جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در بیانیه ای هتک حرمت طلبه امر به معروف و نهی از منکر را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در بیانیه ای هتک حرمت طلبه امر به معروف و نهی از منکر را محکوم کرد.

در متن پیام حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ، وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ، فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ‌ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر» (الکافی، ج ‌۵، ص ۵۵).

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: امر به معروف و نهی از منکر راه و روش پیامبران و شیوه صالحان است و واجب بزرگی‌است که با آن واجبات دیگر برپا می‌شوند، راه‌ها امن می‌گردد و درآمدها حلال می‌شود و حقوق پایمال شده به صاحبانش برمی‌گردد، زمین آباد می‌شود و حق از دشمنان گرفته می‌شود و کارها سامان می‌پذیرد.

«امر به معروف و نهی از منکر که در واقع به نوعی زیربنای همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که «بِها تُقامُ الفَرائِض»؛ امربه‌معروف یعنی همه‌ی مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، موظّف‌اند جامعه را به ‌سمت نیکی، به ‌سمت معروف، به ‌سمت همه‌ی کارهای نیکو حرکت دهند؛ و نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها، از پستی‌ها، از پلشتی‌ها دور بدارند». (مقام معظم رهبری، فروردین ۱۳۹۴).

«امر به معروف و نهی از منکر» رسالتی الهی است که هم خدای متعال حق آن را به کمال ادا نموده «إنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی» (نحل/۹۰) و هم وظیفه رسولان و امامان معصوم علیهم السلام و همه مؤمنان و پیروان اسلام دانسته شده است. در پرتو این فریضه الهی کمال فردی و اجتماعی و سعادت دنیوی و اخروی برای انسان ها فراهم می آید. اهل بیت طهارت علیهم السلام نیز در مسیر تحقق همین اصل اساسی تلاش و جانفشانی می‌نمودند و مؤمنان بسیاری به تأسی از ایشان و با مجاهدت و ایثار در این مسیر، متحمل رنج های فراوان گشته‌اند. بسیاری نیز در این مسیر به شهادت نائل آمده اند، تا دین خدا حفظ شود و پرچم اسلام به اهتزاز درآمده و زمینه ظهور امام حاضر و گسترش چتر اسلام در جهان فراهم گردد.

هم اکنون نیز در عصر رویارویی همه جانبه جریان حق با تمدن غرب و نفوذ آن در همه ابعاد زندگی، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر چند برابر گشته و نیازمند حضور فعالانه، هوشمندانه، مصلحانه و همدلانه همه مؤمنان در پاسداشت ارزش های اسلامی است. طلاب و روحانیون در طول تاریخ شیعه پرچمدار اقامه امر به معروف و نهی از منکر بوده اند و در این زمان نیز شاهد حضور مطالبه گرانه، عدالتخواهانه، اصلاح طلبانه، ولایت مدارانه و انقلابی طلاب در عرصه های مختلف و اقامه این واجب فراموش شده هستیم. اما با کمال تأسف هر از چند گاهی شاهد وقوع فجایعی دردناک در مواجهه اراذل و اوباش با آمران به معروف در جامعه هستیم که دل ها را از اندوه مصیبت‌شان غصه دار و اشک ها را از مظلومیت آنها جاری می سازد. در واقعه اخیر نیز برادر طلبه آقای محمدحسین عابدی و همسر مکرمه ایشان در استان البرز مورد آزار و ضرب اوباش قرار گرفته‌اند.

اینجانب ضمن همدردی با ایشان و تأسف به خاطر این واقعه دردناک و نیز تعظیم و تکریم ایشان در عمل به فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر، مجدّانه از مسئولان امر، درخواست رسیدگی دارم تا برای این خانواده عزیز احقاق حقوق و جبران خسارات شود و با خاطیان و جنایت کاران برخورد شایسته صورت گیرد و نسبت به اهمال و کوتاهی احتمالی عوامل انتظامی در حضور بموقع و رسیدگی قاطع به این جریان، تحقیق و تدبیر لازم انجام شود و نتیجه آن به اطلاع عموم مردم برسد.

 از خداوند منان برای این برادر طلبه و همسر مکرمه ایشان، به جهت اهتمام به رسالت الهی و عمل به وظیفه شرعی و تحمل رنج در این مسیر مقدس، پاداش جزیل طلب می نمایم.

أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمینَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ

محمد عالم‌زاده نوری

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    خدا ان شاءالله خیرتان دهد که به این امر دینی اهتمام دارید و چنین مواردی در رسانه ها انعکاس یابد تا درس عبرت برای خاطیان باشد
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 0
    بیانیه برا خودتون پیگیر مجازات اون آدم آشغالی که رو خانم این طلبه دست بلند کرده باشید دنبال احقاق حق اون طلبه و خانمش در مورد این ظلم باشید بسه دیگه این بیانیه ها
  • م.زین العابدبن IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 0
    به نظرم وقتي شخص مسئوليتى رو قبول كنه لازم هست تا حدممكن از موقعيتش استفاده كند. در همچین موقعیتی که هتک حرمت مؤمنى شده، هرکس از مسئولین بتوانند كاري انجام بدند درمقابل سكوتشان مسئول هستند. این راه امام حسین ع است.. انگار واقعه عاشورا ادامه دارد..
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    باید در رسانه ها بیشتر شود مثلا چرا در خبررسانی ها اصلا نیست چنین موضوعی؟ چرا رسانه حوزه قوی نیست -باید خیلی قوی عمل کنند در این موارد شوخی که نیست- یک امر مهم داره نابود میشه