پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / دیدار رئیس قوه قضائیه با اعضای جامعه مدرسین

حوزه/ رئیس قوه قضائیه گفت: از حوزه می خواهیم نیروهای نخبه خود را شناسایی و به ما معرفی کند تا ما برای آن ها شرایط آموزشی و تربیتی لازم را برای استفاده در دستگاه قضا فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای عصر روز جمعه در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عنوان کرد: با تشکر از  رهبر معظم انقلاب به خاطر اعتماد معظم له به وی، گفت:  ما در این دهه پنجم انقلاب با یک مجموعه مسائل متفاوت نسبت به دهه های گذشته مواجه هستیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از این مسائل این است که بسیاری از افرادی که از نسل انقلاب محسوب می شوند در قید حیات نیستند، برخی از آن ها هم در کهولت سنی هستند؛ امروز با نسل جدید مواجه هستیم و تبیین احکام اسلامی برای روحانیون از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: مسئله دیگر ما فضای مجازی بوده و آنچنان بر زندگی مردم سایه افکنده که حتی کودکان پیش دبستانی وارد این فضاها می شوند و این فضا نیازمند یک مواجهه متناسب با انقلاب است.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب در یکی از جلسه ها در سال ۱۳۹۰ تاکید کردند که یک انقلابی بالاتر از انقلاب اسلامی انجام شده و در آن زمان میزان حساسیتی که ایشان به فضای مجازی داشتند، افراد دیگر نداشتند؛ ایشان تاکید کرده بودند که رئیس جمهور شخصا ریاست شورای فضای مجازی را بر عهده بگیرد که بتواند زیرساخت های لازم را ایجاد کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: متاسفانه امروز نمازهای جماعت و تریبون های منابر تعطیل شده و در این شرایط دشمن به دنبال این است که از طریق فرهنگی ضربات خود را به انقلاب وارد کند و متاسفانه امروز دشمن امیدوار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای یادآور شد: ما امروز باید با فساد یک مبارزه همه جانبه داشته باشیم و این صرف فساد اقتصادی نیست، در برخی از مواقع فساد سیاسی و فرهنگی زیان بیشتری از فساد اقتصادی دارد.

وی ادامه داد: مبارزه با فساد اقتصادی ضرورت کار ما است، اما مبارزه با فساد در عرصه های مختلف هم لازم است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: ما امروز با برخی از دوگانگی ها و حتی چندگانگی ها مواجه هستیم و اگر نتوانیم این ها را با هم جمع کنیم، محصول کار ما کارآیی لازم را نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: در رابطه با فساد اقتصادی امروز در لایه های مختلف نارسایی هایی وجود دارد که این نوع فساد بسیار سرایت کننده است، لازم است گلوگاه ها را شناسایی کرده و از وقوع آن پیشگیری کنیم؛ اما در موقع رخ دادن فساد هم با آن مبارزه می کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید بین انواع متخلفان تفاوت قائل شویم، برخی از متخلفان به صورت رویه ای به فساد می پردازند که باید با آن ها برخورد شود، اما برخی از آن ها سهوا یا در اثر مشکلات قانون گذاری با معوقات بانکی مواجه می شوند؛ ما نمی توانیم همه این ها را با یک چوب برانیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما از طرفی می خواهیم با فساد مبارزه کنیم، از طرف دیگر افرادی را داریم که ارز را با یک قیمتی دریافت کرده اند و امروز رشد ده برابری داشته است؛ باید راه های حمایت از آن ها را پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ابراز کرد: یکی از زمینه های قطعی بسیاری از ناهنجاری ها افزایش برخی از مسائل خانوادگی و گرایش های به افکار انحرافی، گرایش به مواد مخدر و گرایش به دشمن ریشه در عدم اشتغال دارد.

وی تاکید کرد: امروز نفوذ و توطئه های دشمن از جمله براندازی را به عنوان مشکل در پیش رو داریم، نمی توان بدون همکاری با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این توطئه ها را خنثی کرد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: همچنین ما می دانیم که ورود به حریم خصوصی کار درستی نیست؛ ما از یک طرف نیازمند پیگیری توطئه های دشمنان از طریق نفوذ هستیم، از طرف دیگر نمی توانیم آرامش مردم را نادیده بگیریم؛ باید بتوانیم این مسائل را کنترل و جمع کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: برخی از مسائل فرهنگی با توطئه دشمن در حال ورود به کشور است که ما نمی توانیم با همه این موارد برخورد سخت داشته باشیم، چرا که تالی فاسد های خود را دارد، برای حل این مسائل با نهادهای فرهنگی در حال همکاری هستیم.

وی تاکید کرد: ما غیر از وظایف اداری وظایف دینی هم داریم و همین نکته ما را با دنیا متفاوت می کنید، من از دستگاه های فرهنگی برای حل معضلات کنونی طلب استمداد می کنم.

رئیس قوه قضائیه مطرح کرد: در زمینه مبارزه با فساد یک بخش به عهده دولت و یک بخش به عهده دستگاه قضا است؛ آنچه که مربوط به ما است پیگیرانه دنبال می کنیم و مسئله مربوط به کاغذ را پیگیری می کنیم و تا هفته آینده باید تکلیف این موضوع روشن شود.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: ما سند مشترکی با حوزه داریم و به دنبال این هستیم که بدانیم ما در چه بخشی می توانیم با حوزه همکاری های مشترک داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای انقلاب قوه قضائیه در اختیار روحانیون بوده و حوزه باید در تربیت نیرو به ما کمک کند؛ ما از حوزه درخواست می کنیم که در جهت کادرپروری ها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است به ما کمک کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما از حوزه می خواهیم نیروهای نخبه خود را شناسایی و به ما معرفی کند تا ما برای آن ها شرایط آموزشی و تربیتی لازم را برای استفاده در دستگاه قضا فراهم کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بیان کرد: حوزه بیش از پیش باید به ما کمک کند، هم در زمینه کادرسازی و هم ایجاد فقه اسلامی باید اقدامات قابل توجه تری انجام دهد.

خاطرنشان می شود: اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه در دیدار با رئیس قوه قضائیه توصیه های خود را برای بهبود عملکرد این دستگاه بیان کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha