دستمان بر می آید برای جوانان انجام دهیم اگر خانه ای داریم در اختیار زوج های جوان قرار دهیم و به تامین معاش آنها کمک کنیم ضمن اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها» نامگذاری شد تا همه در این زمینه گام برداریم.
حیدری مجد به مناظره های علمی امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: بعد از شهادت امام کاظم(ع) به دست هارون الرشید، فرزندش امام رضا(ع) به ایران آمدند و مامون می خاست به مردم نشان دهند که ما قاتل امام کاظم(ع) نبوده اند از این رو سعی کرد دخترش را به امام جواد(ع) بدهند.
وی ادامه داد: در آن زمان گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم(ع)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد بعد از تولد امام جواد(ع) این تحرک کلامی و فاصله که شکاف بین مسلمین می‌خواست ایجاد شود از بین رفت.
استاد حوزه، بیان داشت: وقتی مامون اقدام به شهادت امام رضا(ع) کردند می دانستند که ایشان امام به حق هستند اما می خواستند امام رضا(ع) را به شهادت برسانند که بگویند فرزند کوچک امام نیست، همچنین بعد از شهادت امام رضا(ع) هم ترفندی قرار دادند اقدام به برگزاری مذاکره ها و مناظره ها کردند که با پاسخگویی های علمی امام جواد(ع) بزرگترین اتفاق افتاد و زمینه سازی برای امامت امام زمان(عج) شد.
وی خاطر نشان کرد: ایشان در سنین کودکی عالمانه سخن گفت و برای مردم روشن شد که علم امامت یک علم اکتسابی نیست و موهبتی از سوی خداوند است و این امر نویدی شد که امام زمان (عج) نیز در سن کودکی می تواند به امامت برسد و اکنون جهان در انتظار ظهور اوست.
استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: امام جواد(ع) در جوانی به دست همسر دشمن و قاتلش به شهادت رسید اما روزی که رخ از جهان بست تمام آثار نبوت و امامت را احیا کرد و دین به مرحله جدیدی از زندگی رسید و بعد از ایشان امام زمان در کودکی به امامت رسیدند که از خداوند می خواهیم درک توفیق بندگی را به ما بدهند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha