سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نرجس شکرزاده

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی بر لزوم اهتمام مسئولان فرهنگی دولت آینده در راستای رونق بازار کتاب و کتابخوانی در کشور تاکید کرد.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: واقعیت تلخی که وجود دارد این است که در سال های اخیر به خاطر انبوه مشکلات اقتصادی و رکودی که وجود داشته، وضعیت نشر و کتاب،چندان مناسب نبوده و شاید به نوعی حتی بشود گفت که اولین بخشی که در وضعیت رکود ضربه خورده، همین حوزه به عنوان یکی از زیرشاخه های فرهنگ بوده است.


وی افزود: تجربه نشان داده وقتی خانواده ها اقتصاد و معیشت ضعیفی داشته باشند،قبل از هر چیز در راستای صرفه جویی در مصارف زندگی از هزینه های مربوط به تهیه و خرید کتاب و محصولات فرهنگی خود می زنند و لذا می بینیم سبد فرهنگی خانوارها در این سال ها کوچک تر از گذشته شده و این مساله جای نگرانی دارد.


این فعال فرهنگی همچنین گفت:از سویی دیگر خواه ناخواه،بودجه های فرهنگی سازمان ها و نهادها برای خرید کتاب و اهدای آن به کارکنان و یا افراد و مخاطبان خاص خود نیز به شکل قابل توجهی کاهش یافته و حتی در برخی بخش ها به صفر رسیده چرا که بودجه لازم برای این امور دیگر عملا وجود ندارد.


وی اضافه کرد: در چنین اوضاع و احوالی،افزایش سرسام آور قیمت کاغذ طی دو سال اخیر نیز به ناشران فشار بیشتری وارد کرده و آنان را به نوعی مجبور ساخته که برای به صرفه بودن فعالیت حوزه نشر، بر روی قیمت کتاب بیفزایند که آن هم در شرایط فعلی اقتصادی موجب گشته تا مخاطبان کمتری به سمت خرید کتاب روی بیاورند.


شکرزاده بیان داشت:شرایط نامطلوب حوزه کتاب و نشر می طلبد که یکی از اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم ناظر به حمایت های جدی و البته هدفمند از این بخش باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha