شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فرصت‌های فضای مجازی بر لزوم حضور منسجم، جریان ساز و تأثرگذار آستان قدس در فضای مجازی برای تحقق رسالت‌های فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، در دیدار دبیر شورای عالی فضای مجازی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، حضور تأثیرگذار آستان قدس در فضای مجازی را یکی از دغدغه‌های اصلی خود عنوان و اظهار کرد: فضای مجازی بستر و ابزاری است که دشمن از آن برای پیشبرد نیات سوء خود بسیار استفاده می‎کند و به دنبال آن است که با استفاده از ظرفیت و نفوذ این فضا بر جوامع تسلط یابد و بر آن‌ها خدایی کند.

وی افزود: همان‌گونه که روزگاری فرعون به دنبال سیطره، سلطه و برتری جویی بود، امروز نیز فرعون‌های زمان با همان روحیه استکباری برای کسب منافع مادی خود به دنبال این نیات سوء هستند، منتهی ابزارهایشان تغییر کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه استکبار با دگرگون سازی فرهنگ جوامع به دنبال تسلط بر آن‌هاست، اظهار کرد: امروز استکبار به‌جای حمله ‌بر سرزمین ملت‌ها بر فرهنگ آنان متمرکز شده است، زیرا فرهنگ بر ذهنیت، رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی یک ملت تأثیرگذار است و راه را برای تسلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هموار می‌سازد.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، ابراز کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب سال‌هاست نسبت به توجه و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن تأکید دارند، دلیلش بستری است که فرهنگ می‌تواند برای تسلط دشمن بر جوامع ایجاد کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با تأکید بر اهمیت نقشی که آستان قدس می‌تواند در فضای مجازی کشور ایفا کند، تصریح کرد: باید به صورت فعال و به دور از انفعال از فرصت‌های فضای مجازی نهایت استفاده را در راستای نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(ع) ببریم و انتظاری که از آستان قدس وجود دارد اقدامی فاخر، برجسته، جریان ساز و الگو در این حوزه است.

وی با بیان اینکه عشق و ارادت آحاد مردم به حضرت رضا(ع) ظرفیت بزرگی را در اختیار آستان قدس قرار داده است، افزود: آستان قدس به سبب قدرت، ظرفیت و سرمایه معنوی عظیمی که به برکت مضجع شریف امام رضا(ع) در اختیار دارد، باید حضوری تأثیرگذار و الگو در عرصه‌های مختلف از جمله فضای مجازی داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بر ساماندهی فعالیت آستان قدس در حوزه فضای مجازی تأکید و اظهار کرد: نظام جامع راهبردی آستان قدس در فضای مجازی باید تدوین و با همکاری شورای عالی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت نخبگان امر، فعالیت‌های پراکنده بخش‌ها و مجموعه‌های مختلف آستان قدس در فضای مجازی در راستای اهداف فرهنگی این نهاد باید هدایت، ساماندهی و منسجم شود.

وی با بیان اینکه به فرمان مقام معظم رهبری آستان قدس می‌بایست حداقل برای پنج میلیون نفر از سی میلیون زائری که سالانه به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشد، اظهار کرد: فضای مجازی فرصتی بوده که آستان قدس می‌تواند از آن برای استمرار و تداوم ارتباط فرهنگی با زائران که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، استفاده کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند به اثرگذاری فرهنگی آستان قدس در فضای عمومی کشور و جهان اسلام کمک کند، گفت: صرف‌نظر از مقوله زیارت و نورانیت معنوی حرم مطهر رضوی، موضوعاتی همچون موزه، هنر و معماری حرم مطهر، اسناد، نامه‌ها، وقف نامه‌ها، کتابخانه عظیم و غیره از جمله مواردی است که می‌تواند در فضای مجازی معرفی و مخاطبانی را جذب کند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: تحقق اهداف فرهنگی و حضور تأثیرگذار آستان قدس در فضای مجازی نیازمند شناسایی ظرفیت‌های این آستان مقدس، برنامه‌ریزی کلان، سیاست‌گذاری اجرایی و تلاش برای حفظ استمرار رشد و توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی است.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دستگاه متبوع خود ارائه کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha